804 275 läst ·
22 062 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nej, vi ökar konstant vår ekonomiska produktion per person. Syns ingen minskning där även fast vindkraft har ökat rejält under samma period.E Eje_19 skrev:
Frankrike som har uteslutande kärnkraft har inte gått bättre än Sverige. Så någon korrelation syns inte mellan produktionsmix och välstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sverige ligger konstant i topp på alla världens index. Vi är världsledande på de mesta.
Fast "ett fakta" som just detta, säger ju absolut ingenting om Svenska samhällens "välstånd"!Q qvirre skrev:
Koncerner kan omsätta "mer & mer" för varje år, MEN ändå tillfaller mindre & mindre andel "tillbaka" till staten/ folket till slut. (så en graf som denna kan vara direkt "vilseledande")
Med den mer & mer extrema "avancerade skatteplaneringen" & andra "ekonomiska tekniker" som kapitalism "dragit med sig", så kommer vi se fler & fler exempel på företag/koncerner som "vill ta del av" "hela folkets kassa=staten", MEN som absolut INTE vill ge något tillbaka till folket.
Ett gammalt exempel är företaget Apple som "valde" att flytta till Irland för att "minimera" skatterna.
I efterhand har det visat sig att Apple vissa år betalade så lite som 0,005 % i skatt i Irland.
Apple vill alltså fortfarande "ha full tillgång till" världens alla potentiella kunder, MEN ändå inte ge något "tillbaka" till folket, även fast "just folket" skapat " världens största företag"
Sett ur ett större perspektiv, så leder denna typ av kapitalism till "mänskliga katastrofer", då man "tömmer/flyttar över" folkets kapital till "några få människors fickor".
Och för att Sverige ska kunna ha fortsatt välstånd, så kräver det att "dem flesta" hushåll fortfarande har "god köpkraft kvar" så att "hjulet kan fortsätta snurra".
Och exempelvis ger 19 nya dollarmiljardärer i månaden, inget "välstånd"
Sjävklart säger det något om tillståndet för Sverige och samtidigt säger det naturligtvis inte allt. Det var också därför jag la till texten kring att Sverige rankas väldigt högt på vilka index du än kan leta upp. För välfärd, demokrati, jämlikhet, livslängd etc etc.J jawen skrev:Fast "ett fakta" som just detta, säger ju absolut ingenting om Svenska samhällens "välstånd"!
Koncerner kan omsätta "mer & mer" för varje år, MEN ändå tillfaller mindre & mindre andel "tillbaka" till staten/ folket till slut. (så en graf som denna kan vara direkt "vilseledande")
Med den mer & mer extrema "avancerade skatteplaneringen" & andra "ekonomiska tekniker" som kapitalism "dragit med sig", så kommer vi se fler & fler exempel på företag/koncerner som "vill ta del av" "hela folkets kassa=staten", MEN som absolut INTE vill ge något tillbaka till folket.
Ett gammalt exempel är företaget Apple som "valde" att flytta till Irland för att "minimera" skatterna.
I efterhand har det visat sig att Apple vissa år betalade så lite som 0,005 % i skatt i Irland.
Apple vill alltså fortfarande "ha full tillgång till" världens alla potentiella kunder, MEN ändå inte ge något "tillbaka" till folket, även fast "just folket" skapat " världens största företag"
Sett ur ett större perspektiv, så leder denna typ av kapitalism till "mänskliga katastrofer", då man "tömmer/flyttar över" folkets kapital till "några få människors fickor".
Och för att Sverige ska kunna ha fortsatt välstånd, så kräver det att "dem flesta" hushåll fortfarande har "god köpkraft kvar" så att "hjulet kan fortsätta snurra".
Dvs vi har lyckats kombinera tillväxt med en bra miljö för människor att befinna sig i.
Jag utmanar dig att leta upp något index där Sverige rankas lågt.
Vi har saker kvar att göra och kommer alltid att ha men att påstå att vi är på väg ner i fördärvet kan på inget sätt anses vara sant.
Human Development Index, toppp 10
World happiness Report, topp 15
Demokratiindex, topp 5
Korruptionsindex, bland de minsta i världen
Global Innovation, topp 5
Environment Performance Index, topp 10
Sverige är helt enkelt ett av världens med högpresterande länder i breda jämförelser.
Men det är säkert fördjävligt ändå.
Elexport utgör snällt räknat kanske 0,2% av BNP..... om vi nu ska vara sådana.D daVinci skrev:Nu försöker du smita undan. Det var din verklighet där du säger att ingen vill bygga vindkraft. För att i nästa sekund berätta att någon vill bygga vindkraft där du bor.
Förstår du verkligen inte vilket fel du gör?
Utvinning av mineraler är 0.53% av BNP. Trodde du att det var mer?
Det är så lite att vi skulle inte ens märka om det försvann.
