D
S Snikholt skrev:
EU….

[länk]
Ja, jag såg det och tänkte direkt att en del här kommer gå i taket nu :)

S
D djac skrev:
Ja, jag såg det och tänkte direkt att en del här kommer gå i taket nu :)
Alla borde väl göra det 🙂
Verkar ju vara enighet i svensk politik iaf, så frågan är väl om de kan köra över oss…

sen måste ju pengarna rulla… finns tydligen 60Mdr på ett konto. Använd dom fort!

Liten utblick till amerikat.

Amerikanska elprischocken – ökat 270 procent på fem år​

NEW YORK. AI-boomen pressar USA:s elmarknad och innebär kraftigt ökade elpriser för hushåll nära datacenterprojekt.

Expansionen av storskaliga datacenter väntas dessutom att kraftigt öka elanvändningen under de kommande åren.
I dagsläget står datacenter för ungefär 4 procent av USA:s elförbrukning. Det är en andel som väntas fördubblas inom några år i takt med att AI-kapplöpningen driver upp efterfrågan på energislukande beräkningskraft.
4% av totalen för datacenter. Men en del är ju äldre än 5 år. Kanske bara hälften som tillkommit under senaste 5 åren.

Medan energiinfrastrukturen tar tid att bygga ut för att möta den stigande efterfrågan kopplas allt fler datacenter in i befintligt elnät – vilket har fått stora effekter på elmarknaden. I USA har elpriserna stigit mer än dubbelt så snabbt som de totala levnadskostnaderna under det senaste året, visar den senaste statistiken från Bureau of Labor Statistics.
En ökning med kanske 2% leder således till fördubblade priser. Folk är ganska prisokänsliga.
Och då kan man väl gissa att 4% fortsatt ökning de närmaste åren kommer driva upp elpriserna än mer.

En del har menat att enda sättet att klara detta är solpaneler och batterier. Allt annat tar för lång tid.
Vi får se som exporten av solpaneler och batterier från Kina tar fart.

Men kan väl gissa att iaf i södra halvan av USA så borde privatpersoner tjäna på solpaneler. Ja givet att elpriserna där också stiger.

Effekten är ännu större i områden nära stora kluster av datacenter. Där kan elen nu kosta upp till 267 procent mer under en enskild månad än för fem år sedan, enligt Bloombergs sammanställning. Och redan nästa år väntas datacenter och andra kommersiella kunder för första gången förbruka mer el än de amerikanska hushållen, enligt USA:s energidepartement.
Dvs det ser ut som att dom också har elområden av något slag. Eftersom priserna kan vara högre nära kluster av datacenter.

Enligt intresseorganisationen Rewiring America kan storskaliga AI-datacenter kräva ytterligare 93.000 MW i kapacitet fram till år 2029. Detta sker i ett läge där elmarknaden under de senaste två decennier haft i princip en efterfrågan som stått still.
En liten huvudverk är väl att nu elproduktion tar tid att bygga. Medan datacenter inte verkar ta lika mycket tid.
Och producenterna har antagligen knappt personal som jobbar med ny elproduktion iom att efterfrågan stått still i 20 år.

USA har i dagsläget omkring 4.200 datacenter.
...
och vissa uppskattningar tyder på att en enda anläggning har en elförbrukning över 50 MW. Det motsvarar elbehoven hos 15.000-25.000 hushåll.
Här i Sverige verkar folk gråta över 3 datacenter.

Den främsta koncentrationen av datacenter ligger i Virginia där dessa redan står för 26 procent av delstatens energiförbrukning. I norra Virginia ligger industriklusteret kallat Data Center Alley, där 14 procent av världens totala datorkraft är samlat, enligt analysfirman Synergy research group.
Hm, 14% av världens datakraft, borde gå kraftiga elledningar dit. Undras vad som producerar elen.

Det uppmärksammade Stargate-projektet i Abilane, Texas, som byggs av i partnerskap mellan bland andra Oracle och Open AI, kommer vid full kapacitet sluka uppemot 1.200 MW – motsvarande elförbrukningen hos 750.000 hushåll. I bygget ingår en egen naturgasanläggning för energiförsörjning.
Ja, gasturbiner är väl ett sätt att snabbt deploya elproduktion. Borde väl anstränga de som producerar gasturbiner. Och driva upp priset på naturgas i USA.

https://www.di.se/nyheter/amerikanska-elprischocken-okat-270-procent-pa-fem-ar/

Som vanligt är allt större i USA. Även elpriserna.

