805 263 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Om jag uppfattade saken rätt så ska de som hittills köpt kärnkraftsel till subventionerat pris sluta få den subventionerad.Nötegårdsgubben skrev:
Då är det väl möjligt att de letar efter ifall det finns billigare alternativ (i denna nya verklighet) och det kanske innebär en del nyetablering av andra energikällor.
Men det sker inte till imorgon, det är ju klart, men om spaden har stoppats i marken redan (jag tror förresten att jag har hittat Kristerssons spade) så kanske det börjar hända något här om 2-3 år.
Men det kan bli bra det här.
Om Fransk kärnkraft börjar bli "i överflöd", så kanske den kan, åtminstone på marginalen, börja fungera som en elprisbroms i norra Europa, dvs systempriset stiger upp till nivån där EDF börjar köra alla reaktorer för fullt, och där bromsas det in tills Frankrike inte heller klarar av att försörja hela Europa med kraft (på samma sätt som Sverige inte kan).
Redigerat:
De har väl börjat komma in i den period då solkraften ger hyggligt med energi, uppvärmningsbehovet börjar minska men ingen behöver köra AC. Plus att det uppenbarligen blåser rätt bra där just nu, och sen har det också regnat rejält. (Det var ju rubriker om stormar och översvämningar där för bara några dagar sedan.)D daVinci skrev:
Sen är exportkapaciteten ut från halvön begränsad. Så då blir det ju låga elpriser under såna här förhållanden.
Nja, produktionen ser ut så här:K krfsm skrev:De har väl börjat komma in i den period då solkraften ger hyggligt med energi, uppvärmningsbehovet börjar minska men ingen behöver köra AC. Plus att det uppenbarligen blåser rätt bra där just nu, och sen har det också regnat rejält. (Det var ju rubriker om stormar och översvämningar där för bara några dagar sedan.)
Sen är exportkapaciteten ut från halvön begränsad. Så då blir det ju låga elpriser under såna här förhållanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så visst finns det en del sol på dagen. Men dom bränner gas som inte är gratis. Och det är 0 på natten när det inte är någon sol.
Jag funderar snarare på om det är fel i dataleveranserna och det bara är t ex pumpkraften som syns.
Jag gissar att gasen har långa kontrakt - och de kör dessutom mer gas nu sedan blackouten.D daVinci skrev:
https://www.dagensnaringsliv.se/202...-sol-och-vindel-skakar-spaniens-energimarknad
Och att de har direktiv att köras för stabilitet.
@djac artikeln ovan borde du läsa. Eftersom du ständigt rasar över effektavgifter och ökad nätkostnad.S Snikholt skrev:
Det är ju dit vi kommer med dina idéer.
Så om nätägarens vinster minskar och elnätskostnaderna fördelas mer rättvist så får vi mycket solel?S Snikholt skrev:
Glöm inte att den "tidningen" alltid har fel och är ren propaganda.
Denna tråd är plågsam. Vi gör mer kräm än någonsin (sedan 1986 eller så) men alla skriker om priserna nu när det råkade bli kallt på vintern (från negativa till - vad? - 600 öre). "Men det beror på att vi sitter ihop med andra länder." Jaha, varför gör vi det? "För stabilitetens skull." Jaha, men det verkar inte stabilt.
- Så våt den där prislappen verkar vara?
- Ja, det är spotpris.
Vi är en handfull som diskuterar här i tråden och jag har själv klargjort min uppfattning: Elproduktion är en samhällsservice i klass med yttre och inre försvar, rättssystem, vägnät, VA, basal sjukvård och grundskola. Vårt näringsliv är beroende av vissa funktioner i landet. Landet drivs av exportintäkter.
Men tänk positivt! Det fina med vårt nyskapade elsystem är att det sysselsätter en rad ekonomer på företagen, tibber-entusiaster och tekniknördar i största allmänhet. Och kassera ditt gamla kylskåp - det drar flera watt mer än det nya i borstat stål.
- Ja, det är spotpris.
Vi är en handfull som diskuterar här i tråden och jag har själv klargjort min uppfattning: Elproduktion är en samhällsservice i klass med yttre och inre försvar, rättssystem, vägnät, VA, basal sjukvård och grundskola. Vårt näringsliv är beroende av vissa funktioner i landet. Landet drivs av exportintäkter.
Men tänk positivt! Det fina med vårt nyskapade elsystem är att det sysselsätter en rad ekonomer på företagen, tibber-entusiaster och tekniknördar i största allmänhet. Och kassera ditt gamla kylskåp - det drar flera watt mer än det nya i borstat stål.
Du är inte ensam:H hovapettson skrev:Denna tråd är plågsam. Vi gör mer kräm än någonsin (sedan 1986 eller så) men alla skriker om priserna nu när det råkade bli kallt på vintern (från negativa till - vad? - 600 öre). "Men det beror på att vi sitter ihop med andra länder." Jaha, varför gör vi det? "För stabilitetens skull." Jaha, men det verkar inte stabilt.
- Ja, det är spotpris.
https://www.tn.se/naringsliv/46618/...ennier-saljer-ut-var-billiga-el-till-danmark/
– Svenska kraftnät är den enda systemoperatören som fortfarande tänker europeiskt snarare än nationellt. Man lever kvar i samma tankesätt som under 2000-talet medan exempelvis Norge tänker helt annorlunda. De värdesätter de norska hushållen och kanske framför allt konkurrenskraften i de norska företagen, säger Mats Nilsson, elexpert och docent i nationalekonomi.
Ja Sverige importerar från Tyskland och Danmark.H hovapettson skrev:
Är det därför som det blir höga priser.
Och så blir det höga priser för att Finland importerar från Sverige.
Eller hur ser logiken ut?
Nordkorea visar vägen. Där har dom det som du vill.H hovapettson skrev:
Bara för att ett näringslivskopplat medium inte följer din åsikt innebär ju inte att de har fel, eller hur.D djac skrev:
Själv följer jag Affärsvärlden där Christian Sandström, professor inom innovationsekonomi och förvaltning, återkommande totalt klär av stora delar av den 'Gröna ekonomin' med Northvolt, Stegra och en massa vindkraftsrelaterade företag.
Det är sällan han får någon faktabaserad kritik, men den gröna ekonomin är ju jämförbar med vissa religiösa sekter, där kritik ignoreras och tigs ihjäl.
Bygger inte politik just på att folk har egna uppfattningar utan stöd i vetenskap. Det kallas ideologi, man vill att samhället ska vara på ett visst sätt utan något stöd i någon vetenskap. Så vill man enbart ha politik grundad på vetenskap så är väl valet någon form av diktatur där ett gäng vetenskapsmän får bestämma. Jag är rätt osäker på om det skulle bli särskilt lyckatP Peter787 skrev: