Z Zodde skrev:
Jag har master i ekonomi, handels i GBG, så då är du MYCKET välutbildad.
Då tror jag fortfarande att jag har mer utbildning än vad du.har ;) Hur många år tar en sådan master vid normal studietakt? Det jag läst på högskolenivå motsvarar ca. 6,5 år vid normal hastighet.

Z Zodde skrev:
Varför menar du att ANDRA högutbildade är lättledda men inte du..?
Alla är det givetvis inte, men de flesta. När jag läste så var jag definitivt mer auktoritetstroende mot vad jag är idag. Men jag har blivit klokare med åren.

Fairlane
S Snikholt skrev:
En lös skruv, är ju lös alldeles oavsett utbildningsnivå tänker jag
Förvisso sant, men det var ett exempel. Det är sällan de högutbildade som söker och gillar auktoritära ledare.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Definitivt.
Utbildning ger inte sunt förnuft.
Så är det ju om man definierar: Sunt förnuft == avsaknad av utbildning.

Men för det mesta gäller definitionen: Sunt förnuft == så känns det i hela kroppen

Fairlane Fairlane skrev:
Förvisso sant, men det var ett exempel. Det är sällan de högutbildade som söker och gillar auktoritära ledare.
Det är sant. Jag har arbetat i sådana miljöer. Någon auktoritetstro existerade inte.

S
D daVinci skrev:
Så är det ju om man definierar: Sunt förnuft == avsaknad av utbildning.

Men för det mesta gäller definitionen: Sunt förnuft == så känns det i hela kroppen
Nåja, ditt sätt att skriva detta skvallrar om var du har din utbildningsmässiga hemvist.
Och det är definitivt ingen garant för sunt förnuft 😉

L lbgu skrev:
Alla är det givetvis inte, men de flesta. När jag läste så var jag definitivt mer auktoritetstroende mot vad jag är idag. Men jag har blivit klokare med åren.

Du skrev att högutbildade är generellt lättledda, gäller de allra flesta men inte dig, rätt uppfattat..?
L lbgu skrev:
Det jag läst på högskolenivå motsvarar ca. 6,5 år vid normal hastighet.
Här antyder du att du läst in kurser/linjer i snabbare tempo än 6.5 år…
Så du har cirka 260 högskolepoäng..? Vilket/vilka ämnen gjorde du examensarbete i.?

S
Förövrigt finns det mig veterligen inga studier som styrker att utbildningsnivåer gör en mer benägen att inte hamna i kognitiv bias och funktionell dumhet.

Just funktionell dumhet är väl mer vanligt förekommande bland högutbildade dock, av förklarliga skäl.
De återfinns på positioner där detta belönas.

Men det betyder inte heller att man skulle vara bättre på det om man saknar utbildning.

Så diskussionen är patetisk.

D
L lbgu skrev:
Skulle säga att det är tvärtom. De jag känner som har lite utbildning är oftast betydligt mer skeptiska till olika konstigheter som våra kära myndigheter hittar på.
Ja, det är din tolkning men detsamma skulle ju kunna uttryckas som att dessa har svårare att förstå vad som ligger bakom det som de uppfattar som konstigheter.

Detta låter mer rimligt och funkar bra här, de som inte kan något alls om datorer tycker nog oftare att det händer konstiga saker än de som mycket om datorer. Det är också rimligt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du skrev att högutbildade är generellt lättledda, gäller de allra flesta men inte dig, rätt uppfattat..?

Här antyder du att du läst in kurser/linjer i snabbare tempo än 6.5 år…
Så du har cirka 260 högskolepoäng..? Vilket/vilka ämnen gjorde du examensarbete i.?
Det gjorde det väl inte, kan också tolkas som att det tagit längre tid..

Men sen vet vi alla att alla högskolepoäng är långt ifrån likvärdiga 🤣

A ajn82 skrev:
Det gjorde det väl inte, kan också tolkas som att det tagit längre tid..
Då antar jag att skribenten ( som tillhör de högutbildade men är undantaget i regeln att högutbildade är lettledda)
inte uttryckt sig på det sättet

A ajn82 skrev:
Men sen vet vi alla att alla högskolepoäng är långt ifrån likvärdiga
Att vissa poäng kräver mer uppoffring/tid än andra är naturligt.
Men värde/likvärdiga..? Beror väl på vem som bedömer.

