A ajn82 skrev:
Dåligt med el från solcellerna på skuggsidan,
Lågt flygande Starlinksateliter har 60% soltid och 40% skuggtid.

Geostationära har mycket mer soltid, 99%, men hamnar i skugga ibland.
A ajn82 skrev:
och jobbigt att leda bort värmen i rymdens vakum på solsidan.
Tyvärr man man heller inte använda solpanelernas skuggsida, baksidan, eftersom baksidan har högre temperatur(pga verkningsgraden) än chippen behöver för att må bra. Förutom att solcellerna också blir effektivare vid lägre temperatur

A ajn82 skrev:
Eller är planen kärnkraft på satelliterna? 🤔
Kärnkraft har också mycket spillvärme att kyla bort.

Man får stråla ut värmen i 90° vinkel relativt solstrålningen och helst indvika solpanelernas värmestrålning.

Man använda värmepumpsteknik för att drastiskt öka effektiviteten enl.(Stefan-Boltzmanns lag för svartkroppsstrålning).

SpaceX ai1 använder anoniak, rör och mekaniska pumpar. 😳
Och snurrar i en solsynkron bana nära polerna.

Edit: solsynkron skulle det vara, inte solststationär...😳
Alltid riktad mot solen, året runt.

Redigerat:
  • Wow
Snikholt
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Vad är skillnaden menar du? Rent elektriskt så ser nätet samma sak, om man styr invertern så.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska förklara så att du kan ta in det, har jag inte lyckats tidigare så lär jag inte lyckas nu.

S
D daVinci skrev:
Nej det är en logisk konsekvens. På vilka grunder säger du att det är fel?
Det kan förefalla logiskt, för ordinära personer*.

Vid ordinarie driftfall så är det i praktiken som du säger.
Men vid störningar så blir geografin viktig.

*Avsiktlig Svensk Standard- vokabulär.

K karlmb skrev:
Vad är skillnaden menar du? Rent elektriskt så ser nätet samma sak, om man styr invertern så.
Hur styr du invertern att höja frekvensen?

blackarrow blackarrow skrev:
Hur styr du invertern att höja frekvensen?
Den gör det själv. Liksom den kan trycka upp/ned spänningen om den ändras en viss nivå.

S Snikholt skrev:
Det kan förefalla logiskt, för ordinära personer*.
Du får väl säga "propert initierade personer" istället.
Jag kan ju vara icke-ordinär av helt andra skäl.

S Snikholt skrev:
Vid ordinarie driftfall så är det i praktiken som du säger.
Men vid störningar så blir geografin viktig.
Vid störningar är det inte samma frekvens i växelströmsområdet?

I så fall har de som hävdade det FEL.

blackarrow blackarrow skrev:
Lågt flygande Starlinksateliter har 60% soltid och 40% skuggtid.

Geostationära har mycket mer soltid, 99%, men hamnar i skugga ibland.

Tyvärr man man heller inte använda solpanelernas skuggsida, baksidan, eftersom baksidan har högre temperatur(pga verkningsgraden) än chippen behöver för att må bra. Förutom att solcellerna också blir effektivare vid lägre temperatur

Kärnkraft har också mycket spillvärme att kyla bort.

Man får stråla ut värmen i 90° vinkel relativt solstrålningen och helst indvika solpanelernas värmestrålning.

Man använda värmepumpsteknik för att drastiskt öka effektiviteten enl.(Stefan-Boltzmanns lag för svartkroppsstrålning).

SpaceX ai1 använder anoniak, rör och mekaniska pumpar. 😳
Och snurrar i en solsynkron bana nära polerna.

Edit: solsynkron skulle det vara, inte solststationär...😳
Alltid riktad mot solen, året runt.
Blir OT det här men det har kommit data om en första datacenter satellit. AI1. (Därmed inte sagt att det är final version).

• 150 kW peak compute payload
• 120 kW average compute payload
• 70 kW per ton

• Wingspan: 70 meters
• Deployed height: 20 meters

(Dvs det är yttermåtten för hela satelliten).

• 110 m² deployable liquid radiator
• Integrated micrometeoroid shielding
• Deployable liquid radiators

• 150 kW solar array
• 250 W/m²

Kylaren är i mitten och är vertikal mot solen Det är den som drar upp höjden.

S
D daVinci skrev:
I så fall har de som hävdade det FEL.
Vem är det som har hävdat det undrar jag...

S
K karlmb skrev:
Den gör det själv. Liksom den kan trycka upp/ned spänningen om den ändras en viss nivå.
Kallar du denna förmåga aktiv eller passiv?

Den gör det själv säger du. Ja det gör den om den är rätt programmerad. Men det den gör är att mäta - beräkna - justera - avropa..... och visst det kan gå snabbt med det är fortfarande aktiva åtgärder.
Den reagerar på det som sker, om du så vill.

