D
L lbgu skrev:
Vetenskapen (majoriteten av klimatforskare) är ju onekligen väldigt alarmistisk.
Detta är ett rent faktafel, tvärtom så har klimatforskningen konsekvent hållit igen i sin kommunikation för att inte kunna uppfattas så, detta ifrågasätts nu om det varit rätt eller om det kan vara en av orsakerna till att inget händer. Det är inte lätt att i förväg veta hur ett budskap landar.

Jag gissar dock att ledande politiker fått tydligare och "värre" information men har då som kontrollgrupp inte reagerat bättre.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Detta är ett rent faktafel, tvärtom så har klimatforskningen konsekvent hållit igen i sin kommunikation för att inte kunna uppfattas så, detta ifrågasätts nu om det varit rätt eller om det kan vara en av orsakerna till att inget händer. Det är inte lätt att i förväg veta hur ett budskap landar.

Jag gissar dock att ledande politiker fått tydligare och "värre" information men har då som kontrollgrupp inte reagerat bättre.
Jag kan ha fel här såklart. Men menar inte Ibgu att klimatfrågan är alarmerande? Inte alarmistisk... 🙃

• Haha
Zodde och 1 till
  • Laddar…
D
Juul Juul skrev:
Jag kan ha fel här såklart. Men menar inte Ibgu att klimatfrågan är alarmerande? Inte alarmistisk... 🙃
Vi kan alla ha fel, men jag läste det som att de skulle uttrycka sig alarmistiskt, medan de tvärtom konsekvent har valt de mildare scenarierna och valt att fokusera på det positiva.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
D djac skrev:
Vi kan alla ha fel, men jag läste det som att de skulle uttrycka sig alarmistiskt, medan de tvärtom konsekvent har valt de mildare scenarierna och valt att fokusera på det positiva.
Ja, jag menar att du har läst helt rätt. (och jag håller med dig) Men det ser så konsigt ut att jag tror att Ibgu kanske inte förstår innebörden av alarmism,

Suvi5700
Nu börjar denna frågan bli för mycket politik. Inte mig emot. Men vad säger moderator?

• Gilla
Juul
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
Jag menade alarmistisk. Men det är ur min synvinkel. Jag är inte övertygad om att klimatforskarna har rätt. Så jag tycker de har lite överdriven syn och försöker skrämmas. Men jag är fullt medveten om att de allra flesta verkar tro på dem. Själv är min uppfattning att klimatet hoppat jo-jo förr i tiden utan att det varit människans fel så jag är inte säker på att det är vårt fel nu. Men vi lär sabba denna tråd om vi ska diskutera den frågan.

• Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nu börjar denna frågan bli för mycket politik. Inte mig emot. Men vad säger moderator?
Är väl nästan omöjligt att diskutera trådens ämne utan att det blir politik ;) Just frågan om elproduktionen i Sverige är otroligt politiserad.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
L lbgu skrev:
Är väl nästan omöjligt att diskutera trådens ämne utan att det blir politik ;) Just frågan om elproduktionen i Sverige är otroligt politiserad.
Håller med. Men märkt att det modereras hårt ibland om det kommer in på politik.
Mycket av husrelaterade frågor berör politik.
Så mig stör det inte

S Snikholt skrev:
😆vad får man för kopparn och kabelskroten nuförtiden?
Är det värt att skala?
Kopparn är alltid värd att sälja.

D djac skrev:
Tja, bildningsföraktet är ju mode idag, folk känner sig attraherade av politiker som säger -jag vet inte, för det vet inte de heller men ändå ska de tycka.
Kämpa.

F
pacman42 pacman42 skrev:
Kanske, kanske inte. Kanske sänker priset i SE3...
Ja nu ett par månader senare kan vi se ett mönster när priserna i princip jämnat ut dig i hela landet.

Nästa fråga blir då vad som händer när Aurora Line 2 öppnar om ett par år. Kommer nog höja priset lite till i SE1.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om jag uppfattade saken rätt så ska de som hittills köpt kärnkraftsel till subventionerat pris sluta få den subventionerad.
Det är så jag tolkar beskrivningen också.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då är det väl möjligt att de letar efter ifall det finns billigare alternativ (i denna nya verklighet) och det kanske innebär en del nyetablering av andra energikällor.
Nej. Om kärnkraften ifråga inte täcker hela efterfrågevolymen till det priset så finns det ju redan ett högre marknadspris som övriga producenter får.

Magnus E K
D daVinci skrev:
De spanska elpriserna ser minst sagt underliga ut.
[bild]
Någon som vet vad det här kommer sig?
Ja, alltså att det ligger på ungefär 0 stora delar av dagarna.
Var hittar man dessa grafer för Spanien? Utanför Nordpool och jag hittar bara dygnsmedelvärden.

D
L lbgu skrev:
Jag menade alarmistisk. Men det är ur min synvinkel. Jag är inte övertygad om att klimatforskarna har rätt. Så jag tycker de har lite överdriven syn och försöker skrämmas. Men jag är fullt medveten om att de allra flesta verkar tro på dem. Själv är min uppfattning att klimatet hoppat jo-jo förr i tiden utan att det varit människans fel så jag är inte säker på att det är vårt fel nu. Men vi lär sabba denna tråd om vi ska diskutera den frågan.
Du har inte förstått bara, bättre du skriver det rätt ut.

• Haha
  • Wow
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.