Men visst fick de som gick på Chalmers under min tid slita mer än vad jag gjorde…

S Snikholt skrev:
Och det är definitivt ingen garant för sunt förnuft 😉
Med definitionen: Sunt förnuft = som det känns i hela kroppen

Så är mitt sunda förnuft synnerligen begränsat.

Har väl inte använts så mycket på senare tid. Däremot i tonåren användes det.

Fairlane Fairlane skrev:
Min bild är väl snarare att ju lägre utbildning desto större risk att bli ledd av auktoriteter, bara det att gruppen ofta ser det som självständigt tänkande.
Ja, ibland leder det närmast till dumhet när högt utbildare tillämpar rutiner, metoder eller stödsystem som mer påminner om bemötandet i Telias kundtjänst (med dess manus) än vård från väl utbildade läkare.
Höga betyg och år utantillinlärning betyder inte att den personen är bra på att förstå samband och tänka självständigt.
Inte alla duktiga akademiker har förmågan att bli duktiga ingenjörer.

En rolig kurs jag gick gick ut på att lära sig defilera samband(formler) utifrån experiment och mätningar kombinerat med matematiska knep/analyser.
Jag kan tycka det var roligt att lösa ut pi ur en konstant.

Fairlane Fairlane skrev:
Tydliga exempel på det är man ju från de som faller för allehanda konspirationsteorier.
Det blev väldigt tydligt under pandemin.
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte de högutbildade som tror på när någon "auktoritet" påstår att det finns en pedofilring på en pizzeria i Washington.
Nä, ”en pedofilring på en pizzeria” låter bara för dumt.
Men har du sett någon jämförelse/samkörning av innehållet och språkbruket på pizzerians märkliga blog med de nyss släppta epsteinsfilernas mail?
Det blir allt svårare att bortförklara som konspirationsteorier.
Jag önskar jag inte sett dessa dokument.

Graf över elprisutveckling i SE3 under ett dygn, visar ökningar vid morgon och kväll med nedgång efter frukost och på natten. Y-axel: Eur/MWh, X-axel: tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi elpriset i SE3 igår.
Lite snarlika profiler och nivåer i omgivande elområden. Inkl i Norge och Finland.

Så ca 110 Eur/MWh på natten. Dvs uppvärmning plus div belysning datorer som står på mm.
Sedan när vi vaknar går förbrukningen upp. Även om vattenkraften ökar på så drar priset iväg. Ganske rejält dessutom. Vilket visar att vi konsumenter är helt okänsliga för pris.

Sedan faller det efter kl 9 när folk är färdiga med frukost. Och när ungarna kommer hem från skolan och drar igång datorer och spelkonsoler och TV så ökar förbrukningen upp. Och priset drar iväg.
Sedan matlagning. Och så klingar det av i takt med att barnen får gå och lägga sig.

Det är förbrukningen som orsakar volatiliteten i priser.

Några kkv löser exakt inget av det.

Lägre elpriser kräver: lägre produktionskostnad för elen.

Mindre volatilitet kräver: adaptiv elproduktion. Så som vattenkraft, gasturbiner eller från lagring (batterier pumpkraftverk).

Vad som ger låga elpriser är ganska genomanalyserat och välkänt. Och vad som ger en adaptiv elproduktion är också välkänt.
Det som inte är gjort är att acceptera verkligheten.

Franska AI-jätten gör mångmiljardinvestering i Sverige​

I Bored länge. (Eller Borlänge som en del säger).

På 23 MW. Ja, man mäter datacenter i effekt numera.

Ligger väl i SE3 det. Men dom kanske kan dra en kabel och koppla in sig i SE2. (Vet inte hur långt det är dit).

Men detta borde vara glädjande för de som är negativa till exporten av el. Nu blir det mer egen förbrukning i SE3 och mindre export. (Mindre export till SE4).

S
D daVinci skrev:

Franska AI-jätten gör mångmiljardinvestering i Sverige​

I Bored länge. (Eller Borlänge som en del säger).

På 23 MW. Ja, man mäter datacenter i effekt numera.

Ligger väl i SE3 det. Men dom kanske kan dra en kabel och koppla in sig i SE2. (Vet inte hur långt det är dit).

Men detta borde vara glädjande för de som är negativa till exporten av el. Nu blir det mer egen förbrukning i SE3 och mindre export. (Mindre export till SE4).
Sämsta formen av dem alla, för oss andra konsumenter - indirekt export.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.