S
Det förefaller väldigt svårt, att kunna se om det egna huset, alltså landet - och tänka strategiskt avseende elproduktion med de handelsformer vi har.

Visst, vi har rätt att göra ditt och datt vid kris, men vid daglig drift måste kranarna vara öppna.

Så ni har väl rätt - bygg billigast möjliga skräp och let i be… de ordnar sig.

S Snikholt skrev:
ElHandeln kan väl snarast likna ett black jack bord, där vi får täcka medspelarnas förluster men inte får ta del av vinsten.
Ingen större skillnad mot frukterna heller. Det är bara det att elen handlas på kortare avstånd.

Bönderna i Frankrike vill inte ha in Ukraina i EU. De skulle inte få betalt för vetet då EU inte kan fortsätta att ge dem jordbruksstöd då...
.. det påminner en del faktiskt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Det leder till det som sker.
Ansvaret läggs på individen att lösa.

Gott så. Omtanke med omvärlden men splittring i egna populationen.

S Snikholt skrev:
Så vi var inte alls lika exponerade mot gasen då.
Jo, det var vi. Varför tror du marginalprissättningen fungerade annorlunda då..?

Vi importerade upp till 50% av alla årets dagar, varför skulle vi inte vara exponerade när vi importerade just gasproducerad el?

Men volatiliteten var behagligt låg, därför ifrågasatte ingen vad som skedde

Cherry picking igen alltså

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, många verkar ju glömma att Norge höll nere våra elpriser förr...
Nej, det var de låga gaspriserna som i stor utsträckning gjorde det.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Jo, det var vi. Varför tror du marginalprissättningen fungerade annorlunda då..?

Vi importerade upp till 50% av alla årets dagar, varför skulle vi inte vara exponerade när vi importerade just gasproducerad el?

Men volatiliteten var behagligt låg, därför ifrågasatte ingen vad som skedde

Cherry picking igen alltså
Du har fel, jag skrev inte att vi inte var exponerade. Jag skrev att vi är mer exponerade nu mot då.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Nej, det var de låga gaspriserna som i stor utsträckning gjorde det.
Pris-peakar hade nått liknande höjder.
Men långa sammanhängande perioder med högt pris hade inte varit vanligt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
H hovapettson skrev:
Alla kan vara efterkloka men några såg det verkligen komma. Alltså, 2005 skulle all kärnkraft ha stängts ner för att följa folkviljan 25 år tidigare.
Dålig omröstning för folkviljan det där, när det bara fanns 3st Nej-alternativ.
H hovapettson skrev:
När man då såg att det inte gick skulle man ha skitit i folket som ändå brukligt är efter folkomröstningar och byggt dessa 5 GW på en gång.
Ja skulle det byggts mer så skulle det skett före 2010, för efter det slutade Sverige nästan helt att ha effektbrist, och något år senare var elpriserna dessutom nere på historiskt extremt låga nivåer så att ingen med en uns vett i skallen skulle satsat på att bygga ny kärnkraft.
Men vi hade också ett energiöverflöd under 80 och halva 90-talet, så att det t.o.m uppmuntrades att installera direktverkande el, så före 1990 var det också rätt döfött att fundera på ny kärnkraft, och då hade vi dessutom en relativt färsk "folkomröstning" att tänka på.
H hovapettson skrev:
Så katastrofen är att det här sker nu och att det inte bara redan fanns och snurrade på. Din tråd handlar om att allt är frid och fröjd redan, så att nu prata om saker som skulle skett för 20-30 år sedan... Utrednings- och pratsverige i sin prydno. Inte skrattretande - utan skrämmande.
Ja vad gäller elproduktion i Sverige just nu, ja då är allt faktiskt frid och fröjd nu.

Förövrigt kan man ju även konstatera att alla länder i västvärlden har gjort exakt likadant som Sverige, det byggdes kärnkraftverk under 70 och in på halva 80-talet, och efter det inga nya reaktorer.

Så "Utrednings- och pratsverige" är inte unika på något vis, tydligen är hela Europa likadant.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Z Zodde skrev:
Du fick en fråga som du ”glömde” när du istället började klaga på skärmdumpar…
Va?

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Så vi var inte alls lika exponerade mot gasen då.
Kanske det, men faktum är att det ändå var gaspriset som satt våra priser då, lika mycket som nu.

Men numera har vi ändå en lite annan situation, det är antingen gas eller sol eller vind som sätter våra elpriser.
Antingen rätt dyrt, eller så rätt billigt till svinbilligt med negativa priser.
Och du kan ju få gissa vilken av de dessa tre som står för det höga elpriset resp de två som skapar låga elpriser.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Du har fel, jag skrev inte att vi inte var exponerade. Jag skrev att vi är mer exponerade nu mot då.
Å jag menar vi är lika mycket exponerade nu som då.
Är man exponerat mot nåt som har låg volatilitet så MÄRKS det mycket mindre om samma ”nåt” har hög volatilitet.
Men det i sig betyder inte att exponeringen ökat.

Jag skulle faktiskt nästan vilja påstå tvärtom. 2012-20 styrde gaspriset i större utsträckning än vad den gör idag. För idag har vi vindkraft å solkraft som OCKSÅ påverkar å ger oss högre prisvolatilitet eftersom vi ibland får ordentliga dips å minuspriser. Det hade vi aldrig 2012-20

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Pris-peakar hade nått liknande höjder.
Nej, vi hade aldrig dessa spikes 2012-20 heller (vad skulle triggat dessa..?)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Va?
Är läsförståelsen borta? Ser du inte frågan i inlägget?

Magnus E K
Z Zodde skrev:
Är läsförståelsen borta? Ser du inte frågan i inlägget?
Den är för det första obegripligt formulerad. För det andra spammar jag inte skärmdumpar med information som du lätt kan hitta själv om du är intresserad. För det tredje svarar jag bara om jag känner för det (när det är otrevliga personer som ställer frågan).

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kanske det, men faktum är att det ändå var gaspriset som satt våra priser då, lika mycket som nu.

Men numera har vi ändå en lite annan situation, det är antingen gas eller sol eller vind som sätter våra elpriser.
Antingen rätt dyrt, eller så rätt billigt till svinbilligt med negativa priser.
Och du kan ju få gissa vilken av de dessa tre som står för det höga elpriset resp de två som skapar låga elpriser.
Trista är bara att gasen sätter priset när vi har som störst behov.
Hade det varit tvärtom hade vi inte haft några diskussioner.

Därav min skepsis mot medelvärdes-profeter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.