P Peter787 skrev:
Mitt inlägg du kommenterade rörde vad man planerade för att åtgärda den kommande istiden, inte orsaken till nerkylningen.
Jag förstår att du inte vill fortsätta din kamp mot väderkvarnarna, likt Don Quichotte.
Ditt inlägg sa ”istiden alla ansåg var kommande”
Jag påpekade att, precis som artikeln visar, att det var tvärtom, dvs myyycket tvivel…

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D daVinci skrev:
riskkapitalister
Du verkar tro att riskkapitalister byggt upp välfärden & att dom tar någon som helst samhällsansvar.
Bara att studera världens rikaste land med världens största ekonomi.

Mer och mer slum, gated communitys, fattigdom, knarksamhällen elände osv
41 miljoner som lever i fattigdom & 20 miljoner människor i extrem fattigdom

Vilka tror du saker så som jämlikhet, allemansrätten, gratis utbildning & skolmat å 100 grejer till kommer av?
Riskkapitalisterna eller?
Riktigt ogillar din filosofi & med människor som du "bakom ratten" är Sverige dömt att "misslyckas"

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D
J jawen skrev:
Okey tack för svaret.

Men visst är det väl rätt absurt, att sträva efter "samma elpriser" inom EU, när Sverige/ Norden vintertid har ett 4-8 ggr större behov för att uppnå samma boendestandard temperaturmässigt inomhus!
Sverige/ Finland får iom det mycket större kostnader för att uppnå samma boendestandard temperaturmässigt inomhus, vilket tömmer "våra plånböcker" & minskar hela vår köpkraft, så även Sveriges totala ekonomi stagnerar.

Hur ska ett land kunna "gå bra" med dem förutsättningar våran regering ger oss?
Efter ränteuppgången, 28 % dyrare mat & sista årens elkostnader vintertid!

Hur många % av Sveriges befolkning har ens kvar någon "köpkraft" att bränna?
Arbetarklassen & alla under denna är ju "skinnade", & besparingarna dem hade borta pga dem ökade kostnaderna som pågått sista 3,5 åren.

Och förtroendet är borta!
Det skulle varit mer som i Sovjet, där kostade sånt samma för alla.

• Haha
mats.3
  • Laddar…
J jawen skrev:
En helt sanslös kommentar från någon som vill landet Sverige väl!
Men du vet inte varför det var sanslöst att elpriserna skulle vara tämligen lika i Europa. Att produktionen skulle vara större där efterfrågan är större.

S
D daVinci skrev:
Du vill ha Trabant-nivå på infrastruktur då.

Och inte BMW-nivå.

Då förstår jag att du är missnöjd med hur det är idag. För det är profitjägare som levererar det mesta av infrastruktur. Du får ett stort problem att hitta leverantörer från offentlig sektor. Kanske går att hitta i Nordkorea.

Det var en falsifiering av ditt påstående om att riskkapitalister inte kan vänta på avkastning. Världen är smockfull av falsifiering av det påståendet. Nog borde det väl varit klart och tydligt att det handlade om den saken.
För det måste alltid vara extremer i din värld… om det så är kärnkraft eller nåt annat.

Statligt ansvar, ägande och strategi och kontroll över utförande i någon form är i din värld = med DDR, Nordkorea…

Eller kärnkraft… förespråkar man det så vill man ha 100% kärnkraft enligt DaVinci logik.

Och visst, jag kan ibland retoriskt sjunka till den nivån när de värsta sol/vind-vårararna håller hov.

Men du är next level…

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
För det måste alltid vara extremer i din värld… om det så är kärnkraft eller nåt annat.
Nej det är en svårartad vantolkning.
Jag lyfter fram konsekvenser av det du skriver på ett tydligt sätt.

S Snikholt skrev:
Statligt ansvar, ägande och strategi och kontroll över utförande i någon form är i din värld = med DDR, Nordkorea…
Ja, det är riktigt. Där var och är det offentlig sektor som sköter allt. Och så blir det tydligt hur det blir då.

I Sverige förekommer en privat sektor, och då blir de offentliga inslagen bara en degradering. Och den brukar då ni kommunister skylla på privat sektor. Men det går ju inte när jag lyfter fram DDR och Nordkorea. Där går det inte skylla misären på privat sektor.

Jag är bara logisk och konsekvent.

Därav din frustration, för din skräpretorik fungerar inte. Och nu förfaller du till ad hominem.

Varför inte bara medge att det blir Trabant-nivå. Du vill ju uppenbarligen det. Har du inte förstått det själv.

S Snikholt skrev:
Eller kärnkraft… förespråkar man det så vill man ha 100% kärnkraft enligt DaVinci logik.
Också svår förvanskining.
Jag berättade hur det blir med endast kärnkraft. Då jag var lite less på att höra formuleringar som går ut på att elpriset blir stabilt med kärnkraft. Då verkligheten är den motsatta.

Ni är många här som inte klarar av lite saklighet.

S Snikholt skrev:
Men du är next level…
Ja jag förfaller till saklighet.

S
D daVinci skrev:
Nej det är en svårartad vantolkning.
Jag lyfter fram konsekvenser av det du skriver på ett tydligt sätt.

Ja, det är riktigt. Där var och är det offentlig sektor som sköter allt. Och så blir det tydligt hur det blir då.