Jordbruk, skogsbruk och fiske utgör 1.5% av BNP. Trodde du att det var mer?
Dvs jordbruk, skogsbruk, fiske och gruvnäring är ynka 2% av BNP.
Och inget av detta bidrar det minsta till någon tillväxt. Det är vad man skulle kunna kalla stagnations-näringar. Har man bara sådant står ekonomin still.
(I Nordkorea håller dom på med just sådant där).
Du påstod. Du har bevisbördan. Då ska du väl inte fråga mig om det du skall visa.
Förstår du inte det?
Om kkv inte är lönsamt så ska det inte heller göras. Det är att kasta pengar i sopnedkastet.
Det är på samma nivå som att gräva en grop och gräva igen den.
Sedan är det naturligtvis så att om du vill ta från ditt nöjeskonto och betala för kärnkraft så är du fri att göra det.
Nu har den stollen äntligen upptäckt varför de småbolagen inte gjorde vinst.
De är 50 kSEK bolag och ägarna i utlandet har lånat ut mdr till investeringarna. Och plockar hela resultatet i räntor.
Vilket är helt ok och rationellt. Man för resultatet till koncernnivån. Så gör företag i Sverige också när dom har projekt-bolag.
Och därför ser inte byfånarna några vinster. Och skriver enfaldiga artiklar om att vindkraften går med förlust.
Vinterna dyker upp som ränteintäkter på koncernnivå. Men det fattar dom inte.
(Som en sidokommentar så fattar jag inte hur affärsvärlden kan ta in sådan här total skit i blaskan. Dom har försökt få mig som kund. Vågar dom det en gång till ska jag iaf skicka artikeln och förklara att den här byfånenivån är inte acceptabel. Och dom får redogöra för vilka åtgärder dom vidtagit för att säkra att det inte återupprepas).
[länk]
Det där var ju värre än den hjärndöda frasen jag bad få slippa. Finns exakt inget konkret om att några bankägare bett om bidrag.
Jag falsifierade ditt påstående.
Det har du all rätt att göra. Folk är helt fria att ha Nordkorea som förebild. Eller Sovjet. Eller Östtyskland och Trabanten.
Det jag då önskar att du begriper är att då blir det stagnation. NK har i 65 år stått still på samma levnadsstandard Sverige hade 1870. Och det är så det blir när det offentliga sköter allt. Så beroende på hur mycket du vill att det offentliga skall sköta, desto närmare träsket hamnar Sverige.
Brukar bli mycket gråt och tandagnisslan när jag nämner detta. Och 0 saklighet i svaren.
Svaren handlar om att jag inte får nämna den här typen av fakta.
Tja, väljarna förmåga till konsekvent tänkande är inte så starkt. Dessutom är svår kortsiktighet det normala.
Gissar utan att veta att fördyringen pga. högre priser för oss konsumenter är betydligt högre....
Rutten deal.
Samtidigt betyder "andras satta parametrar" inte särskilt mycket i Sverige på "individ-nivå", utan Sverige själva bör "bedöma" det utifrån Sverige själv "sett över tid", och hur den "levnadsstandarden" utvecklats dem sista 25-30 åren.Q qvirre skrev:
Är ens index från enkom "väster länder" eller sett "till hela världen" med 8 miljarder människor?
Livslängd ser du knappast "snabb påverkan på" med kapitalismens "påverkan", likaså demokrati.
Och jag tror många svenskar har sett hur "grå-korruption" exploderat i vårt land, även om det INTE tas upp som "korruption" i någon "världslista".
Mer & mer gråzoner blir det, även om definitionen för ordet korruption är solklar.
Så din lista blir som bäst "ett generellt överslag" så att man ENS kan göra jämförelser, men jämförelsen i sig själv säger ingenting om ett lands individers allmänna välstånd.
Alldeles utmärkt. Vad ska kriminella gänget staten hålla på och plundra för.J jawen skrev:
Apple tillhandahåller tvärtom mängder av produkter som folket gladeligen betalar för.J jawen skrev:
För att kapitalägare skall kunna få någon avkastning måste odm leverera kundtillfredställelse. Ett okänt begrepp bland kommunister.
Är väl inte helt övertygad om att folket i Singapore vill tillbaka till eländet 1960. Som är att beskriva som ren misär jämfört med deras (mycket höga) levnadsstandard idag. Och den har just skapats av rå kapitalism.J jawen skrev:
Utan kapitalism hade jordens befolkning stått kvar på svenskt 1300-tal.
Men i jawens värld är väl det något positivt. Att tillhandahålla produkter har ju inget värde när han får bestämma.
