804 242 läst ·
22 059 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det är väl det vanliga idag, man tar en liten bit information, tar bort det relevanta sammanhanget och spinner något hotfullt runt detta, jag gissar att det som vanligt handlade om att domedagen är nära men om vi bara hade haft mer kärnkraft så hade allt ont försvunnit.Mikael_L skrev:
Det var i den här tråden ... eller någon annan ... ett väldans hallåande om att våra vattenmagasin var tomma, nu skulle allt snart skita sig.
Och på något sätt skulle det väl ha något med solceller eller vindkraft att göra, även om jag aldrig själv kunde få ihop detta logiskt.
Nåväl, jag påpekade att det låg lite lågt, men gott och väl inom en rätt normal variation, långt ifrån ens en tioårs-händelse.
Nåväl, under våran har det ofta rapporterats att nivåerna är _något_ lägre än normalt, men nu plötsligt verkar nivåerna ha ordnat till sig och anses vara normala.
[länk]
Eller om vårt åldrande elnät..D djac skrev:
Elnätet är billigt (jämfört med Sverige), en kWh levererad i uttaget kostar typ 80 öre inkl allt.D daVinci skrev:
Det är svårt att få lönsamhet i paneler och batterier då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumt. Panelerna, växelriktare, batterier borde inte vara dyrare där. Annars kan du väl importera dirtekt från Kina. Såvida dom inte har sanslösa tullar.D Dilato skrev:
Och arbetkraftskostnaden borde vara mycket mycket lägre.
Du borde komma ned en bra bit under 80 öre.
Är det värt det när man är 70-åring att investera låt oss säga en låg årspension i paneler och batterier, växelriktare, kabel och annat för att komma marginellt under 80 öre TOTALT?D daVinci skrev:
Import från Kina..jadu, Aliexpress levererar inte hit, temu inte heller, Amazon jo men frakten är typ tredubbla priset av varan...fan det finns inte ens vettiga byggskruvar med torx att uppbringa..det är som att man gått tillbaka 30-40 år...men toppmoderna mobiltelefoner finns.
Det kommer hundratals containerskepp hit, med det billigaste skräpet Kina kan leverera, och nästan ingenting med ens ett uns av kvalitet.
Men det säljer ändå, för befolkningen här vet inte bättre, och det svider i min svenska rättvisesjäl när jag maktlöst åskådar vad som händer 😢
Nu är du lite för navelskådande. Allt som skrivs gäller inte bara dig.D Dilato skrev:
Tänk då en vitalare person med längre tidsperspektiv och mer kapital att investera. Och som kanske bor i Puerto Rico. Tror det är snarlikt med sol där.
Vet inte vilken avskrivningstid vi talar om då pris på batterier och paneler är lite okända.
Ja det är ju en försvårande omständighet.D Dilato skrev:
Men solpaneler är jag säker på att det finns där. Nog finns solpanelsladdare för nallar.
Det är väl vad folk där har råd att betala för.D Dilato skrev:
Det är ordinär optimal marknadsekonomi. Producenterna anpassar sig till vad kunderna har för preferenser.
Kunderna vill inte betala så mycket och då får dom kvalite därefter.
Sedan kan jag ju tänka mig att där arbetskraftskostnaden är låg i relation till pris på varor så uppstår en reparationsmarknad.
Nja, men vad ska du göra då?D Dilato skrev:
Piska folk för att dom vill köpa det dom har råd med?
Visst är det lite skumt att man vill bygga kk i sydliga SE2. Kan förhoppningar om bidrag ha styrt dom dit, eller finns det redan lämplig infrastruktur på plats? Norrsundet hade både pappersbruk och sågverk tidigare.M mats.3 skrev:
Möjligen har dom tänkt sig sälja elen söderut där priset vanligtvis är högre ....
Norrsundet är nog ett bra ställe och rätt många därifrån är positiva till det.E Eje_19 skrev: