D
S Snikholt skrev:
Jag ser inte att det finns några som helst möjligheter för kärnkraften att klara sig utan subventioner, åtminstone vad gäller finansiering och vissa garantier i uppstart + ett antal år.

Av precis samma anledning som du inte gillar att vi ska subventtionera svensk elproduktion, ogillar jag att straffbeskatta något i andra länder som får direkt påverkan på Sverige.

Men om du på något vis vill driva en straffskatte-politik som drabbar Tyskland och inte spiller över på oss andra kan vi vara överens.
Där tror vi olika, anledningen till att subventioner behövs är för att det finns anna billigare produktion, som är mycket mer subventionerad.

Jag tycker inte att man behöver straffskatta, bara minska subventionerna, jag läste så sent som idag att EU räknar konservativt att bara klimtkonsekvenserna komer kosta minst €175 miljader per år, till detta ska läggas allt annat som dödsfall och kroniska sjukdomar, dvs någon annan betalar för det fossila.

Tycker det är rimligt att flytta kostnaden till där intäkten finns, gamla hederliga affärsprinciper.

Detta kommer såklart öka kostnaderna mest för de som använder mycket fossilt och mindre för de andra, exempelvis Sverige.

S
D djac skrev:
Detta kommer såklart öka kostnaderna mest för de som använder mycket fossilt och mindre för de andra, exempelvis Sverige.
Här inne pratar vi elproduktion.
Och i detta fall är fossilt HÅRT beskattat, och en bidragande orsak till att elen är dyr.

Vad gäller maskerade subevntioner i övrigt... ingen aning. Jag ser inga direkta subventioner, men med lite trixande kan man väl kalla något det.

S
D djac skrev:
Vår el blir dyrare, eftersom det fossila många gånger är prissättande här.
Det ställer ju till det för elektrifieringen... ser du problem där?

S
D djac skrev:
Där tror vi olika, anledningen till att subventioner behövs är för att det finns anna billigare produktion, som är mycket mer subventionerad.
Det kan också behövas, på en marginalprismarknad där endast levererade MWh prissätts.
I de fall man behöver andra systemnyttor som marknaden inte är riggad att värdera.

D
S Snikholt skrev:
Här inne pratar vi elproduktion.
Och i detta fall är fossilt HÅRT beskattat, och en bidragande orsak till att elen är dyr.

Vad gäller maskerade subevntioner i övrigt... ingen aning. Jag ser inga direkta subventioner, men med lite trixande kan man väl kalla något det.
Det är falskt och det hjälper inte hur många gånger man upprepar det.

D
S Snikholt skrev:
Vår el blir dyrare, eftersom det fossila många gånger är prissättande här.
Det ställer ju till det för elektrifieringen... ser du problem där?
Nej, det är en marknad och den skulle optimeras

S
D djac skrev:
Det är falskt och det hjälper inte hur många gånger man upprepar det.
Så du menar att ETS usläppsrätter inte påverkar vad elen kostar när gasverken kör?

Och nej det är ingen uttalad fossilskatt - men du får vara konsekvent.

S
D djac skrev:
Nej, det är en marknad och den skulle optimeras
Tvek på den - det är för stora regionala skillnader på den sammanlänkade marknaden.
Vi drabbas extra hårt pga. uppvärmning tex.

Mikael_L Mikael_L skrev:
När elproduktionen ökar så betyder det att alltfler gas och kolkraftverk startar, de med lägsta day-ahead-budet först.
Så därför är det väldigt vanligt att priset stiger med ökad produktion.
Inget trams här
Om man tycker den enda rätta marknadslösningem är marginalspot, ja...
Det är dock en åsikt.

Nu pekade vi fint, import från Polen?

• Graf över elpriser i Stockholm den 19 februari 2026, högsta pris 665.18 öre kl. 08:30, lägsta pris 211.85 öre kl. 23:45.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
Snikholt
  • Laddar…
5
Ett nytt inlägg här i debatten!

Den stora nackdelen med vindkraften ligger i att det krävs alternativ för när det inte blåser. Att prata om kostnad för vindkraft utan att också få med kostnaderna för alternativen vindkraft kräver (uppbackande elproduktion som i perioder står oanvänd, enorma batterier, ersättning till nedstängda fabriker etc) är inte meningsfullt.

Med kärnkraften avsattes och avsätts pengar för slutförvaret. För man såg vad det inneboende problemet med den typen av elproduktion är. Det finns ingen anledning att tänka annorlunda kring vindkraft. Jag vill se nya kalkyler för vindkraften där de nämnda kostnaderna inkluderas.

En förutsättning för min poäng är såklart att samhället vill kunna fortsätta använda el ganska oberoende av om det blåser eller är vindstilla.

• Gilla
  • Älska
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Nu pekade vi fint, import från Polen?
Off the charts? Skärmdump med texten 'CO2 inte tillgänglig för tillfället' följt av ett frågetecken.

B bjorn.abelsson skrev:
Jag tror att du har bortsett från att antalet invånare nog påverkar elbehovet mer än vad antalet kvadratkilometer gör. Frankrike har sex gånger fler invånare än Sverige men bara 50 procent mer vindkraft
Vad har elbehovet med saken att göra??

Frankrike har stor export. Man kan säga att där har man byggt vindkraft för att exportera el.

Tittar jag just nu producerar vindkraften i Frankrike ca 10 GW. (Ca halva Sveriges förbrukning).
Och nettoexporten är ca 10GW.

Dvs man kan säga att rubbet av vindkraften går på export. Dvs det har ganska exakt ingenting att göra med folkmängd eller elbehov.

Den större folkmängden borde väl snarare göra att fler jämrar sig över vindkraftverk. Iaf om man skall se hur det är i Sverige. Men i Frankrike kanske man inte har samma mentala issues med vindkraft?

S Snikholt skrev:
Off the charts? [bild]
Ingen aning, händer inget när man klickar på ?tecknet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.