784 863 läst ·
21 448 svar
785k läst
21,4k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Var och en får väl göra sin bedöming om hur väl skribenten jawen baserar sig på uppmätt data. (Eller om det kan vara känslobaserade fantasier).J jawen skrev:
Ja detta har man ju länge kunnat ana
https://www.sverigesradio.se/artikel/forskare-anti-vindkraft-desinformation-kopplad-till-ryssland
https://www.sverigesradio.se/artikel/forskare-anti-vindkraft-desinformation-kopplad-till-ryssland
Får man tillräckligt med subvention och bidrag och stöd, så kommer någon bygga vad som helst var som helst.
T.o.m snökanoner på Grönland eller sandkrossningsverk i Sahara.
Det dyker alltid upp bidragsdiare om man ger möjligheten.
Det är nämligen inget problem att bygga ny kärnkraft i Sverige, även om det skulle vara på en plats med minuspriser hela året om, för fullt elpris (80 öre, 120, öre, ja kanske 200 öre) kommer du och jag betala via skatten (eller försämrad statlig service) ändå.
T.o.m snökanoner på Grönland eller sandkrossningsverk i Sahara.
Det dyker alltid upp bidragsdiare om man ger möjligheten.
Det är nämligen inget problem att bygga ny kärnkraft i Sverige, även om det skulle vara på en plats med minuspriser hela året om, för fullt elpris (80 öre, 120, öre, ja kanske 200 öre) kommer du och jag betala via skatten (eller försämrad statlig service) ändå.
Absolut så sprids "mycket dynga", men viktiga faktum kvarstår dock.Mikael_L skrev:
Ska vindkraft "bära sig" med alla dess egna omkostnader fram till att leverera "ström ut på nätet", plus ha en viss "garanterad" avkastning till "investerarna" så måste kalkylen "gå ihop".
Den ekvationen är bra "tveksam" i dagsläget, & blir knappast bättre med "större konkurrens".
Det finns bara en sanning, men oändligt med lögner.S Snikholt skrev:
Men du skulle kanske försöka ge dig på att idka fakta-insamling, jag vet att det är jobbigt för dig, för du har ju redan bestämt dig i förväg.
Men den ekvationen är faktiskt betydligt mer omöjlig för precis varenda annat kraftslag som du kan komma på. Så är det, men det har du kanske inte tänkt på ... nähää, det var som fan ... vad gör vi då?J jawen skrev:Absolut så sprids "mycket dynga", men viktiga faktum kvarstår dock.
Ska vindkraft "bära sig" med alla dess egna omkostnader fram till att leverera "ström ut på nätet", plus ha en viss "garanterad" avkastning till "investerarna" så måste kalkylen "gå ihop".
Den ekvationen är bra "tveksam" i dagsläget, & blir knappast bättre med "större konkurrens".
Har absolut tänkt på det också (så du behöver inte försöka förminska mig).Mikael_L skrev:
Men ska man "subventionera" kraftslag, så bör också största delen "av kakan" gå till ett kraftslag som ger "garanterad" effekt när vi behöver det som mest & nuvarande priser är högst, d.v.s nov-mars.
Absolut INTE!Mikael_L skrev:
Jag skrev t.o.m under när min "granne" ville uppföra ett vindkraftverk redan 2016, så den snurran står ca 150 m ifrån min fastighet & syns hela tiden om jag är ute på tomten.
Sedan gick "växellådan" sönder för honom efter ca 2 år, så vindsnurran har stått still sedan dess.
Men vid "inversion" (aka extrem kyla/högtryck när det är som kallast och stillastående luft) kan vindkraftsproduktionen vara nära noll under perioder, trots att elbehovet är som störst.
Nu är du verkligen ute på cykeln. Vad har hänt?Mikael_L skrev:
Sånt bättrar ju knappast läget i de här trådarna.