I Sverige förekommer en privat sektor, och då blir de offentliga inslagen bara en degradering. Och den brukar då ni kommunister skylla på privat sektor. Men det går ju inte när jag lyfter fram DDR och Nordkorea. Där går det inte skylla misären på privat sektor.

Jag är bara logisk och konsekvent.

Därav din frustration, för din skräpretorik fungerar inte. Och nu förfaller du till ad hominem.

Varför inte bara medge att det blir Trabant-nivå. Du vill ju uppenbarligen det. Har du inte förstått det själv.

Också svår förvanskining.
Jag berättade hur det blir med endast kärnkraft. Då jag var lite less på att höra formuleringar som går ut på att elpriset blir stabilt med kärnkraft. Då verkligheten är den motsatta.

Ja jag förfaller till saklighet.
Saklighet my ass…
Du har dock svart bälte i att skriva spaltmeter nonsens.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Så sakligt då, vilka gjorde b.la med billig el Sverige till ett välståndsland för 100 år sedan?
Vilka gjorde det både 1950 & 1980 möjligt så att människor kunde få råd att bygga ett bättre boende?

Vilka gjorde barns utbildning i skolan gratis, & att dem också fick gratis skolmat?
Vilka skapade "fri vård åt alla svenskar"?

Å 150 grejer till, men du kan börja med att svara på dem 4 punkterna ovan 👍

J jawen skrev:
Vilka gjorde det både 1950 & 1980 möjligt så att människor kunde få råd att bygga ett bättre boende?
Det är lätt å fördela en kaka som växer av sig själv i 1950… (1950 var jag inte född så vill inte gärna diskutera det
1980 är jag mer spänd på…
10 år efter Sverige å Schweiz toppade välståndslistan som på den tiden mättes i GDP/CAPITA..(det gjorde vi 1970ish)
1980 hade Sverige redan halkat ordentligt efter, så vad var bra 1980?
1970 HADE ”nästan” 1 SEK å 1 CHF samma värde, idag är schweizerfrancen värd 11.5 gånger så mycket. Var gick vi fel enligt dig?

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Inte riktat till mig som skribent, men oplanerade längre strömavbrott på smältverk är någonstans mellan uselt och katastrofalt.

Om reservkraft etc ej fungerar som tänkt så de kan nödtömma ugnarna, har de stackarna långa perioder av återställningsjobb att se fram mot.🫤
Tanken är inte att driva stålverk med vindel. Tanken är att använda vindel för att göra vätgas och sedan använda vätgasen som reduktionsmedel vid stålframställningen i stället för kol. Och att ha en överproduktion av vätgas när det blåser, som man lagrar till de vindstilla perioderna. är inte särskilt komplicerat.

• Gilla
KTMLarsen
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du verkar tro att riskkapitalister byggt upp välfärden & att dom tar någon som helst samhällsansvar.
Bara att studera världens rikaste land med världens största ekonomi.

Mer och mer slum, gated communitys, fattigdom, knarksamhällen elände osv
41 miljoner som lever i fattigdom & 20 miljoner människor i extrem fattigdom

Vilka tror du saker så som jämlikhet, allemansrätten, gratis utbildning & skolmat å 100 grejer till kommer av?
Riskkapitalisterna eller?
Riktigt ogillar din filosofi & med människor som du "bakom ratten" är Sverige dömt att "misslyckas"
Marknaden är ett utmärkt sätt att fördela begränsade nyttigheter på ett rättvist och effektivt sätt. Inklusive el. Problemet är att inkomsterna är alltför ojämnt fördelade.

Sedan är det rimligt att utbildning (inklusive fri skolmat), sjukvård, äldreomsorg och en del annat fördelas efter behov och inte efter betalningsförmåga.

D daVinci skrev:
Ja, en miljard ökar ju på snittet med 100 kr. Och 40 miljardärer utgör ju ca 1 promille av hushållens nettotillgångar. Så visst bidrar det. Men inte mer än så.
(Kan det vara så att du skolkade mycket i skolan. Iaf mattelektionerna. Annars hade du räknat ut detta själv).

Vad gäller BNP/Capita så påverkar inte förmögna speciellt mycket. Även om de äter för 2000/dag så är det helt försumbart i den totala konsumtionen.
Ojämlikheten/Inkomstskillnaderna har ökat kraftigt i Sverige de senaste decennierna. Detta beror mest på att kapitalinkomsterna har ökat avsevärt mycket mer än arbetsinkomsterna. Och skillnaderna fortsätter att öka. Detta trots att vi har en regering som säger sig hylla "arbetslinjen". Ändå låter man kapitalinkomsternas andel fortsätta att öka och beskattar de arbetsfria kapitalinkomsterna hårdare än de surt förvärvade löneinkomsterna.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
att ha en överproduktion av vätgas när det blåser, som man lagrar till de vindstilla perioderna. är inte särskilt komplicerat.
Och ändå finns det ingen som gör det i industriell skala.

Så att göra det, med lönsamhet, är nog betydligt svårare än du låter påskina.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och ändå finns det ingen som gör det i industriell skala.

Så att göra det, med lönsamhet, är nog betydligt svårare än du låter påskina
Ja, jag tror "den tekniken" är helkörd i någon större skala, lite som bränslet E85.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.