S
Sveriges regering har för övrigt rätt att neka nya utlandskablar med hänvisning till prispåverkan.
Men de som redan existerar får man inte talla på.

Det bör vara varje svensk regerings plikt framgent, att avslå alla nya utlandskablar.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Lite kul grafik som jag tror en del här kan gilla: [länk]
Det var först nu när jag kikade 2'a gången som jag insåg att man kunde vrida och vända på "skivan" med kurvorna, lite lättare att se vissa saker om man vrider till den.
Det gick inte att ändra åren som analyserades, men en del annat.

Prova t.ex. att dra upp pristaket till 10 kr/kWh (1000 öre) och kolla på 2009 och 2010.
Under 2009 så inträffade Sveriges högsta elpris någonsin, med sina drygt 14 kr/kWh.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag ska hjälpa honom, försvarsmateriel och hårdvaruprodukter för stark kryptering är två exempel, de har exportrestriktioner bägge
Nu skrev jag i mitt första inlägg nedan ”krigsindustrin” så jag hade redan hjälpt honom.
Sen undrar jag verkligen om dessa restriktioner gäller inom EU/EES som det ändå är snack om då vi iNTE exporterar EL utanför…
Z Zodde skrev:
Vilka varor som inte har med krigsindustrin å göra har vi exportrestriktioner på…+?

• Gilla
djac
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Ja vi har frihandel, men också naturliga handelshinder i form av avstånd och transportkostnader.
Fast dessa hinder har ju inget med en beslutad ”lista över exportrestriktioner” p göra.
Faktum ör att det finns ingen sån lista inom EU.
Så skribenten ifråga låtsades att kunna nåt som han inte hade pejling på.
Precis i linje med att tro att exportörerna är de som betalar importtullar till USA å sålunda stärker USAs ”statskassa”

Jordbruksverket tex, vad skulle det öht kunna vara han tänkte på?
Gurkor med för stor böj…?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag hittade inte denna påstådda ”lista ”?
Sanningen är väl att den existerar inte.
Då får du väl leta vidare. Inte mitt fel att du verkar inkompetent när det gäller att hitta information. Annars så har jag för mig att en del djurhandel har begränsningar, avfall tror jag också att det finns restriktioner på. Eller tror du OKG får exportera sitt kärnavfall vart som helst, men även vanliga sopor får man väl inte exportera hur man vill.

Så det går nog att hitta några för att göra en lista (vad krävs? 3 olika saker borde väl räcka).

Så om det är någon som ska pudla borde det vara du ;) Men du behöver inte göra det, till skillnad från dig har jag inget konstigt behov av att de jag debatterar ska kräla i stoftet bara för att jag tycker att de råkar ha fel.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
L lbgu skrev:
Då får du väl leta vidare. Inte mitt fel att du verkar inkompetent när det gäller att hitta information. Annars så har jag för mig att en del djurhandel har begränsningar, avfall tror jag också att det finns restriktioner på. Eller tror du OKG får exportera sitt kärnavfall vart som helst, men även vanliga sopor får man väl inte exportera hur man vill.

Så det går nog att hitta några för att göra en lista (vad krävs? 3 olika saker borde väl räcka).

Så om det är någon som ska pudla borde det vara du ;) Men du behöver inte göra det, till skillnad från dig har jag inget konstigt behov av att de jag debatterar ska kräla i stoftet bara för att jag tycker att de råkar ha fel.
Ah, du har nog fel, iaf i sammanhanget, det finns inget som är belagt med exportrestriktioner för att skydda den inhemska konsumtionen. Det är väl bara att säga som det är, att du antingen fick feeling, eller har snappat upp det någonstans där sånt påstås.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ah, du har nog fel, iaf i sammanhanget, det finns inget som är belagt med exportrestriktioner för att skydda gen inhemska konsumtionen. Det är väl bara att säga som det är, att du antingen fick feeling, eller har snappat upp det någonstans där sånt påstås.
Han chansade igen å hoppades på att inte bli synad.

Det är så dessa "trådsanningar" skapas.

Att påstå nåt å sen beskylla den som ifrågasätter för inkompetens för att vederbörande inte kan googla
ISTÄLLET FÖR att själv komma upp med denna påstådda "lista" som han dessutom (igen) löjliggjorde den som "inte kände till den" är helt enkelt patetisk argumentationsteknik när man själv har oförmågan att erkänna fel...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Han chansade igen å hoppades på att inte bli synad.

Det är så dessa "trådsanningar" skapas.

Att påstå nåt å sen beskylla den som ifrågasätter för inkompetens för att vederbörande inte kan googla
ISTÄLLET FÖR att själv komma upp med denna påstådda "lista" som han dessutom (igen) löjliggjorde den som "inte kände till den" är helt enkelt patetisk argumentationsteknik när man själv har oförmågan att erkänna fel...
Jag tror mycket importeras från alternativmedia, där spinns det mycket och vistas man för mycket där så verkar det vara kört!

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror mycket importeras från alternativmedia, där spinns det mycket och vistas man för mycket där så verkar det vara kört!
Så är det nog dessvärre.

Att Aftonbladets/Expressens kommentarsfält översvämmas av dessa teorier är en sak men här på BH hade det varit fint om vi legat snäppet högre

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
För att göra det enkelt så finns här en lista med dagens exportrestriktioner.
https://www.tullverket.se/foretag/i...rtrestriktioner.4.6ac2c843157b7beb007236.html
Och detta betyder inte på något sätt att det är ett exportförbud, utan bara att något måste vidtas innan man exporterar, ofta en anmälan eller ett tillstånd (som är lätt att få, om man har rent mjöl i påsen)

Samtliga dessa saker är dessutom saker som helt enkelt är lite mer knepiga.
Inga helt vanliga normala handelsvaror är påverkade.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att göra det enkelt så finns här en lista med dagens exportrestriktioner.
[länk]
Och detta betyder inte på något sätt att det är ett exportförbud, utan bara att något måste vidtas innan man exporterar, ofta en anmälan eller ett tillstånd (som är lätt att få, om man har rent mjöl i påsen)

Samtliga dessa saker är dessutom saker som helt enkelt är lite mer knepiga.
Inga helt vanliga normala handelsvaror är påverkade.
Sen gäller de allra flesta på listan UTANFÖR EU...

Som tullverket själv skriver

"Det är i princip fri rörlighet för varor mellan länderna i EU. Du behöver alltså inte lämna en exportdeklaration när du säljer till ett land inom EU."

Att sen vissa länder har restriktioner för import är en HELT annan sak, då är det inte Sverige som hindrar...

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
Läser att elpriset kommer att gå upp på grund av kriget i Iran.
Kan någon förstå hur det kan vara rimligt.
?

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Läser att elpriset kommer att gå upp på grund av kriget i Iran.
Kan någon förstå hur det kan vara rimligt.
?
Följer olje- / naturgaspriserna, samt om Hormuzsundet stängs så blir oljetransporter mer kostsamma.

• Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.