805 385 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Man satsar på många företag med potential och om så bara ett av tjugo lyckas så har man ändå gått med vinst. Jag ser det hela tiden i min bransch (IT), företagen får investerare trots ytterst tveksamma businessplaner. Några företag lyckas ändra sin businessplan till något som håller, de andra försvinner snabbt eller tynar bort. Jag har själv sökt jobb på ett par företag som har haft dåliga planer, men sedan ändrat inriktning och lyckats. Men då var inte jag med då jag inte trodde på originalplanen.Z Zodde skrev:
Men som sagt, lyckas man med en av tjugo så går man ändå med vinst. Avkastningen på en lyckad investering är så stor. Åtminstone inom IT där jag har lite koll (och själv tillhört de lyckosamma som investerat en gång - jag fick fantastisk avkastning på mina pengar, men företaget bytte helt businessplan och teknikområde innan det skedde - efter det har jag inte investerat igen, jag hade tur, jag hade noll koll).
Jag förstår hur du tänker men 1/20 är på tok fel.pacman42 skrev:
Man satsar på många företag med potential och om så bara ett av tjugo lyckas så har man ändå gått med vinst. Jag ser det hela tiden i min bransch (IT), företagen får investerare trots ytterst tveksamma businessplaner. Några företag lyckas ändra sin businessplan till något som håller, de andra försvinner snabbt eller tynar bort. Jag har själv sökt jobb på ett par företag som har haft dåliga planer, men sedan ändrat inriktning och lyckats. Men då var inte jag med då jag inte trodde på originalplanen.
Men som sagt, lyckas man med en av tjugo så går man ändå med vinst. Avkastningen på en lyckad investering är så stor. Åtminstone inom IT där jag har lite koll (och själv tillhört de lyckosamma som investerat en gång - jag fick fantastisk avkastning på mina pengar, men företaget bytte helt businessplan och teknikområde innan det skedde - efter det har jag inte investerat igen, jag hade tur, jag hade noll koll).
Det är ju annars lätt p gå in å se på venture capital fonder som går in tidigt i ett företags livscykel. Där ser man svart på vitt vilka investeringar som lyckas å vilka inte.
Hade du som förvaltare där bara prickat 1 på 20 hade du fått sparken direkt.
MEN toleransen för förlust ÄR hög.
Du har råd att förlora 50–70 % (dock ej 95%)av bolagen om en "Unicorn" väger upp det.
Rn klassisk Success ratio modell (3-3-3-1) ser ut så här
3 stycken går i konkurs: Hela kapitalet går förlorat.
3 stycken blir "zombies": De överlever men växer inte. Du får tillbaka pengarna, men ingen vinst (1x pengarna).
3 stycken blir bra: Ger 2x till 5x pengarna.
1 styck blir en succé : Ger 10x till 50x pengarna.
Det verkar vara lite olika policies beroende på vem man jobbar för, men jag köper det du skriver också. Det företaget jag tjänade pengar på gav en avkastning på 2000%, så jag skulle iofs ha råd att göra dåliga investeringar på samma belopp i runt 200 företag...Z Zodde skrev:Jag förstår hur du tänker men 1/20 är på tok fel.
Det är ju annars lätt p gå in å se på venture capital fonder som går in tidigt i ett företags livscykel. Där ser man svart på vitt vilka investeringar som lyckas å vilka inte.
Hade du som förvaltare där bara prickat 1 på 20 hade du fått sparken direkt.
MEN toleransen för förlust ÄR hög.
Du har råd att förlora 50–70 % (dock ej 95%)av bolagen om en "Unicorn" väger upp det.
Rn klassisk Success ratio modell (3-3-3-1) ser ut så här
3 stycken går i konkurs: Hela kapitalet går förlorat.
3 stycken blir "zombies": De överlever men växer inte. Du får tillbaka pengarna, men ingen vinst (1x pengarna).
3 stycken blir bra: Ger 2x till 5x pengarna.
1 styck blir en succé : Ger 10x till 50x pengarna.
Fast man tänker inte i dom banorna ”Jag har gjort 2000% så nu har jag råd att förlora..” man letar hellre efter nästa 2000% are. Man tar heller inte större risker bara för att man fått in en bullseye…pacman42 skrev:
Höjer vi acceptabel success ratio till 30+- % så kan vi vara eniga.
