804 185 läst ·
22 054 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nu har dom faktiskt ECB i ryggen om nån skulle få för sig att spekulera mot DKK, likt Soros gjorde mot SEK 1992. (ERM II agreement)D daVinci skrev:
MEN Danmark för en förnuftig politik så i praktiken har Nationalbanken en ”walk in the park” för att hålla DKK stabil.
Man har faktisk inte intervenerat på marknaden sen 2022!
”The last time the central bank carried out intervention was back in the final trading days of 2022”
Så Jawens påhittade story om
var återigen bullshitJ jawen skrev:
Valutakursfluktuationerna är exakt de som gäller för euron, +/- 2,25 % från 746 Danska kronor per 100 euro.D daVinci skrev:
& Så länge det fungerar, så fungerar det! (brukar vara just så)
Danska stora företag hjälper till genom att ta betalt i USD & Euro som sedan behöver konvertera dessa pengar som tjänats in i andra utländska valutor.
Så det finns viss efterfrågan på danska kronor, men det är inte från icke-danska företag utan det är från danska företag.
MEN om vi föreställer oss att exempelvis marknaden plötsligt "bestämmer" att danska kronan är övervärderad eller undervärderad, då måste Danmarks Nationalbank trycka/spendera pengar för att behålla värdet.
De kan inte göra det för alltid, då det skulle bli en förödande sak.
Varför låtsas veta nåt du öht inte har koll på…?J jawen skrev:Valutakursfluktuationerna är exakt de som gäller för euron, +/- 2,25 % från 746 Danska kronor per 100 euro.
& Så länge det fungerar, så fungerar det! (brukar vara just så)
Danska stora företag hjälper till genom att ta betalt i USD & Euro som sedan behöver konvertera dessa pengar som tjänats in i andra utländska valutor.
Så det finns viss efterfrågan på danska kronor, men det är inte från icke-danska företag utan det är från danska företag.
MEN om vi föreställer oss att exempelvis marknaden plötsligt "bestämmer" att danska kronan är övervärderad eller undervärderad, då måste Danmarks Nationalbank trycka/spendera pengar för att behålla värdet.
De kan inte göra det för alltid, då det skulle bli en förödande sak.
Marknaden ”bestämmer” sig inte plötsligt för nåt… Marknaden reagerar på osunda ekonomier (som Sveriges 1970-1992)
Danmark har budgetdisciplin å ingen överdriven public spending.
Sen trycks heller inga nya pengar vi de sällsynta interventioner (senast 2022 j som gjorts. Man ökar eller minskar valutareserven. Å eftersom man både köper å säljer valuta har det historiskt gått jämt upp…
Å tugget om att inga utlänningar skulle vara intresserade av danska kronor e också bullshit. Både kommersiella transaktioner å direkta investeringar görs av utlänningar.
Novo Nordisk var för nåt år sen Europas största bolag.
När utlänningar köper Novo aktier på Köpenhamnsbörsen, tror du verkligen inte de behöver DKK då…?
Din tilltagande arrogans i trådarna du skriver i är oacceptabel !Z Zodde skrev:
Finns INGET i ditt "uppträdande" som direkt tillför något, utan total arrogans genomlyser var och varannan mening du skriver till 90 % av medlemmarna här.
Du vet att arrogans är symptom på osäkerhet & att i arrogans döljer sig ofta underliggande osäkerhet eller mindervärdeskomplex.
Du måste leva med ett ENORMT mindervärdeskomplex, men för fan LÄGG NER!
Zodde skriver ju mest bara fakta.J jawen skrev:Din tilltagande arrogans i trådarna du skriver i är oacceptabel !
Finns INGET i ditt "uppträdande" som direkt tillför något, utan total arrogans genomlyser var och varannan mening du skriver till 90 % av medlemmarna här.
Du vet att arrogans är symptom på osäkerhet & att i arrogans döljer sig ofta underliggande osäkerhet eller mindervärdeskomplex.
Det är ditt ansvar att ha koll på fakta och inte få en psykos bara för att någon exponerar dig för fakta.
Psykos tillåt mig småle, skriver fakta jo säkert, enligt dig då eller?D daVinci skrev:
Käkar han "till frukost" varje dag i veckan på 90 % av den skit han skriver & har redan blockat honom som en del andra för det sätt han beter sig på.
Men överallt i trådar han skriver i är det samma jävla arrogans mot folk, det tål jag inte längre!
Pisshuvuden har jag fått nog av genom livet.
Jag e bara lite tyken mot sådana som låtsas veta en massa om saker de har noll koll på å sen vägrar att ta till sig fakta.J jawen skrev:Din tilltagande arrogans i trådarna du skriver i är oacceptabel !
Jag argumenterar ALDRIG om elteknik, byggteknik eller lagar om byggnader etc för det kan jag noll om.
Däremot har jag jobbat på olika finansiella marknader hela livet, det är där jag har min edge å kan bidra.
Att då se en sån som dig sitta å hitta på massa saker (senast rörande valutahandel som du uppenbarligen kan noll om) som i förlängningen kan bli trådsanningar kan bara inte få stå oemotsagt.
Bara det du skrev om Danmarks Nationalbank kryllade ju av fel…
Ett enkelt råd i all välmening från mig är att du struntar i att spilla kraft på typiska tokinlägg från tex daVinci. De är oftast så uppenbart galna att det inte finns något att börja bemöta, diskutera. Finns ingen anledning att blockera användare man får själv välja om man läser och kanske blindstyrena hittar ett korn då och då.J jawen skrev:Psykos tillåt mig småle, skriver fakta jo säkert, enligt dig då eller?
Käkar han "till frukost" varje dag i veckan på 90 % av den skit han skriver & har redan blockat honom som en del andra för det sätt han beter sig på.
Men överallt i trådar han skriver i är det samma jävla arrogans mot folk, det tål jag inte längre!
Pisshuvuden har jag fått nog av genom livet.
Tråkigare är att se din kamp mot mer verserade i mina ögon i medeltal vettiga medlemmar. Det är ju tveeggat men flera har på senare år halkat in i beteenden som mer hör till de första tiotalen solvarv. Kanske pannloberna börjat svikta pga för många varv man vet inte eller skårmtid på äldre dar och med google kryddad med AI vad skulle kunna bära i diket då.
Det är som vanligt. Bara personangrepp från GK100. Denne kan nog inget annat.GK100 skrev:
Ett enkelt råd i all välmening från mig är att du struntar i att spilla kraft på typiska tokinlägg från tex daVinci. De är oftast så uppenbart galna att det inte finns något att börja bemöta, diskutera. Finns ingen anledning att blockera användare man får själv välja om man läser och kanske blindstyrena hittar ett korn då och då.
Tråkigare är att se din kamp mot mer verserade i mina ögon i medeltal vettiga medlemmar. Det är ju tveeggat men flera har på senare år halkat in i beteenden som mer hör till de första tiotalen solvarv. Kanske pannloberna börjat svikta pga för många varv man vet inte eller skårmtid på äldre dar och med google kryddad med AI vad skulle kunna bära i diket då.
När daVinci skrever: Det är ditt ansvar att ha koll på fakta då brinner alla säkringar hos GK100.
Det var i den här tråden ... eller någon annan ... ett väldans hallåande om att våra vattenmagasin var tomma, nu skulle allt snart skita sig.
Och på något sätt skulle det väl ha något med solceller eller vindkraft att göra, även om jag aldrig själv kunde få ihop detta logiskt.
Nåväl, jag påpekade att det låg lite lågt, men gott och väl inom en rätt normal variation, långt ifrån ens en tioårs-händelse.
Nåväl, under våren har det ofta rapporterats att nivåerna är _något_ lägre än normalt, men nu plötsligt verkar nivåerna ha ordnat till sig och anses vara normala.
https://web.archive.org/web/2026042...met/kraftsystemdata/information-fran-driften/
Och på något sätt skulle det väl ha något med solceller eller vindkraft att göra, även om jag aldrig själv kunde få ihop detta logiskt.
Nåväl, jag påpekade att det låg lite lågt, men gott och väl inom en rätt normal variation, långt ifrån ens en tioårs-händelse.
Nåväl, under våren har det ofta rapporterats att nivåerna är _något_ lägre än normalt, men nu plötsligt verkar nivåerna ha ordnat till sig och anses vara normala.
https://web.archive.org/web/2026042...met/kraftsystemdata/information-fran-driften/
Redigerat: