804 428 läst ·
22 071 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Kan du vara snäll och nämna några i Sverige åren 1920-1990?M mats.3 skrev:
Och du tror inte det är "den drivna lille enskilde individen" då?
Typ som Lars Magnus Ericsson, Ludvig Fredholm, Gustaf Dalén, Sven Wingquist och dem andra?
Eller tänker du efter år 2000 inom Tech?
Jag har inte några speciella namn men utan träbaronerna hade knappast Norrland m.m haft någon större framgång på den tiden och vilka var det som skapade industrierna runt om i landet för utan dom så hade vi inte haft någon välfärd.J jawen skrev:
Egentligen håller jag med dig om att det mesta är bättre…Q qvirre skrev:
Men min uppfattning är att kvaliteten på ingenjörer har dalat. Men kvantitet är väl också kvalitet.
B-SD daVinci skrev:
Singapore har genom PAP haft en stabil politisk långsiktighet & staten satsade massivt på utbildningssystemet för att skapa en högutbildad arbetskraft, så just deras "arbetskraft" kunde ta jobben på dem " nya företagen världen gärna investerade i",
Efter att PAP också förstått Singapores perfekta läge vid Malackahalvön (en av världens mest trafikerade sjöfartsleder), så dom hade också tidigt byggt ut hamnar, flygplatser & även bostäder.
Allt "för framtiden"
Knappast vad man kallar "rå kapitalism"
Har dock en känsla att vi bytt kvalitet mot kvantitet, en doktorsexamen är väl idag ungefär i nivå med en ingenjörsexamen på 60-taletQ qvirre skrev:
Men det är kanske det som bäst möter behovet, men kanske ändras igen med AI
Men då menar du i praktiken "enskilda drivna människor", för "ingen" av dessa var "rika" innan dom "byggt upp" dessa företag. Trä/skogs-människor, gruv-människor, ja t.o.m Ingvar Kamprad startade "från noll" med IKEA.M mats.3 skrev:
Dessa bedrifter är knappast möjliga att efterlikna idag, & skulle någon "få en riktigt bra ide" så har den individen extremt dåliga förutsättningar att "nå ut" på marknaden.
Sätta sig i Draknästet & ge bort 50 % är ju en "liten möjlighet" som vissa tar, men "kapitalisterna" tar "det mesta"
Och tror man att multimiljardärer så som Elon Musk, Jeff Bezos, Larry Page & grabbarna ska ordna fram "mer jobb för folket", så har man nog "bitit sig själv i svansen", för dem kommer fortsätta med effektiviseringsåtgärder & konstant minska på "människor/arbetstillfällen".....Dessa är ju just kapitalister, glöm inte det!
Det klagades på kvalitén på de antagna redan för 30 år sedan.S Snikholt skrev:
(Påminner mig om när en professor emeritus gjorde en bejublad återkomst till lärosätet och firade detta med att kugga samtliga på sitt första tentatillfälle efter återkomsten.)
Nej, det ser jag inget stöd för. Hur har du kommit fram till det?A ajn82 skrev:
Till mångas fasa har jag en gammal civ ing examen. Och lite kul var att min son kunde använda samma kurslitteratur i en del kurser 35 år senare. Det man har gjort är att förlänga utb från 4 till 5 år. Men det har väl knappast lett till att teknologerna kan mindre när dom går ut.
Någon kan ju kolla nya och gamla tentor i grundkurser som är lika. Jag tvivlar på att de är lättare.
Personlig erfarenheter, samt en observation av vilken typ av jobb och status en examen ger.D daVinci skrev:Nej, det ser jag inget stöd för. Hur har du kommit fram till det?
Till mångas fasa har jag en gammal civ ing examen. Och lite kul var att min son kunde använda samma kurslitteratur i en del kurser 35 år senare. Det man har gjort är att förlänga utb från 4 till 5 år. Men det har väl knappast lett till att teknologerna kan mindre när dom går ut.
Någon kan ju kolla nya och gamla tentor i grundkurser som är lika. Jag tvivlar på att de är lättare.
