Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Menar du att allt på Youtube är ovetenskapligt? Och vad får dig till att tycka att tråden bara handlar om vetenskapliga slutsatser?
Och varför tror du att videon var postad som ett motargument?
Du ställer frågor istället för att svara, så kan man förstås göra även om det känns något bakvänt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ge dig nu, jag menade exakt vad jag skrev. Känns som att du dammsuger trådar för att hitta fel som du inbillar dig att jag gjort.
Mata inte trollet.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ge dig nu, jag menade exakt vad jag skrev. Känns som att du dammsuger trådar för att hitta fel som du inbillar dig att jag gjort.
Om man menar vad man skriver (exportören betalar importtull), varför då detta behov av å ständigt förklara vad man EGENTLIGEN menade..??🤔

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Sekten var NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration), dvs. USA's SMHI...😉
2025 hade NOAA sekten 12000 medlemmar (anställda)...
Verifiera ditt påstående. Har meteorologer i släkten som säger du farer med osanning.

Så upp till bevis (om du kan… betvivlar starkt)

K karlmb skrev:
Mata inte trollet.
Haha, får väl sluta annars spricker han snart. One more chocolate mint ;)

• Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Mata inte trollet.
Som vanligt har du noll å tillföra i sakfrågan.
Men förstår dig gott efter att du har blivit avklädd så många gånger så är personangrepp sista desperata utvägen..

Hur vad det med Nordpool som du påstod ägdes av skandinaviska TSOs….?
för det stod minsann på en WIKI sida som inte uppdaterats på 10+ år. ?

Du var precis lika dålig på å erkänna egna klavertramp, det var alltid nån annans fel, du hade bara otur när du skrev…

Redigerat:
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Som vanligt har du noll å tillföra i sakfrågan.
Men förstår dig gott efter att du har blivit avklädd så många gånger så är personangrepp sista desperata utvägen..

Hur vad det med Nordpool som du påstod ägdes av skandinaviska TSOs….?
för det stod minsann på en WIKI sida som inte uppdaterats på 10+ år. ?

Du var precis lika dålig på å erkänna egna klavertramp, det var alltid nån annans fel, du hade bara otur när du skrev…
Facts boy, get them right!

• Haha
jawen
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
skit i zodde

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men hittills i februari har spotpriserna varit mycket lägre i Frankrike än i Sverige.
ja, det har varit ovanligt lågt i februari [även] för Frankrike i vinter

jag skulle nog i första hand förklara det med låg förbrukning inom landet, god fart på kärnkraften, ingen avsättning till Spanien (som haft vinterstormar och vatten från himlen)

dygnsprofiler för elproduktionen, elförbrukningen och elpriset i Frankrike med tre större grannländer, för januari och de två första veckorna i februari:

Graf som visar elproduktion och -förbrukning för Frankrike, Spanien, Tyskland och Italien under januari och februari, med olika energikällor och priser.

– alla länderna har sin eget fingeravtryck i form av elmixen – Frankrike dominerad av kärnkraften plus en dos förnybart och fossilt, Spanien med en någotsånär balanserad mix; Tyskland delades rätt lika mellan fossilt och förnybart, och så Italien... kraftigt fossilt

– från ett januari där Spanien nästan hade en produktion som mötte upp förbrukningen, gick till inledning av februari med god tillgång av vind- och vattenkraft och produktionsöverskott (export), och elpriset landade runt nollan förutom vid belastningstopparna morgon och kväll

–för Italien avser produktion/konsumtion hela landet, medan det höga elpriset avser Italy North, som bland annat gränsar mot Frankrike

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
för Frankrike i vinter
Frankrike har ca 8 plusgrader dagtid & jag har runt Uppsala idag haft ca 13 minusgrader, alltså en skillnad på 21 grader.
Spanien 14 grader, Italien 15 grader & även Tyskland har ca 9 grader varmare än Sverige.

Skillnaden på elbehov blir då gigantisk gentemot Sverige/ Norden, så varför diskuteras detta?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om Frankrike redan har ett marknadspris över vad statsmonopolet fått för sin kärnkraft påverkas väl inte efterfrågan på andra kraftslag. Hur tänkte du här?
i den mån jag tänkte, så var det väl att de övriga elbolagen (köparna av EDFs 100 TWh-pott) förefaller ha fått handla upp sina volymer ett halvår i taget

och att de elbolag som till nu kunnat vara lite av fat cats med tillgång till subventionerad kärnkraftsel till fast pris (42 €/MWh), nu behöver se om sina hus och antingen acceptera inköp av el till marknadspriser, eller ingå högre prissatta kärnkraftselavtal, eller försöka ordna med ny produktion (eller avtal med existerande producenter) för att säkra sina inköpspriser

det verkar som att EDF anser att 70 €/MWh (77 öre/kWh) är en lämplig prisnivå på sin kärnkraftsel, för att gå runt, så de är nöjda med att 42 €-avtalen upphör – men de kommer förstås fortsätta leverera el till i stort sett vadhelst det aktuella marknadspriset kommer vara

en liten graf över elpriset i Frankrike de senaste 13½ månaderna skadar väl aldrig:
Diagram som visar marknadspris för el i Frankrike per månad i €/MWh från januari 2025 till februari 2026, med median och 10:e och 90:e percentiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

i fjol låg det franska marknadspriset över 42 €/MWh i 60% av tiden

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte om folk har tänkt igenom hur detta fungerar, var kommer t.ex tum-regeln att varje extra grad av innetemperatur ger 5% högre förbrukning?

