S
Z Zodde skrev:
Nej, vi hade aldrig dessa spikes 2012-20 heller (vad skulle triggat dessa..?)
Du har svart på vitt i Norrland mekanismerna som styr, sedan Aurora.

Vad som sker när kapacitet ökar.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Nej, det är svårt att se hur det gynnar Sverige och svenskar att elen blir dyrare.
En rutten deal är en rutten deal alldeles oavsett vad man klär upp den i för ord.
Ja där kom det cherry-picking igen.
Är man med i frihandel så är man, det är ingen förunnat att bara få de bra delarna och kunna avstå från det som inte är lika bra. Du vet man har handelspartner, och de ser också om sitt hus, och låter inte sig luras.
Mer eller mindre frihandel är faktiskt ett ganska binärt tillstånd, när man till sist slutit ett avtal så kan det ha föregåtts av åratal med förhandlingar, där parterna har försökt vinna alla fördelar de kan och slippa alla nackdelar de kan, men till sist finns det ett avtal på plats, och alla som kan och vet något vet att nu är båda (alla) parter faktiskt vinnare på totalen sett, men man kan vara förlorare på någon del av det hela.

Det skulle kosta Sverige hundratals miljarder att stå utanför EU's frihandel, och du ska inte gå och tro att vi har den minsta chans att cherrypicka bort någon liten del som vi inte gillar, men ha kvar alla fördelarna.
Så okunniga och dåliga motparter har vi inte i detta, de ser nämligen samma sak, de vill säkert också cherrypicka något, som kostar oss istället.
S Snikholt skrev:
Vid äkta frihandel hade vi betalat världsmarknadspris på elen, och då hade man inte kunnat gnälla.
Ja det är ju det som händer just nu, i princip.
Men elen kan inte transporteras över hela världen, men vi har ett marknadspris från ett så stort område som är möjligt, och det roliga är att det är ju det du inte tycker om.
Och jag lovar, skulle elen kunna fraktas på samma sätt som olja, så skulle elen bli ännu dyrare i Sverige, men vi skulle å andra sidan tjäna ännu mer på exporten.
S Snikholt skrev:
Men det vi har är en regional marknad, med marginalprissättning och naturliga handelshinder som när de luckras upp missgynnar oss.
Ja ...
Jag vet inte vad jag ska skriva här, det hela har jag redan utvecklat i denna post.
Det är så det funkar.

Antingen får vi göra en extremt dålig och kostsam Swexit, som kommer kosta oss 100 ggr mer än vad vi tjänar på ett billigare elpris, eller så sitter vi still i båten och hoppas att andra länder lyckas befria sig alltmer ifrån gasen som energikälla.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Den är för det första obegripligt formulerad
Z Zodde skrev:
2025 var ett rekordår men att SE1 idag ligger ”klart lägre” än snittet du gärna visa
Vad i ovanstående fråga var obegripligt?
Att jag ber dig visa att vattenfyllnadsgraden är ”klart lägre” i SE1 än tidigare års SNITT..?

För det andra spammar jag inte skärmdumpar med information som du lätt kan hitta själv om du är intresserad.
En enkel länk räcker fint för mig. Att be den som ifrågasätter en uppgift att själv googla eller ”lätt hitta” e inte så ett diskussionsforum funkar…

S Snikholt skrev:
Du har svart på vitt i Norrland mekanismerna som styr, sedan Aurora.

Vad som sker när kapacitet ökar.
Nej, vi hade tillkomst av utlandskablar innan 2020 OCKSÅ utan att det triggade spikes så här får du nog bättra på din förklaring…

Magnus E K
Z Zodde skrev:
Vad i ovanstående fråga var obegripligt?
Att jag ber dig visa att vattenfyllnadsgraden är ”klart lägre” i SE1 än tidigare års SNITT..?

En enkel länk räcker fint för mig. Att be den som ifrågasätter en uppgift att själv googla eller ”lätt hitta” e inte så ett diskussionsforum funkar…
Här kan du kolla varje onsdag hur nivån i vattenmagasinen ändrats senaste veckan (märkligt att du inte redan vet detta):

https://www.energiforetagen.se/statistik/kraftlaget/

Se kurvan för SE1 och siffran 47,7% jämfört med medelvärdet på 50,6%. Trenden kommer fortsätta nästa vecka.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Här kan du kolla varje onsdag hur nivån i vattenmagasinen ändrats senaste veckan (märkligt att du inte redan vet detta):

[länk]

Se kurvan för SE1 och siffran 47,7% jämfört med medelvärdet på 50,6%. Trenden kommer fortsätta nästa vecka.
Den känner jag, men medelvärdet på 50.6 för SE1 hittar jag inte där, å det var siffran jag var ute efter..?.?

50.6 gäller ALLA elområden, nu var det SE1 specifikt vi diskuterade.

Magnus E K
Z Zodde skrev:
Den känner jag, men medelvärdet på 50.6 för SE1 hittar jag inte där, å det var siffran jag var ute efter
Det är medelvärdet för samtliga elområden sammanslagna men finns ingen anledning till att medelvärdet för SE1 skulle skilja sig speciellt mycket från det totala (i mitten av säsongen).

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Nej, vi hade tillkomst av utlandskablar innan 2020 OCKSÅ utan att det triggade spikes så här får du nog bättra på din förklaring…
Okej… men jag kontrar direkt.
SE1-2 hade koppling mot omvärlden redan innan Aurora. Ändå ser vi markant skillnad efter. Hur förklarar du det?

Spikes hade vi fått ibland, men ihållande perioder med höga priser hade varit lägre.

