804 698 läst ·
22 085 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ja, det ÄR gaspriset. Hade du bemödat dig å försökt förstå marginalprissättning hade ungefär 1000inlägg på BH blivit överflödiga.K karlmb skrev:
Med ett gaspris på 5 EUR/MWh (som i 2020) jmf med 48 EUR/MWh (idag) hade ALDRIG pristopparna på el kunnat bli så höga, även vid total stiltje å konstant solförmörkelse. 🤣
Var så snäll å lär dig enkla, fundamentala marknadsmekanismer. Då kanske nivån kan höjas några snäpp
Gaspriset koppling slutar väl vid 150 öre/kWh nånstans.Z Zodde skrev:Ja, det ÄR gaspriset. Hade du bemödat dig å försökt förstå marginalprissättning hade ungefär 1000inlägg på BH blivit överflödiga.
Med ett gaspris på 5 EUR/MWh (som i 2020) jmf med 48 EUR/MWh (idag) hade ALDRIG pristopparna på el kunnat bli så höga, även vid total stiltje å konstant solförmörkelse. 🤣
Var så snäll å lär dig enkla, fundamentala marknadsmekanismer. Då kanske nivån kan höjas några snäpp
Så det är ju bra om även du nyanserar lite.
🙂 ja inte är det Sveriges elproduktion i allafall.Mikael_L skrev:
Desperata köpare, giriga säljare?
Marknadsläget kort och gott.
// killgissningsnivå från min sida medges. Förstår helt ärligt mig inte på elhandeln, men intuitivt ”känns” det galet att förklara allt med gaspriset, för så volatilt är inte det.
Edit:
balansansvariga = de desperata
Redigerat:
det är skillnader på produktionskostnaden för el trots att den framställs från en sådan generisk produkt som naturgas
en del elproduktion kommer närmast som en restprodukt från värmeproduktion (för fjärrvärme eller industriprocesser); en del kommer från combined cycle–anläggningar som har en bättre verkningsgrad, eller från dyrare open cycle-anläggningar med sämre verkningsgrad (men med snabbast uppstart, används sparsamt)
därtill släpper de ut olika mycket CO2 per producerad elektron, så kostnaden för utsläppsrätter blir ännu högre för en open cycle
så man kan föreställa sig att det finns i alla fall tre prisnivåer beroende på i vilken anläggningstyp som naturgasen bränns – lägg därtill ett brett spektra av anläggningarnas ålder och skick så blir prisbildningen ännu suddigare
en del elproduktion kommer närmast som en restprodukt från värmeproduktion (för fjärrvärme eller industriprocesser); en del kommer från combined cycle–anläggningar som har en bättre verkningsgrad, eller från dyrare open cycle-anläggningar med sämre verkningsgrad (men med snabbast uppstart, används sparsamt)
därtill släpper de ut olika mycket CO2 per producerad elektron, så kostnaden för utsläppsrätter blir ännu högre för en open cycle
så man kan föreställa sig att det finns i alla fall tre prisnivåer beroende på i vilken anläggningstyp som naturgasen bränns – lägg därtill ett brett spektra av anläggningarnas ålder och skick så blir prisbildningen ännu suddigare
Ja kopplingen är stark, ingen snack om den saken.Mikael_L skrev:
Att gaspriset är högt förklarar nog nivåerna.
Men triggern är något annat.
Ogynnsamt väder - kärnkraftsrevisioner - dåligt med vatten - flaskhalsar.
Man kan väl välja vilket man känner för, och som speglar ens humör för dagen.
Men det gamla sanningen att "det är lugnt, vi kan göra revisioner på KKV under sommaren för då levererar det förnybara bra och effektuttaget är lägre" kanske inte stämmer så bra vissa dagar.
Och för de som drömmer om att ta sig ur fossilberoendet i Europa, utan fossilfri planerbar kraft och överkapacitet - och samtidigt tänker att elpriset i en sådan värld ska vara lågt.... kan ju ta en funderare hur det ska gå till.
