Mikael_L
Jag ska erkänna att jag är relativt risig på att källsortera.
Giftigt och farligt tar jag ju såklart bra hand om, lysrör, spillolja, batterier osv hamnar alltid där det bör hamna.
Jag är ganska noga med metallåtervinning, och som elektriker sett så är jag en av de mer fanatiska, tror jag. Men jag anser att vi bör minimera gruvdrift så mycket som möjligt, bra med metallåtervinning, sparar på gruvor, energi och miljö.
Och metallåtervinning fungerar ju dessutom väldigt bra.

Men plast, tidningar och papper, kartong osv osv, där är jag inte speciellt fanatisk, en del sorteras, men mycket hamnar också bara i brännbart.
Och då kommer det att eldas i Uppsala fjärrvärmeverk, som ibland har brist på sopor och importerar från andra länder (åtminstone för några år sedan, det kanske är annat nu, jag borde egentligen kolla upp det)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
ag är ganska noga med metallåtervinning, och som elektriker sett så är jag en av de mer fanatiska, tror jag.
😆vad får man för kopparn och kabelskroten nuförtiden?
Är det värt att skala?

D
P Peter787 skrev:
Fast vid de "högre nivåerna" handlar det om pengar, forskningsanslag och det ges sällan till de som har en avvikande åsikt.
Kanske men det beror oftare på att de helt enkelt har fel, eller inte är kvalificerade.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Kanske men det beror oftare på att de helt enkelt har fel, eller inte är kvalificerade.
Säger de som ser sin världsbild hotad...

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
P Peter787 skrev:
Säger de som ser sin världsbild hotad...
Tja, bildningsföraktet är ju mode idag, folk känner sig attraherade av politiker som säger -jag vet inte, för det vet inte de heller men ändå ska de tycka.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
😆vad får man för kopparn och kabelskroten nuförtiden?
Är det värt att skala?
Priserna varierar ju iofs hela tiden, men jag kollade lite snabbt nu vad jag fått vid några tillfällen, och kabel har legat på lite drygt 20 kr/kg, och FK-kabel (kabel med endast enkel isolering) ca 30 kr/kg.
Koppar var väldigt länge sedan jag sålde, men jag gissar på typ 50 kr kilot.

Jag tror inte att det är värt att hålla på och skala ifall man inte har en maskin som gör det, eller enormt mycket dötid att bara göra av med.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Sopsortering må vara intressant, men i denna tråden är det väl bara intressant om det bidrar till vår elförsörjning?

Och där kan jag ju då än en gång lyfta att plast skall eldas. Det är billigare med ny plast då råvaran är så billig (eftersom den är en biprodukt från utvinningen av naturgas/fossilgas). Alternativet är nämligen att den facklas.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det är en snuttefilt, och som detta kanske det fyller någon sorts funktion och dämpar ångesten hos vissa, över att man på många andra sätt inte alls lever ett liv som är särskilt hållbart.

Personligen så har jag källsorterat länge. Lämnar kartong, plast, metall på insamlingsplatser. Och det gör de flesta jag känner, helt enkelt för att man annars inte får plats i tunnan.

Jag stör mig på slöseriet. Många kommuner har byggt om sina fullt fungerande ÅVC - det ska handlas upp sopkärl, det ska inhandlas nya fordon etc. etc...

Vissa kommuner är så kassa så att de har handlat upp olika transportörer för olika fraktioner, och detta - kombinerat med olika hämtningsintervall på de olika facken.....

Men någon redovisning om nettovinsten för miljön för detta debacle lär vi aldrig se - för den allmäna, indoktrinerade uppfattningen är att hemnära källsortering är något fint, någonting bra.
Du uppvisar grava och kanske obotbara brister i både bildning och utbildning det är ett svårt tillstånd som kanske bara kan rättas och korrigeras i något tukthus anpassat för 2000-talet. Vill du verkligen hamna där?

• Haha
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
S
GK100 GK100 skrev:
Du uppvisar grava och kanske obotbara brister i både bildning och utbildning det är ett svårt tillstånd som kanske bara kan rättas och korrigeras i något tukthus anpassat för 2000-talet. Vill du verkligen hamna där?
Lite oklart vad som fick dig att kräka ur dig denna harang, måste jag erkänna.

//EDIT nu såg jag humorn i det hela, tog ett tag :)

Redigerat:
S Snikholt skrev:
Lite oklart vad som fick dig att kräka ur dig denna harang, måste jag erkänna.
Om du lite inverterar den ser du mer hur jag uppfattar ditt inlägg (ser det som helt normalt och rimligt på många sätt om man inte ska vara så högtflygande som en del skribenter i tråden rörande detta). En liten lättsam reaktion på allt ältande i senare delen av tråden kring utbildning, bildning, akademin osv.

Allt behöver väl inte vara gravallvarligt särskilt inte i dessa trådar där knappast något konkret rätt/fel finns att utvinna om det nu ens är möjligt i något sammanhang om man tar ett steg ut och observerar. Kan ha lite anknytning till bildning iofs ett misshandlat begrepp.