Men detta bör komma till Sverige och EU också. Om vi inte skall vara extremt beroende av USA och ha allt vårt data där.

D
S Snikholt skrev:
Alla borde väl göra det 🙂
Verkar ju vara enighet i svensk politik iaf, så frågan är väl om de kan köra över oss…

sen måste ju pengarna rulla… finns tydligen 60Mdr på ett konto. Använd dom fort!
Ja, jag vet faktiskt inte men ganska ofta är sånt här fel återgivet och fångas upp av politiker som tipsar en journalist, som i sin tur låter politikern "rasa" och därmed framstå som passionerad vän av folket.

Som sagt, jag vet inte men skulle jag gissa så är det ingenting, dvs det är bara något förlupet som det aldrig blir något av.

S Snikholt skrev:
EU….

[länk]
Nåja, alla med hjärtat till vänster ( och det är över hälften) lär jubla. För se vad det står:

Tanken är bland annat att 25 procent av ländernas så kallade flaskhalsintäkter, ska användas till gemensamma projekt.
Det är lite av: av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.

Lite tvärt emot mina liberala principer där var och en betalar för sig.

S Snikholt skrev:
EU….

[länk]
Nu har det slagit runt för några i Bryssel

D daVinci skrev:
Liten utblick till amerikat.

4% av totalen för datacenter. Men en del är ju äldre än 5 år. Kanske bara hälften som tillkommit under senaste 5 åren.

En ökning med kanske 2% leder således till fördubblade priser. Folk är ganska prisokänsliga.
Och då kan man väl gissa att 4% fortsatt ökning de närmaste åren kommer driva upp elpriserna än mer.

En del har menat att enda sättet att klara detta är solpaneler och batterier. Allt annat tar för lång tid.
Vi får se som exporten av solpaneler och batterier från Kina tar fart.

Men kan väl gissa att iaf i södra halvan av USA så borde privatpersoner tjäna på solpaneler. Ja givet att elpriserna där också stiger.

Dvs det ser ut som att dom också har elområden av något slag. Eftersom priserna kan vara högre nära kluster av datacenter.

En liten huvudverk är väl att nu elproduktion tar tid att bygga. Medan datacenter inte verkar ta lika mycket tid.
Och producenterna har antagligen knappt personal som jobbar med ny elproduktion iom att efterfrågan stått still i 20 år.

Här i Sverige verkar folk gråta över 3 datacenter.

Hm, 14% av världens datakraft, borde gå kraftiga elledningar dit. Undras vad som producerar elen.

Ja, gasturbiner är väl ett sätt att snabbt deploya elproduktion. Borde väl anstränga de som producerar gasturbiner. Och driva upp priset på naturgas i USA.

[länk]

Som vanligt är allt större i USA. Även elpriserna.

Men detta bör komma till Sverige och EU också. Om vi inte skall vara extremt beroende av USA och ha allt vårt data där.
Det börjar ske en tillnyktring rörande AI. Det är inte säkert att OpenAI överlever detta året. Och Oracle som bygger datacenter åt dem för 300 miljarder just nu - de lär gå omkull då också. Någon köper dock upp resterna. IBM kanske?

Det har startats så många projekt i USA för att säkra elen till AI att det vid en tillnyktring kan bli väldigt billig el istället.

Framtiden får visa helt enkelt...

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det är lite av: av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.

Lite tvärt emot mina liberala principer där var och en betalar för sig.
Nej, det är en bestraffning av dysfunktionella statliga monopol. Frågan löses enkelt genom att staten löser sitt haveri med stamnätet, antingen genom att bygga bort flaskhalsarna själv eller genom att låta andra göra det.

Dina ”liberala principer” har fått dig att försvara ett politikmisslyckande.

Därmed inte sagt att det är en bra idé.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är en bestraffning av dysfunktionella statliga monopol. Frågan löses enkelt genom att staten löser sitt haveri med stamnätet, antingen genom att bygga bort flaskhalsarna själv eller genom att låta andra göra det.
Nu verkar det som du inte kan läsa vad det står. Din kommentar är helt frikopplad från det du citerar.
Be någon närstående förklara för dig.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dina ”liberala principer” har fått dig att försvara ett politikmisslyckande.
Vilket misslyckande försvarar jag?

Nej, jag försvarar inget. Jag pekar bara på att detta följer samma fundmentala principer som en överväldigande majoritet jublar över.

