D
L lbgu skrev:
Ser man på intagningsbetygen till lärarutbildningar inser man att det inte är de mest bildade som blir lärare. Snarare tvärtom i många fall.

Sen är ofta utbildning inget som främjar kritiskt tänkande. Snarare tvärtom. Folk blir drillade att lära sig saker utan att ifrågasätta. Därför skulle jag tro att välutbildade ofta är betydligt mer lättledda än outbildade. De är helt enkelt vana att bli tillsagda av auktoriteter hur man ska tänka.
Ja, grundläggande utbildning handlar mest om att "tugga i sig", man måste kunna väldigt mycket för att kunna vara kritisk till etablerad fakta och kommer man aldrig till de nivåerna så är det nog lätt att ha den åsikten du framför.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ser man på intagningsbetygen till lärarutbildningar inser man att det inte är de mest bildade som blir lärare. Snarare tvärtom i många fall.

Sen är ofta utbildning inget som främjar kritiskt tänkande. Snarare tvärtom. Folk blir drillade att lära sig saker utan att ifrågasätta. Därför skulle jag tro att välutbildade ofta är betydligt mer lättledda än outbildade. De är helt enkelt vana att bli tillsagda av auktoriteter hur man ska tänka.
Jag kände en gång i tiden en som skrev högskoleprovet och lyckades få 0,1 (klart sämre än om man chansar på alla frågorna). Hon blev lärare...

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:

Å andra sidan, att ifrågasätta något, utan någon som helst kunskap i ämnet är rätt meningslöst ...

D
Fairlane Fairlane skrev:
Å andra sidan, att ifrågasätta något, utan någon som helst kunskap i ämnet är rätt meningslöst ...
Sen kan man ju korsbefrukta kompetenser, jag läste en positiv artikel rörande hjärtkirurgi på barn. I UK hade man sett problem med varierande utfall efter operationer och överflyttningen till intensiven misstänktes vara kritisk, man tog in Ferraris och McLarens depåteam som tittade på hur man gjorde detta. Efter att processen strukturerats om och rollerna blivit tydligare såg man en väsentlig förbättring i resultaten. Detta används nu globalt.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, grundläggande utbildning handlar mest om att "tugga i sig", man måste kunna väldigt mycket för att kunna vara kritisk till etablerad fakta och kommer man aldrig till de nivåerna så är det nog lätt att ha den åsikten du framför.
Skulle tro att +90% av alla som går någon högskoleutbildning aldrig når den nivån. Så de flesta som ser sig som utbildade tillhör gruppen 'gör som läraren/auktoriteten säger'. Och når de den nivån så är det inom ett väldigt smalt område, så i allt utanför det smala område där de har spetskompetent har de ungefär lika mycket koll som andra. Klassiska fördomen om professorn som är helt borta på allt utanför sitt ämnesområde.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Skulle tro att +90% av alla som går någon högskoleutbildning aldrig når den nivån. Så de flesta som ser sig som utbildade tillhör gruppen 'gör som läraren/auktoriteten säger'. Och når de den nivån så är det inom ett väldigt smalt område, så i allt utanför det smala område där de har spetskompetent har de ungefär lika mycket koll som andra. Klassiska fördomen om professorn som är helt borta på allt utanför sitt ämnesområde.
Vilken grupp tillhör du?
Är du outbildad eller lättledd..?

S
L lbgu skrev:
Definitivt.
Utbildning ger inte sunt förnuft.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vad är du?
Outbildad eller lättledd…?

Är ju intressant å veta ditt situation mtp resonemanget…
Jag ser mig definitivt inte som lättledd. Har definitivt ingen auktoritetstro.
Outbildad är väl en definitionsfråga, men skulle jag gissa så har jag mer formell utbildning än du. Min gissning bygger på att du gått någon ekonomutbildning, men jag kan givetvis ha fel.

Fairlane
Min bild är väl snarare att ju lägre utbildning desto större risk att bli ledd av auktoriteter, bara det att gruppen ofta ser det som självständigt tänkande.

Tydliga exempel på det är man ju från de som faller för allehanda konspirationsteorier. Det är inte de högutbildade som tror på när någon "auktoritet" påstår att det finns en pedofilring på en pizzeria i Washington.

• Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Min bild är väl snarare att ju lägre utbildning desto större risk att bli ledd av auktoriteter, bara det att gruppen ofta ser det som självständigt tänkande.

Tydliga exempel på det är man ju från de som faller för allehanda konspirationsteorier. Det är inte de högutbildade som tror på när någon "auktoritet" påstår att det finns en pedofilring på en pizzeria i Washington.
Källa på det 🤣

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:

En lös skruv, är ju lös alldeles oavsett utbildningsnivå tänker jag

D
L lbgu skrev:
Jag tycker inte att det är kontroversiellt, även på högskola så rör man sig för det mesta inom sfären av väl befäst kunskap, som under vägen utmanats många gånger men stått fast, läraren uppfinner liksom inte dessa fakta själva.

Så om man då ska ta sig för att utmana så bör man ju antingen vara den vanligaste typen, man har spenderat ett liv med förkovra sig och till slut snubblar man över en alternativ förklaring som håller för granskning, eller så är man ett mirakelbarn som närmast slumpmässigt upptäcker något häpnadsväckande.

D
Fairlane Fairlane skrev:

Jag tror de flesta i MAGA, och den svenska varianten därav, skulle kunna använda det amerikanska uttrycket -do your own research 😂

L lbgu skrev:
Jag ser mig definitivt inte som lättledd. Har definitivt ingen auktoritetstro.
Outbildad är väl en definitionsfråga, men skulle jag gissa så har jag mer formell utbildning än du. Min gissning bygger på att du gått någon ekonomutbildning, men jag kan givetvis ha fel.
Jag har master i ekonomi, handels i GBG, så då är du MYCKET välutbildad.
Ändå så hamnar du utanför de 2 grupper du just definierade. 🤔

Varför menar du att ANDRA högutbildade är lättledda men inte du..?

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Skulle säga att det är tvärtom. De jag känner som har lite utbildning är oftast betydligt mer skeptiska till olika konstigheter som våra kära myndigheter hittar på.

Men de jag känner som kan klassas som akademiker tar till sig dessa myndighetsgrejer som om de är av gud givna.

Ta bara en sån sak som sopsortering. Akademiker är ofta helt fanatiska när det gäller sådant och lyder order till punkt och pricka. Mina bondegrannar har en mycket mer avslappnad inställning i frågan. Så vilka är mest auktoritetstroende?

Fairlane Fairlane skrev:
Nu blir det lite löjligt. Det är en otroligt liten andel av befolkningen som faller för dessa konspirationsteorier, så inget att dra några slutsatser av. Sen är det nog en stor andel av de som säger sådant som egentligen inte tror på det, men de tror att de kan skada sina motståndare genom att dra till med sådant. Och sådan taktik använder ju i princip alla politiker. Ifall något kan gynna det egna partiet är det sällan av största vikt om det är sant eller ej.

• Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.