Och visst finns det dom som tror att detta kan ersätta synkronmaskiner till 100%, men jag har ännu inte hört någon seriös auktoritet påstå det.

Vad som däremot är en seriös diskussion - och vi kanske kan ha utan att det havererar, är hur låg nivå av passiva resurser ett nät kan ha. Jag har inget svar där - men jag lutar starkt åt att ett system med för låg andel synkron produktion i slutändan varken blir bättre eller billigare.

D daVinci skrev:
Många lär väl se den som deprimerande.

Men utfasningen av det fossila lär nog inte gå snabbare. Olja för elproduktion är i det närmaste borta. Och kolet minskar stadig. Bättre än så blir det nog inte.
Naturgasen är dock ganska stabil. Beror antagligen på USA som har stor elproduktion från naturgas. Och det ändras inte så snabbt.

Lustighet: Mycket stor andel av elen i USA produceras från naturgas. Men när musken har några gasturbiner till sitt datacenter blir folk hysteriska.
Naturgasen är inte stabil, den ökar kraftigt. Det är här man har problemet med en graf som plottas i form av procentsatser av total produktion.

S Snikholt skrev:
Kallar du denna förmåga aktiv eller passiv?

Den gör det själv säger du. Ja det gör den om den är rätt programmerad. Men det den gör är att mäta - beräkna - justera - avropa..... och visst det kan gå snabbt med det är fortfarande aktiva åtgärder.
Den reagerar på det som sker, om du så vill.

Och visst finns det dom som tror att detta kan ersätta synkronmaskiner till 100%, men jag har ännu inte hört någon seriös auktoritet påstå det.

Vad som däremot är en seriös diskussion - och vi kanske kan ha utan att det havererar, är hur låg nivå av passiva resurser ett nät kan ha. Jag har inget svar där - men jag lutar starkt åt att ett system med för låg andel synkron produktion i slutändan varken blir bättre eller billigare.
Ett svänghjul gör precis samma sak, fast bara några sekunder max.
Om något kan göra detta uthålligt ser jag inte ngt problem, bara större värde.

S
K karlmb skrev:
Ett svänghjul gör precis samma sak, fast bara några sekunder max.
Om något kan göra detta uthålligt ser jag inte ngt problem, bara större värde.
Du blandar ihop saker, verkar inte som att du har en susning om vad jag pratar om.

S Snikholt skrev:
Du blandar ihop saker, verkar inte som att du har en susning om vad jag pratar om.
Jodå. Men upplys mig o andra!

S
K karlmb skrev:
Jodå. Men upplys mig o andra!
vi hamnar i ett ekorrhjul här.

Om vi går tillbaka till mitt exempel med Arholma så används ju den typ av teknik du beskriver, och det är ett väldigt intressant projekt.

Min invändning har egentligen aldrig varit att en inverter inte kan utföra vissa funktioner som traditionellt har kommit från synkronmaskiner. Problemet är att diskussionen hela tiden landar i enskilda funktioner där svaret du ger alltid blir “en inverter kan göra samma sak”.

Jag tycker att man behöver titta på systemet som helhet. Frågan är inte om en inverter kan härma en viss egenskap, utan vilka krav det ställer på styrning, kommunikation, energilager, reservkapacitet, felhantering och stabilitet när en stor del av den synkrona produktionen försvinner.

Vi behöver naturligtvis inte dra samma slutsatser av det, men det är där jag tycker den intressanta diskussionen finns.

Du avfärdar detta, eller hur? Ser det som ett icke problem - och även om det mot förmodan skulle finnas något problem så kan invertrar lösa det både billigare och bättre? Vad har du för belägg för detta?

På längre sikt kanske vi till och med lämnar dagens 3-fas 50 Hz som grund för hela elsystemet. Då blir det en helt annan diskussion än den vi för här.

Men inom överskådlig framtid är det vad vi kommer att ha - för det är ett kostnadseffektivt sätt att prodcera men framför allt distribuera el med rätt förutsättningar. Det är liksom därför näten ser ut som de gör.

• Älska
pacman42
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Du avfärdar detta, eller hur? Ser det som ett icke problem - och även om det mot förmodan skulle finnas något problem så kan invertrar lösa det både billigare och bättre? Vad har du för belägg för detta?
Det är mindre sannolikhet för att många mindre enheter alla slutar fungera samtidigt än att en enda stor gör det. Särskilt om de arbetar helt oberoende av varandra. Ngt som du verkar tro inte är fallet.

S Snikholt skrev:
På längre sikt kanske vi till och med lämnar dagens 3-fas 50 Hz som grund för hela elsystemet. Då blir det en helt annan diskussion än den vi för här.
Varför skulle vi göra det? Bredbandjesus likströmsnät?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.