Magnus E K
Z Zodde skrev:
I min vokabulär är 80% de allra flesta.
Vad heter det i din vokabulär..?
Undviker helt att använda "de allra flesta" men inte fan betyder det att en hel jävla femtedel utesluts. Snarare << 1%.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Undviker helt att använda "de allra flesta" men inte fan betyder det att en hel jävla femtedel utesluts. Snarare << 1%.
Mindre än en procent är nog inte hur de allra flesta (!) skulle tolka uttrycket. 80% är nog i underkant av intervallet, men inte orimligt.

K karlmb skrev:
Ni som säger att Beken svamlar och beter sig, ta och läs igenom den här tråden och gör ev något inlägg själv där istället för att sitta här och gnälla om honom. Men det lär väl inte hända med tanke på alla andra kommentarer i den tråden:
[länk]
Den tråden är 7 månader gammal och möglet växer så det knakar.

Men nog är det väl lite intressant att det han skriver är så ointressant att ingen som kan något valde att ge någon kommentar. Eller kan någon hitta en kommentar där det iaf luktar lite kompetens?

Införandet av elområdena i november 2011, istället för att Svk skulle fortsätta med att göra motköp när stamnätet inte klarade av sin uppgift, så lade man över balanskonsekvenserna på kundkollektiven i bristområdena (SE4 och SE3).

Resulterade i att Svk istället för att ha en kostnaden för motköp som belastade stamnätstariffen, så kom man istället att överdebiterade elkunderna i bristområdena med kapacitetsavgifter (flaskhalsavgifter), som genererat en intäkt till Svk på över 100 miljarder vilket är 5-10 ggr mer än vad det kostat att hantera bristsituationen via motköp.
Fick SvK verkligen in 100 mdr per år från och med 2012. När jag listade elpriserna ovan var de ju lika i alla elområden. (Visst kan asymmetriska variationen finnas inbakat men ger de 100 mdr?)

Går det att hitta flaskhalsintäkterna för 2012 och 2013?

Från dagens tidning
Stigande gaspriser driver upp elpriserna. Dagspriset på el i södra Sverige, som påverkas mest av höjda gaspriser i Europa, är nu över 900 procent högre än i norr.
Alla som avfärdat Zodde får nu knäböja och be om förlåtelse.

S
D daVinci skrev:
Från dagens tidning

Alla som avfärdat Zodde får nu knäböja och be om förlåtelse.
Hehe, ja men att det får sånt genomslag här har vi bäddat för under låång tid. Bara det att det inte märkts förrän senaste åren.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det började faktiskt hösten 2021.
Men jag hade i vilket fall fel, 2023 var året då det nästan återgick till det normala.
Rätt dåligt av mig att blanda ihop åren så, särskilt som jag uppdaterar denna med jämna mellanrum i denna tråden,

Ja det borde väl nästan bero på Eon. Själva elen har väl blivit allt billigare under 2023-25.
Elskatten har höjts, kanske lite mer än elen blivit billigare.

Tja, jag är osäker på vad du vill säga här, men allt har ju blivit dyrare, inflation kallas det.

Det känns som att du är en sån där "bidragsperson".

Hmm. min elbil och solcellerna har jag inte fått något bidrag för, ja inte värmepump heller, men det har väl ingen fått bidrag för?
Och gåvor ... tja, om någon har tjackat en bil för 700.000 och fått en möjlighet till upp till 70.000 i stöd så kanske det inte känns så väldigt mycket som en gåva, men det var långt från alla som fick maxbeloppet, snittet låg tydligen på 23 000, för det var många laddhybrider.
Jag påstår att företagsleasingen (oavsett bränsle) är en betydligt större stödform.

Sen fattar jag inte vad livslängden på prylen har med hela att göra, men det är enormt få hus som blir 200 år, ja det är få som blir ens 100 år gamla.
Ja livslängden har traditionellt angivits till 50 år.
[länk]
Men om man sas kontinuerligt hela tiden bygger ett nytt hus genom renoveringar, så klarar det sig längre.
Men de allra flesta småhusen som uppfördes för 100 år sedan eller tidigare är rivna idag.

Jodå, det kan jag visst, när jag börjar fundera över vad som subventioneras och vad som inte subventioneras. Mycket som inte är speciellt livsnödvändigt ges subventioner, medan en del annat som är i princip oundgängligt får inte några alls subventioner.
Det finns massor med hus som är äldre än 100 år och mitt är 115 år och det kommer att funka många år framöver.

Mikael_L
M mats.3 skrev:
Det finns massor med hus som är äldre än 100 år och mitt är 115 år och det kommer att funka många år framöver.
Jodå, och det är inte det jag har skrivit, utan jag har påstått att det är massor av hus som byggdes för mer än hundra år sedan som är rivna idag.

D daVinci skrev:
Den tråden är 7 månader gammal och möglet växer så det knakar.

Men nog är det väl lite intressant att det han skriver är så ointressant att ingen som kan något valde att ge någon kommentar. Eller kan någon hitta en kommentar där det iaf luktar lite kompetens?

Fick SvK verkligen in 100 mdr per år från och med 2012. När jag listade elpriserna ovan var de ju lika i alla elområden. (Visst kan asymmetriska variationen finnas inbakat men ger de 100 mdr?)

Går det att hitta flaskhalsintäkterna för 2012 och 2013?
Eller så är det bara tangentbordskrigare utan LinkedIn som gillar nuvarande ordning.

Den gode Musken sitter inte bara och gråter, utan gör något.
Den amerikanska elbilstillverkaren Tesla undersöker att köpa utrustning värd 2,9 miljarder dollar för tillverkning av solpaneler och celler från kinesiska leverantörer, säger två personer med insyn till CNBC.

Teslas vd Elon Musk har som mål att lägga till 100 gigawatt solkapacitet i USA, och i januari sa han att solenergi skulle kunna möta hela USA:s elbehov.
Att solenergin kan möta hela USA's elbehov har han ju rätt i. Och antagligen är det det billigaste sättet.

D daVinci skrev:
Den gode Musken sitter inte bara och gråter, utan gör något.

Att solenergin kan möta hela USA's elbehov har han ju rätt i. Och antagligen är det det billigaste sättet.
Kan den?

Nu är USA också Alaska. Det finns även vinter och snö i stara delar av det sammanhållna USA också.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kan den?
Ja, det är väl inget problem.
Räcker inte kiselet i världen eller vad ser du för hinder?

Om det sedan är det lönsammaste att precis 100% är från solpaneler är väl en annan sak.

D daVinci skrev:
Ja, det är väl inget problem.
Räcker inte kiselet i världen eller vad ser du för hinder?

Om det sedan är det lönsammaste att precis 100% är från solpaneler är väl en annan sak.
I Alaska har man mörker hela dygnet ett tag under vintern då delar ligger norr om polcirkeln.

pacman42 pacman42 skrev:
I Alaska har man mörker hela dygnet ett tag under vintern då delar ligger norr om polcirkeln.
Ja, men varför skriver du det?

Skulle det vara ett hinder?

pacman42 pacman42 skrev:
Har de inte kraftledningar i USA?

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Har de inte kraftledningar i USA?
pacman tänker kanske att varje byggnad skall vara off-grid och självförsörjande. Men riktigt så behöver det ju inte vara.

Men frågan är väldigt hypotetisk. Det är ju inte tal om att USA bara skall ha sol-el.
Däremot har Musken några tankar på att sol-el är det enda tillräckligt snabba sättet att ordna fram el till alla datacenter. Lär vara det nyheten handlar om.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.