För övrigt gäller samma filosofi på börsen. (Traders)
Räknat i ANTAL vinstaffärer gör amatören mer vinstaffärer i % än proffsen
Mens proffsen tar Torsken snabbt å let the profits run så tar amatören vinsten snabbt å tvekar på förlustpossarna, snarare dubblar han innehavet (kastar goda pengar efter dåliga)
Jag ligger på drygt 600% plus på börsen sedan början av 2020, jag verkar inte ha småspararsyndrom.Z Zodde skrev:Fast man tänker inte i dom banorna ”Jag har gjort 2000% så nu har jag råd att förlora..” man letar hellre efter nästa 2000% are. Man tar heller inte större risker bara för att man fått in en bullseye…
Höjer vi acceptabel success ratio till 30+- % så kan vi vara eniga.
För övrigt gäller samma filosofi på börsen. (Traders)
Räknat i ANTAL vinstaffärer gör amatören mer vinstaffärer i % än proffsen
Mens proffsen tar Torsken snabbt å let the profits run så tar amatören vinsten snabbt å tvekar på förlustpossarna, snarare dubblar han innehavet (kastar goda pengar efter dåliga)
Samtidigt är jag jättenöjd över att jag sparade 2000kr på att flytta förbrukning av elen i januari...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 616 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 616 inlägg
Idag presenterades planerna för 5 GW kärnkraft varav lejonparten i Ringhals. Hörde också att Stegra akut behöver 10 miljarder och att det snabbt närmar sig slutet nu. Bl a blir det ingen utbyggnad av Luleå hamn. Och vi minns Stålverk 80 och allt detta. Hm. Ett av argumenten för detta s k gröna stål var tillgången på billig, stabil el vilket är en av faktorerna som helt enkelt inte finns - liksom 10 000 000 000 kr just nu. Man har sålt ett skinn från en björn som man inte ens sett, ännu mindre skjutit. Som om Nollvolt-katastrofen inte räckte? Krügerkraschen ska jag inte påstår att jag minns, men dessa fiaskon har jämförts med den. Kan man äntligen sluta med denna penningrullning - jag har inte råd!
Mmm….H hovapettson skrev:Idag presenterades planerna för 5 GW kärnkraft varav lejonparten i Ringhals. Hörde också att Stegra akut behöver 10 miljarder och att det snabbt närmar sig slutet nu. Bl a blir det ingen utbyggnad av Luleå hamn. Och vi minns Stålverk 80 och allt detta. Hm. Ett av argumenten för detta s k gröna stål var tillgången på billig, stabil el vilket är en av faktorerna som helt enkelt inte finns - liksom 10 000 000 000 kr just nu. Man har sålt ett skinn från en björn som man inte ens sett, ännu mindre skjutit. Som om Nollvolt-katastrofen inte räckte? Krügerkraschen ska jag inte påstår att jag minns, men dessa fiaskon har jämförts med den. Kan man äntligen sluta med denna penningrullning - jag har inte råd!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...ra-skyldiga-entreprenorer-hundratals-miljoner
Ja precis, nu ska nästa ekonomiska katastrof starta, det ska rullas iväg hundratals miljarder på onödig kärnkraft som aldrig kommer att gå i mål.H hovapettson skrev:Idag presenterades planerna för 5 GW kärnkraft varav lejonparten i Ringhals. Hörde också att Stegra akut behöver 10 miljarder och att det snabbt närmar sig slutet nu. Bl a blir det ingen utbyggnad av Luleå hamn. Och vi minns Stålverk 80 och allt detta. Hm. Ett av argumenten för detta s k gröna stål var tillgången på billig, stabil el vilket är en av faktorerna som helt enkelt inte finns - liksom 10 000 000 000 kr just nu. Man har sålt ett skinn från en björn som man inte ens sett, ännu mindre skjutit. Som om Nollvolt-katastrofen inte räckte? Krügerkraschen ska jag inte påstår att jag minns, men dessa fiaskon har jämförts med den. Kan man äntligen sluta med denna penningrullning - jag har inte råd!
Jag håller helt med dig.
Jag tror dock att ett par KK-verk blir av. Vi måste öka stabil elproduktion i södra änden av Sverige. Och jag har fortfarande inte sett något vettigt alternativ till KK. Produktionen i norr kommer inte längre att gå söderut i samma utsträckning.Mikael_L skrev: