804 275 läst ·
22 062 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Men tyskarna kör på gas och blir den dyrare blir elen dyrare vilket driver upp elpriset även i Sverige.Suvi5700 skrev:
Så länge elen flödar ur landet via kablar får vi vänja oss vid dyr el, enda räddningen vore om någon händer med kablarna som när Nordstream sprängdes.
Man kan ju hoppas 😆.
Tack för svaretB Bitterhetsakademin skrev:
En lista utan undantag!L lbgu skrev:Då får du väl leta vidare. Inte mitt fel att du verkar inkompetent när det gäller att hitta information. Annars så har jag för mig att en del djurhandel har begränsningar, avfall tror jag också att det finns restriktioner på. Eller tror du OKG får exportera sitt kärnavfall vart som helst, men även vanliga sopor får man väl inte exportera hur man vill.
Så det går nog att hitta några för att göra en lista (vad krävs? 3 olika saker borde väl räcka).
Så om det är någon som ska pudla borde det vara duMen du behöver inte göra det, till skillnad från dig har jag inget konstigt behov av att de jag debatterar ska kräla i stoftet bara för att jag tycker att de råkar ha fel.
Det går ju att planera underhåll.B Bitterhetsakademin skrev:
Enligt Martin L så är det ju sån extremt brist på folk som kan nåt inom elkraft att det nog kan bli nödvändigt att lägga många jobb efter jul o nyår framöver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grafen visar elproduktionen i EU. Det är enkelt att minska gas ifall man kan öka på med kol. Bara gå några år tillbaka i tiden. Och någon sådan justering går ju att göra, ifall man nu har stora bekymmer med naturgas.
Sedan kan man notera den lilla strimman som stavas vindkraft, och stilla undra varför det är så många som springer omkring, hysteriskt flaxande med armarna, om det?
Vinden trycker undan fossil produktion, och det är bra.D daVinci skrev:[bild]
Grafen visar elproduktionen i EU. Det är enkelt att minska gas ifall man kan öka på med kol. Bara gå några år tillbaka i tiden. Och någon sådan justering går ju att göra, ifall man nu har stora bekymmer med naturgas.
Sedan kan man notera den lilla strimman som stavas vindkraft, och stilla undra varför det är så många som springer omkring, hysteriskt flaxande med armarna, om det?
Men dylika diagram döljer en del obekväma sanningar.
Och nä, kolkraft är inte så bra reglerkraft.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Lägg inte ner fullt fungerande kärnkraft.D daVinci skrev:
För den bistra sanningen är ju att EU inte är särskilt angeläget att snabbt minska användningen av naturgas. Tvärtom är naturgasen (och har än mer varit) central för den politiska viljan att bli av med annat.
Så vi kommer inte ersätta gasen snabbt, för det finns ingen sådan politisk vilja.
Nu är din förmåga att hantera temporallogik trasig.Nötegårdsgubben skrev:
Men kan inte minska ned användning av naturgas de närmaste veckorna genom att inte minska ned på kärnkraft.
Ingen borde kunna hamna så logiskt fel.
Det var det som diskuterades.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg