805 059 läst ·
22 100 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jobbar du inte i fackområdet? Finns sen länge betydligt bättre heltäckande och tekniskt relevanta utredningar. Kanske inte så mycket för BH men ändå.S Snikholt skrev:
Det går att dra en kabel i havet från norra Afrika till Sverige också. Det innebär inte att det är en bra idé.D daVinci skrev:
Ifall "el-öarna" har BESS eller inte nu?GK100 skrev:
Vet jag inte men, offerterna för BESS har gått ned rejält så i den mån dom inte har det så lär dom skaffa det.
På Kodiak har dom tydligen bara vindkraft och vattenkraft. På andra "el-öar" använder dom dieselgeneratorer.
Den vanligaste batterikemin nu är LFP. Där har priserna fallit en hel del så Na-jon har svårt att komma under i pris. Men där finns kostnadsmässiga fördelar så det kommer lägre priser med tiden.
Priserna börjar bli väldigt intressanta för lagring. Kostar inte många ören nu att lagra en kWh för kommersiella intressenter som köper större volymer.
Jag läser i Nyteknik och där ser jag följade lite förvånande fras:
Någon som vet eller har ett sätt att ta reda på.
Nettoimporten sett över året skulle då vara nära 0.
Sedan har man i sig en export till Estland och den kan väl då motsvaras av import från Sverige.
Men detta skulle då innebära att Finland kanske nettoköper i SE1 och nettosäljer i SE3.
Stämmer det verkligen?
Någon som vet eller har ett sätt att ta reda på.
Nettoimporten sett över året skulle då vara nära 0.
Sedan har man i sig en export till Estland och den kan väl då motsvaras av import från Sverige.
Men detta skulle då innebära att Finland kanske nettoköper i SE1 och nettosäljer i SE3.
Det gör det. Var väl mer ett antagande om att man av regulatoriska skäl kommer uttrycka sig liknande SVK (undvika att säga bu eller bä om en viss produktionsform) i den officiella rapporten.GK100 skrev:
Exempelvis kan de säga: det rådde brist på nätstabiliserande resurser. Sol och vindkraft orsakade inte avbrottet.
Jag tycker det är BS att uttrycka sig så, eftersom att man hade haft det vid högre andel synkron produktion. Även om det är sant att man kan uppnå liknande med aktiv teknik. (Vilket man inte hade tillräckligt av, och/eller rattade nätet fel)
Många förespråkare för sol- och vind produktion verkar tro att det är gratis med överföring, vilket förklarar varför de tror det är så billigt och gynnsamt, det är ju "bara" att överföra elen från där det för tillfället råkar blåsa eller solen skiner.pacman42 skrev:
Eller "bara" att lagra elen i två veckor i batteriet som "snart" är i princip gratis.
Sen jämför man kostnaden per producerad kWh utan dessa externa kostnader med gas, olja och kärnkraft och påstår att det är mycket billigare