Min tolkning är att man för den tumregeln helt enkelt utgår från en medeltemperatur av 0 grader under uppvärmningssäsong, kombinerat med en innetemperatur på 20 grader. 21 grader är då exakt 5% större temperatur differens, vilket är den viktiga faktorn för värmeförlust

Så om vi applicerar det på ditt exempel med Italien, de har då en temp diff inne/ute på fem grader, Uppsala har en diff på 33 grader. Dvs energibehovet är 6,6 gånger högre i Uppsala än Italien.

I Skåne ligger det för tillfället runt nollan, som det oftast gör på vintern, vilket innebär att Uppsala "bara" har 65% högre behov än Skåne

Redigerat:
  • Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag vet inte om folk har tänkt igenom hur detta fungerar, var kommer t.ex tum-regeln att varje extra grad av innetemperatur ger 5% högre förbrukning?

Min tolkning är att man för den tumregeln helt enkelt utgår från en medeltemperatur av 0 grader under uppvärmningssäsong, kombinerat med en innetemperatur på 20 grader. 21 grader är då exakt 5% större temperatur differens, vilket är den viktiga faktorn för värmeförlust

Så om vi applicerar det på ditt exempel med Italien, de har då en temp diff inne/ute på fem grader, Uppsala har en diff på 33 grader. Dvs energibehovet är 6,6 gånger högre i Uppsala än Italien.

I Skåne ligger det för tillfället runt nollan, som det oftast gör på vintern, vilket innebär att Uppsala "bara" har 65% högre behov än Skåne
Precis. Så allt gnäll om att man inte har råd att värma sin bostad pga höga elpriser ska igoneras i princip söder om nordtyskland.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
J jawen skrev:
Frankrike har ca 8 plusgrader dagtid & jag har runt Uppsala idag haft ca 13 minusgrader, alltså en skillnad på 21 grader.
Spanien 14 grader, Italien 15 grader & även Tyskland har ca 9 grader varmare än Sverige.

Skillnaden på elbehov blir då gigantisk gentemot Sverige/ Norden, så varför diskuteras detta?
För att i januari var priserna ungefär samma.

Det är inte bara Spanien som har skummiteter med priset. Det gäller också Frankrike

Graf som visar prisvariationer på el i Frankrike under en dag, med fluktuationer från nära 0 till över 140 EUR/MWh.
Skapa konto

Här är man nere på nära 0 EUR/MWh. Samtidigt bränner man på med gas motsv 2 kärnreaktorer.
(Endel påstår ju att med kärnkraft får man stabila elpriser. De kan ju begrunda prisvariationerna ovan och konstatera att det svänger mer än i Sverige, också gå och ställa sig i skamvrån en månad.
Graf över elproduktion eller elförbrukning med varierande värden under ett dygn, från 00:00 till 23:45.
Skapa konto

Spanien hade något liknande när priset var nära 0. Nu ser vi samma i Frankrike. Tror det var Snikholt som menade att man i Spanien var tvungen bränna gas för att man hade för lite svängmassa annars. Vi får se om han poppar upp och säger att det är för lite svängmassa i Frankrike också.

Om inte, så är det väl något annat skäl. Och då kan det skälet vara giltigt för Spanien också.

Svaret är inte lastreglering. Visserligen görs lite med gasen, men den stora lastregleringen görs med vattenkraft. inkl pumpkraft.

Graf som visar elproduktion i Frankrike och Spanien, med variationer över tid och toppar och dalar i data, motsvarande diskussionen om elpriser.
Skapa konto

Och lite lastreglering görs med kärnkraften.

Jag har inget svar. Bara konstaterar att det saknas någon logik här.
Med NordPool mekanismerna så ligger någon och subventionerar gasen, och det verkar sjukt.
En tänkbar förklaring är att mycket är fasta avtal (PPA'er). Och bara lite går över NordPool. Då kan man få underligheter. Och då kanske gasen inte är subventionerad. Men då borde producenten snarare köpa över NordPool och stänga ned gasturbinerna. Så det är inte riktigt en förklaring heller.

Ja, Frankrike får in 1.7GW "gratis" el från Spanien. Men dom exporterar över 3 GW var till UK, Schweiz och Italien. Som är de stora exportmarknaderna. Någon kanske trodde att Tyskland var med där. Varför det?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.