Debattartikel i DI. (Dvs inte redaktionen som står för vad som skrivs)
https://www.di.se/di-plus-pro/aktue...om-politiker-och-myndigheter-gor-sin-hemlaxa/
(Finns en del som vill ha dyr elproduktion och så subventionerad av staten, men inte fattar att dom åker på att betala subventionerna. Endast om produktionskostnaden är låg kan man få sig billig el. När det är profitabelt har det gått rätt).
https://www.di.se/di-plus-pro/aktue...om-politiker-och-myndigheter-gor-sin-hemlaxa/
Dock är ju detta bara av intresse för de som gillar låga energipriser.Solenergi är det billigaste sättet att producera elektricitet på nästan alla platser i världen. Nästan 75 procent av all nyinstallerad kraftproduktion globalt var solenergi under 2025 och resterande var fördelat på all annan teknik så som vindkraft, kolkraft, gas, kärnkraft med mera. Solenergi förväntas fortsatt vara det billigaste sättet att producera elektricitet och därmed vara den dominerade kraftslaget under kommande decennier.
(Finns en del som vill ha dyr elproduktion och så subventionerad av staten, men inte fattar att dom åker på att betala subventionerna. Endast om produktionskostnaden är låg kan man få sig billig el. När det är profitabelt har det gått rätt).
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Finns även en del som vill ha el på vintern.D daVinci skrev:Debattartikel i DI. (Dvs inte redaktionen som står för vad som skrivs)
[länk]
Dock är ju detta bara av intresse för de som gillar låga energipriser.
Som jag misstänkte. Det är för djävligt ändå.J jawen skrev:Samtidigt betyder "andras satta parametrar" inte särskilt mycket i Sverige på "individ-nivå", utan Sverige själva bör "bedöma" det utifrån Sverige själv "sett över tid", och hur den "levnadsstandarden" utvecklats dem sista 25-30 åren.
Är ens index från enkom "väster länder" eller sett "till hela världen" med 8 miljarder människor?
Livslängd ser du knappast "snabb påverkan på" med kapitalismens "påverkan", likaså demokrati.
Och jag tror många svenskar har sett hur "grå-korruption" exploderat i vårt land, även om det INTE tas upp som "korruption" i någon "världslista".
Mer & mer gråzoner blir det, även om definitionen för ordet korruption är solklar.
Så din lista blir som bäst "ett generellt överslag" så att man ENS kan göra jämförelser, men jämförelsen i sig själv säger ingenting om ett lands individers allmänna välstånd.
Vi är bland de bästa i världen men det duger inte ändå.
Alla grupper har objektivt fått det bättre senaste 30 åren.
Jaja, släpper den del nu. De som vill mysa framför bitterhetsbrasan och inte se Sveriges storhet är fria att göra så. Det är demokrati och frihet det. Topp 5 faktiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag minns att det genom åren varit många som menat att näringslivet skulle flytta från sverige för att det var så höga elpriser. Men nu ser det ut som att enda stället är Tromsö. I vart fall är det väldigt begränsat om man vill ha lägre elpriser.
(Och med denna graf har jag dragit på mig än mer hat från de som vill vara bittra och klaga).
Ja vädret var med oss.D daVinci skrev:[bild]
Jag minns att det genom åren varit många som menat att näringslivet skulle flytta från sverige för att det var så höga elpriser. Men nu ser det ut som att enda stället är Tromsö. I vart fall är det väldigt begränsat om man vill ha lägre elpriser.
(Och med denna graf har jag dragit på mig än mer hat från de som vill vara bittra och klaga).
Inte mycket mer att säga om den saken.
Mildväder brukar dra med sig blåst och vatten fanns det gott om.
Det är miljadärena som skapar jobb utan driftiga människor så blir det inte några jobb kolla hur dom har i kommunistländer där är det knappast någon välfärd.J jawen skrev:Fast "ett fakta" som just detta, säger ju absolut ingenting om Svenska samhällens "välstånd"!
Berätta gärna hur Sveriges välfärd utvecklades från 1930-1985, och om staten var "loket" som drog tåget eller inte. (du kanske rent av ser USA som ett föredöme, vad vet jag?D daVinci skrev:
Finns förövrigt inget som jag vet om " av det tidigare offentliga" som blivit "till det bättre" i privat ägo.
Sjukvård, skola, tandvård, äldrevård & även all leverans av maten till dessa har de alla "blivit sämre".
På 60, 70 & 80-talet hade vi väldigt många välutbildade stolta ingenjörer i Sverige , som "tog plats" överallt i världen & var "marknadsledande", medans "skolor idag" ljuger om kunskapsnivån för popularitet & att "få fler får till fållan" som i sin tur ger "större avkastning".
Operationer görs inte efter behov längre, utan av "ekonomiska intressen" & "riskoperationer" väljs bort, så det "lasset" får staten bära (likaså resurskrävande individer, vare sig det gäller vård ell skola)
Men just Sveriges elproduktionen är just större än någonsin, men det speglar inte av sig ekonomiskt positivt på "samhällsnivå". Och uppenbart är inte alltid mer något "bättre", speciellt om det inte "är mer" när man verkligen behöver det....som på vintern i kalla Norden.