Jag vill inte ha detta. Lika lite som jag vill att staten skall beskatta och slarva bort på "gemensamma" projekt. Samma elände.

Nu har det skurit ihop fullständigt för dig.

pacman42 pacman42 skrev:
Det börjar ske en tillnyktring rörande AI. Det är inte säkert att OpenAI överlever detta året. Och Oracle som bygger datacenter åt dem för 300 miljarder just nu - de lär gå omkull då också. Någon köper dock upp resterna. IBM kanske?
Sänker man tempot så kanske det blir 3% mer i stället för 4%.

Jag tror att du kanske inte riktigt förstår vad som driver detta?

pacman42 pacman42 skrev:
Det har startats så många projekt i USA för att säkra elen till AI att det vid en tillnyktring kan bli väldigt billig el istället.
Rimligen kommer privat sektor att öka på elproduktionen tills att lönsamheten för ny elproduktion blir för låg.
Men det finns väl exakt inget som säger att konsumenterna kommer betrakta det som låg elpris.

Det tar lång tid att bygga elproduktion, så jag befarar att vi får se en kraftig ökning av gasturbiner i USA och som även driver upp världsmarknadspriset för naturgas.

Sedan lär nog solpanelerna skippa att falla i pris i år och kanske nästa år.
Även batterierna kan göra det.

pacman42 pacman42 skrev:
Framtiden får visa helt enkelt...
Ja.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä det behöver jag inte ens fundera på hur det går till, för så går det inte till helt enkelt.

Men bra, nu fick jag lära dig ytterligare en sak, det är inte som du trodde, att elen handlas till månadspris, utan den handlas idag faktiskt till 15-minuters-priser.
Det sker på en daglig auktion på Nordpool.
Här har du en länk där du kan börja med att skaffa dig en mycket förenklad men grundläggande förståelse,
[länk]
och sen kan du säkert googla vidare själv, för att till sist kanske kunna tillräckligt mycket för att hänga med i alla våra andras samtal här.
Du är välkommen tillbaka.
Det är ju du som pratat om handel till dagsmedelpris och månadsmedelpris på Nordpool, inte jag.
Vet inte varför du håller på så här.
blackarrow blackarrow skrev:
Nja, Nordpools dagsmedel eller månadsmedelpriser är väl prisstatistik, inte verkliga priser någon kan handla för?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl exakt det priset som många handlar för, all el vi får i uttagen har väl just det priset i början av kedjan. Ingen kan heller tanka för råoljepriset vid pumpen, men ändå så följer man (många) pristrender på just råoljepris.
Dagspris och månadspris är jättebra referenspriser för grafer och statistik, och även på elräkningar kan månadsmedel förekomma beroende på avtal och hur elhandlare vill redovisa elpris och övriga kostnader.

Husse kanske behöver se över parametreringen av vår vän Lennart. Har ju fungerat mycket bättre en tid men verkar trillat tillbaks till gammal god stil igen.

Fairlane
D daVinci skrev:
Nåja, alla med hjärtat till vänster ( och det är över hälften) lär jubla
Jag håller med om att en majoritet har hjärtat till vänster (särskilt fysiologiskt). Dock kommer inte de nationalistiska vänstermänniskorna (som tror att de är höger, men är vänster ekonomiskt, så länge det gäller svenskar) jubla, det tror jag inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
En del är väldigt, en del är mindre, jag tror inte det har med i vilka ämnen man undervisar.
Ser man på intagningsbetygen till lärarutbildningar inser man att det inte är de mest bildade som blir lärare. Snarare tvärtom i många fall.

Sen är ofta utbildning inget som främjar kritiskt tänkande. Snarare tvärtom. Folk blir drillade att lära sig saker utan att ifrågasätta. Därför skulle jag tro att välutbildade ofta är betydligt mer lättledda än outbildade. De är helt enkelt vana att bli tillsagda av auktoriteter hur man ska tänka.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Sen är ofta utbildning inget som främjar kritiskt tänkande. Snarare tvärtom. Folk blir drillade att lära sig saker utan att ifrågasätta. Därför skulle jag tro att välutbildade ofta är betydligt mer lättledda än outbildade. De är helt enkelt vana att bli tillsagda av auktoriteter hur man ska tänka.
Vad är du?
Outbildad eller lättledd…?

Är ju intressant å veta ditt situation mtp resonemanget…

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.