Har du helt missat diskussionerna om hur man får sänka nivån för att nya studenter inte ens kan gymnasiematematiken
Men kan ju även räkna ut hur stor den av befolkningen som hade respektive examen vid respektive tidpunkt, men det orkar jag inte så kör på känsla
Det är tvärtom så att det sker idag. Det har mer att göra med personlighetsdrag. Vissa har förmågan. Andra inte.J jawen skrev:Men då menar du i praktiken "enskilda drivna människor", för "ingen" av dessa var "rika" innan dom "byggt upp" dessa företag. Trä/skogs-människor, gruv-människor, ja t.o.m Ingvar Kamprad startade "från noll" med IKEA.
Dessa bedrifter är knappast möjliga att efterlikna idag, & skulle någon "få en riktigt bra ide" så har den individen extremt dåliga förutsättningar att "nå ut" på marknaden.
Sätta sig i Draknästet & ge bort 50 % är ju en "liten möjlighet" som vissa tar, men "kapitalisterna" tar "det mesta"
Roger Akelius startade från 0. Två ggr kan man nästan säga. Första gav han upp efter att staten ändrade lagstiftningen.
Och så har vi han bakom Embracer.
Och Musken har ju gjort det. Ganska rejält också får man säga.
Ja dom är numera stora kapitalägare. Framförallt äger dom företagen dom skapat.J jawen skrev:Och tror man att multimiljardärer så som Elon Musk, Jeff Bezos, Larry Page & grabbarna ska ordna fram "mer jobb för folket", så har man nog "bitit sig själv i svansen", för dem kommer fortsätta med effektiviseringsåtgärder & konstant minska på "människor/arbetstillfällen".....Dessa är ju just kapitalister, glöm inte det!
Men just Musken skapar ju fortfarande företag som anställer folk.
Och det får man hoppas att dom fortsätter och gnetar och spara och rationaliserar. Det är det som skänker oss andra vår höga levnadsstandard.
Har man nu ett kapitalistiskt samhälle så kommer det poppa upp nya personer som driver företag och bygger upp det genom att leverera varor och tjänster som folk finner kundtillfredställelse i. Och då kommer de företagen att anställa folk. Som då frivilligt går med på att leverera arbete mot ersättning.
Men hur avgör du?A ajn82 skrev:
Ja, men jobben man fick på min tid som nyexad var väl inte särskilt speciella.
Nej, killen på Chalmers som slog larm om det var en bekant till en kollega så jag har tvärtom känt till det ganska väl och länge. Det var kullarna som började på chalmer i början på 90-talet som det hände för.A ajn82 skrev:
Han var också med i en utredning för att lista ut vad det berodde på och vad man kunde göra åt det. Men han sa att det inte var så enkelt. Och det inte fanns en enskild orsak.
Det man gjort är väl att förlänga proppen från 1.5 veckor på min tid till 3? månader nu.
Men Algebran lär man inte ha tummat på. Eller vektoranalysen mm.
Fast det säger väl inget. Att kolla tentorna däremot är ett vettigt sätt att avgöra. Har nivån där sjunkit så har nivån på utbildningen sjunkit.A ajn82 skrev:
Nu hör hela denna diskussionen inte ens hemma i denna tråden, men resultaten på "proppen" (ett prov på vad man kan innan man börjar linjen, den kombinerade med repetition på det man förväntades kunna redan) på civilingenjörsprogrammen torkade när de första årskullarna utan särskild matte kom till högskolan.A ajn82 skrev:Personlig erfarenheter, samt en observation av vilken typ av jobb och status en examen ger.
Har du helt missat diskussionerna om hur man får sänka nivån för att nya studenter inte ens kan gymnasiematematiken
Men kan ju även räkna ut hur stor den av befolkningen som hade respektive examen vid respektive tidpunkt, men det orkar jag inte så kör på känsla
Jag tror inte det var en tillfällighet.
Men som sagt, hela denna diskussionen är OT.
Då e minnet ditt kort. Du har blivit överbevisad förut men verkar inte kunna ta till dig facts…J jawen skrev:
Ett exempel (i repris)
PK Banken (som namnändrades till Nordbanken 1990j var den i särklass sämsta banken, med de i särklass sämsta krediterna, å som behövde i särklass störst stöd av bankakuten…
Av ALLA svenska banker 1991-92, var det den statliga som behövde mest hjälp…
Efter att den senare blev privat har den blomstrat å är nu Nordens i särklass största bank.
Staten ska öht inte driva verksamhet i konkurrensutsatt sektor. Vattenfall är nog undantaget som bekräftar regeln…
(Sorry OT, men lögner som får stå oemotsagda blir gärna trådsanningar till slut)