D
S Snikholt skrev:
Inte sett det :)
Det jag tänker mig kan hända, när moderna poilitker uttalar sig är att det går runt fort som tusan i hjärnkontoret när potentiella "minor" läggs ut i diverse frågestunder.

Detta behövde ju inte alls vara en sådan - den går ju lätt att förklara med allmänbildning.
Men i politikerhjärnan så blir det bäst att låtsas som att man inte vet något för att slippa följdfrågor.
Titta först, det är kanske det mest förbluffande jag sett någonsin, hon försöker verkligen och inte ens när hon får svaret lyser hon upp med igenkänning, helt blank. Jag ville egentligen inte hänga ut henne eftersom jag ser henne mer som ett symtom, det är så här illa det är nu i många partier.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Sen kan man ju inte vara annat än förbluffad över den häpnadsväckande låga bildningsnivå hos en del politiker, att ett parti håller sig med en partiledare, medelålders och uppvuxen i Sverige, som inte vet vad som stod över porten till Auschwitz är i mina ögon helt overkligt. (jag har sedan händelsen gjort upprepade stickprov i min omgivning och ingen failar denna)
Eller Annika Strandhäll som miljöminister inte visste hur många kärnreaktorer Sverige har, eller hur många vi lagt ner, bara gissade vilt. Eller Mohamsson som inte kunde minnas den av våra 4 grundlagar som är mest viktig för hennes ämbete "Regeringsformen".

S Snikholt skrev:
Den enda grodan avseende jag annars kommer på gällande detta förintelseläger är Romsons "Vi håller på att göra medelhavet till det nya Auschwitz".
Det finns ett flertal tillfällen då partiföreträdare har använt Auschwitz eller nazi-tyskland som metafor, främst då från V och MP t.ex. Mehmet Kaplan jämförde Israel med Nazityskland

edit igen:
Det är väl som det alltid har varit, Palme kom i riktigt blåsväder en gång under 70-talet då det visade sig att han hade inte den minsta koll på vad en liter mjölk kostade. Det stormade naturligtvis mer än om Gösta Bohman hade fallerat på samma fråga, då man anser att Palme borde ha mer koll på vanliga människors vardag (även om nu Bohman faktiskt var en rätt rejäl politiker med i stort sett rätt enkel härkomst, och inte alls någon som haft guldsked i munnen hela livet).

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller Annika Strandhäll som miljöminister inte visste hur många kärnreaktorer Sverige har, eller hur många vi lagt ner, bara gissade vilt. Eller Mohamsson som inte kunde minnas den av våra 4 grundlagar som är mest viktig för hennes ämbete "Regeringsformen".
Ja, det finns många exempel, även om jag personligen tycker att detta verkligen står ut, jag tycker exempelvis inte att det är lika graverande när en energiminister inte kan det fackliga, det går utmärkt att hitta sätt att styra ändå men detta speglar på något sätt en så stor ignorans och ointresse för människor, samhället och omvärlden, när man samtidigt aspirerar på att vara en av de som leder oss.

S Snikholt skrev:
Gaspriset koppling slutar väl vid 150 öre/kWh nånstans.

Så det är ju bra om även du nyanserar lite
Det har jag aldrig hørt nåt om, det får du gjærna utveckla.

Edit ; du säger ju själv sen
”// killgissningsnivå från min sida medges. Förstår helt ärligt mig inte på elhandeln, ”

Fint om du sagt det INNAN det helgalna påståendet.
Produktionskostnaden (som även för gas kan vara extremt olika) har ganska svag koppling till marknadspriset på kort/medellång sikt

S
Z Zodde skrev:
Det har jag aldrig hørt nåt om, det får du gjærna utveckla.

Edit ; du säger ju själv sen
”// killgissningsnivå från min sida medges. Förstår helt ärligt mig inte på elhandeln, ”

Fint om du sagt det INNAN det helgalna påståendet.
Produktionskostnaden (som även för gas kan vara extremt olika) har ganska svag koppling till marknadspriset på kort/medellång sikt
Istället för att rapa det du alltid gör, förklara istället varför priset sticker.
Gaspriset är dynamiten, men vad tänder stubinen?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Trump ...
Putin, förra gången...

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Trump ...
Putin, förra gången...
Ja de har laddat på sprängkraften i dynamiten.
Men det var inte vad jag efterlyste

S
Kort och gott - vad gör att svindyr elproduktion efterfrågas nu?
Märk väl: svindyr.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Kort och gott - vad gör att svindyr elproduktion efterfrågas nu?
Märk väl: svindyr.
Fråga dina grannar om varför de köper el ...

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fråga dina grannar om varför de köper el ...
Kul..
Uppenbart behövs av någon anledning den dyraste av dyra gasverk köras vissa timmar.

Trots att vi är inne i generell låglast-period här i alla fall.

Men det kanske har att föra med att det är inverterat i övriga Europa som tydligen har värmebölja, och kör AC…

Samtidigt säger många att det fixar solcellerna…

Påstår varken bu eller bä här, men att vifta bort hela grejen med gaspriser är väldigt förenklat.

D
S Snikholt skrev:
Kul..
Uppenbart behövs av någon anledning den dyraste av dyra gasverk köras vissa timmar.

Trots att vi är inne i generell låglast-period här i alla fall.

Men det kanske har att föra med att det är inverterat i övriga Europa som tydligen har värmebölja, och kör AC…

Samtidigt säger många att det fixar solcellerna…

Påstår varken bu eller bä här, men att vifta bort hela grejen med gaspriser är väldigt förenklat.
Svårt att veta vad du är ute efter, det är en marknad, säljarna ska ta så mycket det bara går, vi är inne i en energikris och energipriserna ökar, vad finns det att tillägga?

S Snikholt skrev:
Istället för att rapa det du alltid gör, förklara istället varför priset sticker.
Att kalla fakta, eller tillrättavisning av felaktigheter som ”rapning” bidrar näppe till nån god diskussionsmiljö.

Energipriser hänger intimt sammen och oroligheterna i Iran är huvudorsaken till högre snittpriser på svensk el.

Enstaka dagar kan påverkas av allt möjligt

S
Z Zodde skrev:
Att kalla fakta, eller tillrättavisning av felaktigheter som ”rapning” bidrar näppe till nån god diskussionsmiljö.

Energipriser hänger intimt sammen och oroligheterna i Iran är huvudorsaken till högre snittpriser på svensk el.

Enstaka dagar kan påverkas av allt möjligt
Allt möjligt ja, det är väl dessa delar som jag anspelar på

S
D djac skrev:
Svårt att veta vad du är ute efter, det är en marknad, säljarna ska ta så mycket det bara går, vi är inne i en energikris och energipriserna ökar, vad finns det att tillägga?
Att elen kostar si ena dagen och så andra dagen, trots samma gaspris.

Och vad som orsakar det är väl intressant?

D
S Snikholt skrev:
Att elen kostar si ena dagen och så andra dagen, trots samma gaspris.

Och vad som orsakar det är väl intressant?
Brist på energi pga diverse idioti, orsaken är låg bildning och underbegåvning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.