Boilerplate4U
K karlmb skrev:
Varför då? Frankrike har också hittat på egna regler och de är kvar i EU vad jag vet?
Frankrike vet jag inget om men Tyskland kör fortfarande sitt eget race med Elmarknadsdirektivet och skiter i vad ACER rekommenderat när det gäller bla elområden.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
1. vet jag med säkerhet är Sveriges eget beslut, lika mkt som Tyskland får bästämma om sina elområden.
Problemet är att det du tror du vet med säkerhet är FEL.

Det länderna har rätt att göra är att välja att behålla sin nuvarande indelning istället för att acceptera det nya förslaget. De har inte rätt att ensidigt ändra till en helt ny indelning. Därav att Tyskland kan behålla ett elområde - men om de skulle gå med på att dela upp sig så skulle de inte kunna byta tillbaka till ett elområde. Precis som situationen Sverige är i.

Det kan tyckas vara petiga detaljer, men det är skillnaden mellan att följa reglerna och att inte göra det.
K karlmb skrev:
2. Är väl ungefär vad Frankrike gör så hur kan det vara emot de gemensamma reglerna?
Nej, det är definitivt inte vad Frankrike håller på med.

"väl ungefär" är inte bra nog i de här sammanhangen.
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Frankrike vet jag inget om men Tyskland kör fortfarande sitt eget race med Elmarknadsdirektivet och skiter i vad ACER rekommenderat när det gäller bla elområden.
Ja, för att de har rätt att göra det. För att det finns en glad formulering om att
Efter att ha mottagit det gemensamma förslaget att bibehålla eller ändra elområdeskonfigurationen i enlighet med led iii ovan ska de deltagande medlemsstaterna, eller tillsynsmyndigheterna om detta föreskrivs av medlemsstaterna, inom sex månader nå en överenskommelse om förslaget att bibehålla eller ändra elområdeskonfigurationen.
Tekniskt sett kan man ensidigt ändra konfiguration, men det är under förutsättning att det har marginell påverkan på omgivande områden. Vilket en ändring till ett elområde i Sverige inte skulle ha. Och då är man tillbaka på att förslagen måste komma till med en annan procedur (som redan pågår).

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Danmark har två elområden, och häromdagen, 19/2 kl 8:15 så hade
DK1 ett elpris på 108,80 €/MWh och
DK2 ett elpris på 494,08 €/MWh.

En ganska schysst skillnad, för ett så litet land. :)
Har du missat den 17/2 kl 17:45?

Mikael_L
Jo, det hade jag tydligen, jäklar i min låda ... ;)
Nu är det ju så att jag kollar väl inte danska elpriser så väldigt frekvent heller, så det finns nog mycket jag har missat.

S
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bättre än någonsin just nu kanske, men det kan ändras snabbt...

[länk]
Verkar röra sig om konkreta hot mot svensk energiförsörjning och flera myndigheter är inblandade i utredningen. Det ska röra sig om nära förestående attacker och beredskapen har skärpts vid ett flertal samhällskritiska anläggningar.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Sveriges undermåliga elproduktion visar sig.

[länk]
Du verkar inte ha läst det du länkar till…🧐🧐

Vad har artikeln öht med elproduktion å göra?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Z Zodde skrev:
Du verkar inte ha läst det du länkar till…🧐🧐

Vad har artikeln öht med elproduktion å göra?
Tack vare effektavgift så blir detta en dyr affär för åkaren

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Effekttaxan har väl ingenting med mängden el som produceras att göra?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Sveriges undermåliga elproduktion visar sig.

[länk]
Nej. Läste du inte ens själv artikeln du länkade till.
Ganska risigt kan jag tycka.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Frågan kvarstår.

Vad har det med det du kallar ”undermålig elproduktion ” å göra.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det länderna har rätt att göra är att välja att behålla sin nuvarande indelning istället för att acceptera det nya förslaget. De har inte rätt att ensidigt ändra till en helt ny indelning. Därav att Tyskland kan behålla ett elområde - men om de skulle gå med på att dela upp sig så skulle de inte kunna byta tillbaka till ett elområde. Precis som situationen Sverige är i.
Var har du läst det?

K krfsm skrev:
Nej, det är definitivt inte vad Frankrike håller på med.

"väl ungefär" är inte bra nog i de här sammanhangen.
Vad är skillnaden då?

K krfsm skrev:
Tekniskt sett kan man ensidigt ändra konfiguration, men det är under förutsättning att det har marginell påverkan på omgivande områden. Vilket en ändring till ett elområde i Sverige inte skulle ha. Och då är man tillbaka på att förslagen måste komma till med en annan procedur (som redan pågår).
Du verkar inte ha förstått att allt i EU är politik och förhandlingar.
Det är inte omöjligt att hitta lösningar som är pragmatiska på området, särskilt när ngt (vilket land har inte det), innan gjort något som strider emot en massa traktat och uppnosiga regler.
Alla förhandlare vet att det gäller att ge och ta. Utom våra svenska tydligen.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Var har du läst det?

Vad är skillnaden då?

Du verkar inte ha förstått att allt i EU är politik och förhandlingar.
Det är inte omöjligt att hitta lösningar som är pragmatiska på området, särskilt när ngt (vilket land har inte det), innan gjort något som strider emot en massa traktat och uppnosiga regler.
Alla förhandlare vet att det gäller att ge och ta. Utom våra svenska tydligen.
Du har helt rätt i att Sverige bör bevaka sina egna intressen.
ett konfliktundvikande Sverige + EU överstatlighet gillar jag inte....

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.