Kämpa vidare mot väderkvarnar av alla fasoner Snikholt men låt dig inte tröttas av de som endimensionellt, enögt lagt ut ankaret och stelnat i sina förklaringsmodeller (gäller båda sidor här både högt och lågt). Kanske i vissa fall en bieffekt av utbildning och den för de flesta upplevda känslan av förklarat ljus när man kommit ett hack vidare och tror sig om lite för mycket till dess den kända kranka blekheten i bästa fall träder in och dämpar euforin.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
GK100 GK100 skrev:
Om du lite inverterar den ser du mer hur jag uppfattar ditt inlägg (ser det som helt normalt och rimligt på många sätt om man inte ska vara så högtflygande som en del skribenter i tråden rörande detta). En liten lättsam reaktion på allt ältande i senare delen av tråden kring utbildning, bildning, akademin osv.

Allt behöver väl inte vara gravallvarligt särskilt inte i dessa trådar där knappast något konkret rätt/fel finns att utvinna om det nu ens är möjligt i något sammanhang om man tar ett steg ut och observerar. Kan ha lite anknytning till bildning iofs ett misshandlat begrepp.

Kämpa vidare mot väderkvarnar av alla fasoner Snikholt men låt dig inte tröttas av de som endimensionellt, enögt lagt ut ankaret och stelnat i sina förklaringsmodeller (gäller båda sidor här både högt och lågt). Kanske i vissa fall en bieffekt av utbildning och den för de flesta upplevda känslan av förklarat ljus när man kommit ett hack vidare och tror sig om lite för mycket till dess den kända kranka blekheten i bästa fall träder in och dämpar euforin.
Jag såg det när jag läste en gång till och hann faktiskt editera mitt inlägg innan du skrev detta svar :)

K krfsm skrev:
Under tillfällen som igår natt är det sisådär 5 GW som kan ersättas med kärnkraft innan det händer.

Det är möjligt, men i processen sänker det priset antingen något eller mycket beroende på omständigheterna.
Men frågan var hur man skall hantera vattnet då.
Ska det rinna förbi turbinerna och ingen el genereras.
Eller ska man generera el iaf och kärnkraftselen exporteras.

K krfsm skrev:
Det är lite fånigt med de som gnäller om "men då går det ju på export" när man pratar om omständigheter där "ingen export" = "tokhöga priser".
Ja, ökar man elproduktionen så blir det nog marginellt lägre elpris i det elområdet och mer flaskhalsavgift till staten.
OCH lägre intäkter till producenterna.

För att man skall ha något slags fungerande system måste producenterna gå med vinst.
Det verkar de flesta tappa bort. (i någon slags egoistisk/kommunistisk drömvärld där kostnader inte finns).

Jfr det jag länkade igår där även finansministerns sällade sig till de tanklösa som är förbannade på elpriserna.

Lägre elpriser erhålls genom en destruktiv process där någon entreprenör ordnar fram ett sätt att generera el billigare. Varvid någon med dyrare elproduktion går under. Då kommer el genereras billigare och fortfarande med vinst. Vill man få sig billigare el så är det den processen som måste säkras att den fungerar friktionsfritt.

Lägger staten sig i kommer den reglera så att friktion uppstår och processen med att jobba fram billigare elproduktion bromsas.
Och börjar staten med omfördelning så höjer man det totala priset för el. Iom att folket då måste betala de som arbetar med omfördelningen.

K krfsm skrev:
Om politikerna vill skjuta sig i foten så är det helt oberoende - det går lika bra att göra med eller utan nya kk.
Det jag nämnde var ett tredje alternativ.
Det var bara en saklig redogörelse över alternativen. Och det alternativet implementeras delvis.

Ibland kan jag känna mig som den här jeppen till höger. https://dilbert-viewer.herokuapp.com/2005-03-26

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Priserna varierar ju iofs hela tiden, men jag kollade lite snabbt nu vad jag fått vid några tillfällen, och kabel har legat på lite drygt 20 kr/kg, och FK-kabel (kabel med endast enkel isolering) ca 30 kr/kg.
Koppar var väldigt länge sedan jag sålde, men jag gissar på typ 50 kr kilot.

Jag tror inte att det är värt att hålla på och skala ifall man inte har en maskin som gör det, eller enormt mycket dötid att bara göra av med.
På kraftsidan kommer man nästan inte över något skrot längre, litegrann går att smyga undan.
Beställare har benkoll på vad det är värt och räknar av det på projekten.

För 15-20 år sedan var det dock rena guldgruvan för montörer

pacman42 pacman42 skrev:
Sopsortering må vara intressant, men i denna tråden är det väl bara intressant om det bidrar till vår elförsörjning?

Och där kan jag ju då än en gång lyfta att plast skall eldas. Det är billigare med ny plast då råvaran är så billig (eftersom den är en biprodukt från utvinningen av naturgas/fossilgas). Alternativet är nämligen att den facklas.
Ett tillägg till detta: Det innebär att om vi eldar plastsopor så ökar vi våra utsläpp av CO2, men vi minskar världens utsläpp av CO2. Tror någon att man tar hänsyn till detta i miljömålen? Inte jag i alla fall...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Ett tillägg till detta: Det innebär att om vi eldar plastsopor så ökar vi våra utsläpp av CO2, men vi minskar världens utsläpp av CO2. Tror någon att man tar hänsyn till detta i miljömålen? Inte jag i alla fall...
Du har gått samma skola som våra ministrar, Exxon via Atlas Network, -ju mer olja vi använder och bränner, desto mindre utsläpp? :)

Jag tänker att ju mindre plast som tillverkas ju bättre är det..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.