"Det här som torgförs emellanåt, att ja vi ska ha kvar gaskraft, men det ska bara köras ibland. Utmaningen blir hur vi får bort det sista"
Ja det är en stor jäkla utmaning - och konsekevensen, spanar jag, är att vi även då ofta kommer att få leva med att gaspriset (och flaskhalsar) sätter priserna - kanske till och med oftare än idag eftersom nya och värre flaskhalsar skapas vartefter planerbar produktion avvecklas.
Även fast det på totalen produceras mindre elektricitet via fossilt på totalen.
Detta menar jag är något som alla som förfasas över kärnkraftens kostnader väljer att blunda för, eller helt enkelt inte tror är sant.
"Det här som torgförs emellanåt, att ja vi ska ha kvar gaskraft, men det ska bara köras ibland. Utmaningen blir hur vi får bort det sista"
Ja det är en stor jäkla utmaning - och konsekevensen, spanar jag, är att vi även då ofta kommer att få leva med att gaspriset (och flaskhalsar) sätter priserna - kanske till och med oftare än idag eftersom nya och värre flaskhalsar skapas vartefter planerbar produktion avvecklas.
Även fast det på totalen produceras mindre elektricitet via fossilt på totalen.
Detta menar jag är något som alla som förfasas över kärnkraftens kostnader väljer att blunda för, eller helt enkelt inte tror är sant.
Ja, här är vi helt överens, det jag syftar på är just gränsen mellan politiken och teknokratin, som ju alltid måste finnas, den har förskjutits, kanske började det när alliansen började styra med den redan då förlegade NPM men det har absolut förvärrats gravt under denna mandatperiod. Vi ser ju ständigt ministrar som recenserar domstolar, vanliga händelser i samhället får ut en minister i media, som med snabba åsikter i praktiken sätter myndigheterna ur spel.S Snikholt skrev:
Sen kan man ju inte vara annat än förbluffad över den häpnadsväckande låga bildningsnivå hos en del politiker, att ett parti håller sig med en partiledare, medelålders och uppvuxen i Sverige, som inte vet vad som stod över porten till Auschwitz är i mina ögon helt overkligt. (jag har sedan händelsen gjort upprepade stickprov i min omgivning och ingen failar denna)
Upplys mig - vem var det som inte visste det och i vilket sammanhang var det?D djac skrev:Ja, här är vi helt överens, det jag syftar på är just gränsen mellan politiken och teknokratin, som ju alltid måste finnas, den har förskjutits, kanske började det när alliansen började styra med den redan då förlegade NPM men det har absolut förvärrats gravt under denna mandatperiod. Vi ser ju ständigt ministrar som recenserar domstolar, vanliga händelser i samhället får ut en minister i media, som med snabba åsikter i praktiken sätter myndigheterna ur spel.
Sen kan man ju inte vara annat än förbluffad över den häpnadsväckande låga bildningsnivå hos en del politiker, att ett parti håller sig med en partiledare, medelålders och uppvuxen i Sverige, som inte vet vad som stod över porten till Auschwitz är i mina ögon helt overkligt. (jag har sedan händelsen gjort upprepade stickprov i min omgivning och ingen failar denna)
Tvivlar inte på att det hänt, men jag har inte hört det bara.
Den enda grodan avseende jag annars kommer på gällande detta förintelseläger är Romsons "Vi håller på att göra medelhavet till det nya Auschwitz".
Ah, det är Centerns partiledare i Fördomsshowen.S Snikholt skrev:
Inte sett detD djac skrev:
Det jag tänker mig kan hända, när moderna poilitker uttalar sig är att det går runt fort som tusan i hjärnkontoret när potentiella "minor" läggs ut i diverse frågestunder.
Detta behövde ju inte alls vara en sådan - den går ju lätt att förklara med allmänbildning.
Men i politikerhjärnan så blir det bäst att låtsas som att man inte vet något för att slippa följdfrågor.