Sen hur stor skillnaden hade varit kan jag inte svara på, och det kan inte du heller.
Men skillnad hade det varit.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja där kom det cherry-picking igen.
Är man med i frihandel så är man, det är ingen förunnat att bara få de bra delarna och kunna avstå från det som inte är lika bra. Du vet man har handelspartner, och de ser också om sitt hus, och låter inte sig luras.
Mer eller mindre frihandel är faktiskt ett ganska binärt tillstånd, när man till sist slutit ett avtal så kan det ha föregåtts av åratal med förhandlingar, där parterna har försökt vinna alla fördelar de kan och slippa alla nackdelar de kan, men till sist finns det ett avtal på plats, och alla som kan och vet något vet att nu är båda (alla) parter faktiskt vinnare på totalen sett, men man kan vara förlorare på någon del av det hela.

Det skulle kosta Sverige hundratals miljarder att stå utanför EU's frihandel, och du ska inte gå och tro att vi har den minsta chans att cherrypicka bort någon liten del som vi inte gillar, men ha kvar alla fördelarna.
Så okunniga och dåliga motparter har vi inte i detta, de ser nämligen samma sak, de vill säkert också cherrypicka något, som kostar oss istället.

Ja det är ju det som händer just nu, i princip.
Men elen kan inte transporteras över hela världen, men vi har ett marknadspris från ett så stort område som är möjligt, och det roliga är att det är ju det du inte tycker om.
Och jag lovar, skulle elen kunna fraktas på samma sätt som olja, så skulle elen bli ännu dyrare i Sverige, men vi skulle å andra sidan tjäna ännu mer på exporten.

Ja ...
Jag vet inte vad jag ska skriva här, det hela har jag redan utvecklat i denna post.
Det är så det funkar.

Antingen får vi göra en extremt dålig och kostsam Swexit, som kommer kosta oss 100 ggr mer än vad vi tjänar på ett billigare elpris, eller så sitter vi still i båten och hoppas att andra länder lyckas befria sig alltmer ifrån gasen som energikälla.
Jag vet, vi har malt detta förr.
Och jag har väl ingen avvikande åsikt gällande frihandel i stort.

Men jag vet inte om du såg mitt tidigare inlägg nyss. #18676

Det är medelvärdet för samtliga elområden sammanslagna men finns ingen anledning till att medelvärdet för SE1 skulle skilja sig speciellt mycket från det totala (i mitten av säsongen).
Så du har alltså inget belägg för ditt påstående mer än att ”det finns ingen anledning att…”

Kan finnas många anledningar, jag förväntade mig en siffra när du så klart claimar att nivån i SE1 är ”klart under” normalen.

Men tack, då vet jag att det egentligen bara var en killgissning du slängde ur dig (fastän det lät som du visste)

MEN en ledtråd ska du få, historiskt har fyllnadsgraden ALLTID varit lägre i SE1 än i SE2.
SE1 har mycket större lagringskapacitet än SE2, magasinen är designade för att just kunna ”tappas hårt” om vintern, ner till 10-20% mens SE2 tappas till 20-30%

Trots lägre fyllningsgrad i SE1 än i SE2 är totala mängden energi lagrad i SE1 mycket större…

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
SE1-2 hade koppling mot omvärlden redan innan Aurora. Ändå ser vi markant skillnad efter. Hur förklarar du det?
En Aurora effekt är uppenbar, mindre mängd el blir ”instängd i SE1”
S Snikholt skrev:
Spikes hade vi fått ibland, men ihållande perioder med höga priser hade varit lägre.
Spikes innan 2020? Ja, om de öht fanns så var dom inte många å berodde isåfall på nödstopp av KKverk…

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ibland har jag funderat i de banorna.
Vi är nettobetalare, och betalar hög avgift per capita. Och som det har blivit med elen…
Samtidigt är frihandel och tillgången till den inre marknaden det som är positivt.

S
Z Zodde skrev:
En Aurora effekt är uppenbar, mindre mängd el blir ”instängd i SE1”

Spikes innan 2020? Ja, om de öht fanns så var dom inte många å berodde isåfall på nödstopp av KKverk…
Mig veterligen sitter det inga gigantiska dump-laster i SE1-2 som har konsumerat den ”instängda” elen.

Du håller alltså med.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Mig veterligen sitter det inga gigantiska dump-laster i SE1-2 som har konsumerat den ”instängda” elen.

Du håller alltså med.
Låt mig gissa att läget innan Aurora så behövde den mesta elen i SE1 utom det mycket måttliga egna behovet i SE1 skeppas söderut via SE2.
Det som kunde säljas till Norge och Finland räckte inte så långt. Dessutom antar jag att då hade vi effekten av fulla ledningar mot FI när FI hade stort effektbehov och höga elpriser (dvs när de eldar fossilt), den där effekten som så många går och önskar skulle ständigt finnas mot kontinentaleuropa, så därför smittade Finlands elpris SE1 ganska sällan.

Nu har plötsligt överföringskapaciteten ökat så mycket (typ fördubblats) så priset i FI överförs rätt ofta till SE1.
Sedan så minskar exporten ner till SE2 en hel del då, så inte heller dessa ledningar fylls alltid, och priset i FI tar sig ner även till SE2.

Ja jag gissar att det är något sånt här som vi ser nu.
Men å andra sidan, 800 MW till med vindkraft i SE1 och SE2 så har vi ju fyllt Aurora line igen, så det kanske bara är ett övergående problem.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja jag gissar att det är något sånt här som vi ser nu.
Men å andra sidan, 800 MW till med vindkraft i SE1 och SE2 så har vi ju fyllt Aurora line igen, så det kanske bara är ett övergående problem.
Haha denna tråd och dess motsägelser.
Så mer produktion sänker priserna. Men bara i norr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.