Magnus E K
Z Zodde skrev:
Då är det nog dessvärre ”at your end” problemet finns iåmed att såpass många får det att funka bra…
Nej, problemet är att Mikael L inte lärt sig posta skärmdumpar med rätt typ av komprimering.

Det var en överdrift att det inte går att läsa, men otroligt störande att behöva titta på.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Nej, problemet är att Mikael L inte lärt sig posta skärmdumpar med rätt typ av komprimering.

Det var en överdrift att det inte går att läsa, men otroligt störande att behöva titta på.
Kan man posta med olika typ av komprimering till olika skribenter..? 🧐
Tänk vad som är möjligt med dagens teknik 😉

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja precis, nu ska nästa ekonomiska katastrof starta, det ska rullas iväg hundratals miljarder på onödig kärnkraft som aldrig kommer att gå i mål.
Jag håller helt med dig.
Alla kan vara efterkloka men några såg det verkligen komma. Alltså, 2005 skulle all kärnkraft ha stängts ner för att följa folkviljan 25 år tidigare. När man då såg att det inte gick skulle man ha skitit i folket som ändå brukligt är efter folkomröstningar och byggt dessa 5 GW på en gång. Så katastrofen är att det här sker nu och att det inte bara redan fanns och snurrade på. Din tråd handlar om att allt är frid och fröjd redan, så att nu prata om saker som skulle skett för 20-30 år sedan... Utrednings- och pratsverige i sin prydno. Inte skrattretande - utan skrämmande.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns det. Kallas ransonering. Det är normalt sämre.

Över tid är det också efterfrågan som driver utbudet. Utan en rimlig efterfrågan kommer utbudet över tid att stagnera tills ett jämviktspris uppnås.

De väldigt låga priser som funnits i SE1 och SE2 har inte varit hållbara. Sen kan man förstås sticka huvudet i sanden och vilja att det ska bestå ändå, eller nationalist och kräva att det är inomsvenska förbindelser som borde byggts.
Hm… ransonering till omvärlden avseende elektroner låter ändå inte helt orimligt i min värld.

I praktiken var väl det fullt möjligt till alldeles nyssens, och det blev inga handelskrig då.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag skrev specifikt om SE1 och där är nivån flera procentenheter under medelnivån.
Du fick en fråga som du ”glömde” när du istället började klaga på skärmdumpar…

• Diskussionstråd på ett forum där användare kommenterar om SE1 och procentnivåer jämfört med medelnivån och ett rekordår 2025.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Hm… ransonering till omvärlden avseende elektroner låter ändå inte helt orimligt i min värld.
Din och många andras. Ni har ändå fel.
S Snikholt skrev:
I praktiken var väl det fullt möjligt till alldeles nyssens, och det blev inga handelskrig då.
Det behövde det inte bli, för det var det redan. En stor del av den tillväxt vi haft de senaste 30 åren har varit pga. frihandel och avreglering.

Det är sorgligt att så många inte vet det, eller tror att de kan cherry picka bort just de delarna de självs inte vill ha.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Din och många andras. Ni har ändå fel.

Det behövde det inte bli, för det var det redan. En stor del av den tillväxt vi haft de senaste 30 åren har varit pga. frihandel och avreglering.

Det är sorgligt att så många inte vet det, eller tror att de kan cherry picka bort just de delarna de självs inte vill ha.
Nej, det är svårt att se hur det gynnar Sverige och svenskar att elen blir dyrare.

En rutten deal är en rutten deal alldeles oavsett vad man klär upp den i för ord.

Vid äkta frihandel hade vi betalat världsmarknadspris på elen, och då hade man inte kunnat gnälla.

Men det vi har är en regional marknad, med marginalprissättning och naturliga handelshinder som när de luckras upp missgynnar oss.

S Snikholt skrev:
Vid äkta frihandel hade vi betalat världsmarknadspris på elen.
Vad e ”världsmarknadspris”
Hur fungerar ett sådant på en commodity som inte kan lagras å inte transporteras till köpare i andra världsdelar..?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Vad e ”världsmarknadspris”
Hur fungerar ett sådant på en commodity som inte kan lagras å inte transporteras till köpare i andra världsdelar..?
My point exactly.
Därav rutten deal - att man får lida för att grannens energisystem är kass.
Det är inte för att de förbrukar mer el som driver priset, utan för hur de producerar den.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
Men jag är för frihandel ska sägas. Och logiken talar för er i det avseendet.

Hindrar inte att jag tycker dealen är rutten.
Av ovan nämnd anledning.

S Snikholt skrev:
My point exactly.
Därav rutten deal - att man får lida för att grannens energisystem är kass.
Det är inte för att de förbrukar mer el som driver priset, utan för hur de producerar den.
Vi har ett marknadspris i regionen, dvs dit vi kan transportera elen.

Jag upprepar vad jag sagt åtskilliga gånger 2012_2020 hade Sverige rekordlåga elpriser, avgörande var det låga gaspriset. Märkligt nog var det ingen då som ville Sverige skulle betala mer för elen för att vi skulle ”frigöra oss” från gaspriset. ”Cherry picking” går igen här också…

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill väl inte heller ha priser som motsvarar vår möjlighet att odla kiwi, apelsiner eller cashewnötter? Men visst, vi kan betala vad det kostar att värma växthusen för apelsinerna.

Med samma resonemang så skulle vi i huvudsak få hålla oss till äpplen, hasselnötter, blåbär och rovor.

El har varit svårt att exportera, men det är den inte längre.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Vi har ett marknadspris i regionen, dvs dit vi kan transportera elen.

Jag upprepar vad jag sagt åtskilliga gånger 2012_2020 hade Sverige rekordlåga elpriser, avgörande var det låga gaspriset. Märkligt nog var det ingen då som ville Sverige skulle betala mer för elen för att vi skulle ”frigöra oss” från gaspriset. ”Cherry picking” går igen här också…
Ja. Men du vet också att exportkapaciteten ökat med 2-3GW.
Samtidigt som Norge inte längre vaskar vatten åt vårat håll.

Så vi var inte alls lika exponerade mot gasen då.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Ja. Men du vet också att exportkapaciteten ökat med 2-3GW.
Samtidigt som Norge inte längre vaskar vatten åt vårat håll.

Så vi var inte alls lika exponerade mot gasen då.
Ja, många verkar ju glömma att Norge höll nere våra elpriser förr...

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Vi vill väl inte heller ha priser som motsvarar vår möjlighet att odla kiwi, apelsiner eller cashewnötter? Men visst, vi kan betala vad det kostar att värma växthusen för apelsinerna.

Med samma resonemang så skulle vi i huvudsak få hålla oss till äpplen, hasselnötter, blåbär och rovor.

El har varit svårt att exportera, men det är den inte längre.
ElHandeln kan väl snarast likna ett black jack bord, där vi får täcka medspelarnas förluster men inte får ta del av vinsten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.