805 385 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ja det verkar vara 3 st fjärrvärmeverk som fortfarande går (delvis) på kol.D daVinci skrev:
Den som har gått hårdast de här veckorna är Vaskiluoto B2, vid Vasa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vaskiluoto_2
Slutligen, magasin-nivåerna.
2024-2026 (så långt vi har kommit på året.
Det ser ut som att det är ett medelår i år, helt enkelt
Men var 2024 rent katastrof, och i år bara lite mindre katastrof?
När ärligt talat så var ingången på förra året ett av de allra bästa i alla tider, men 2024 var faktiskt dåligt.
Vi kollar även 2021-2023 för säkerhets skull
Var noga med att kolla axlarna, eller läsa av värden i sifferrutan, för y-axeln autojusterar sig.
Blir vi klara här nu @pacman42 ?
Jag tycker att man borde direkt fundera på en artikels vinkling när man ser att de ritat såhär i sitt diagram
2024-2026 (så långt vi har kommit på året.
Det ser ut som att det är ett medelår i år, helt enkelt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men var 2024 rent katastrof, och i år bara lite mindre katastrof?
När ärligt talat så var ingången på förra året ett av de allra bästa i alla tider, men 2024 var faktiskt dåligt.
Vi kollar även 2021-2023 för säkerhets skull
Logga in
Skapa konto
Var noga med att kolla axlarna, eller läsa av värden i sifferrutan, för y-axeln autojusterar sig.
Blir vi klara här nu @pacman42 ?
Jag tycker att man borde direkt fundera på en artikels vinkling när man ser att de ritat såhär i sitt diagram
Logga in
Skapa konto
Och @Magnus E K , jag har fortfarande inte fått något svar på hur du tycker att överproduktionen under sommarhalvåret från en massiv kärnkraftsutbyggnad ska hanteras?
Eller har du kanske ändrat spår, du vill inte längre se fler kärnreaktorer?, eller endast en ytterst moderat ökning, kanske en ny reaktor t.ex.
Så att det går att hantera inom vårt elsystem?
Ja det är ju bra iofs att du kommit till insikt då.
Eller har du kanske ändrat spår, du vill inte längre se fler kärnreaktorer?, eller endast en ytterst moderat ökning, kanske en ny reaktor t.ex.
Var det någon som kollade denna nya idé för pumpkraft, som inte behöver två sjö/havs-ytor i olika nivåer nära varandra?
https://growsverige.se/2026/02/01/undervattensbaserad-pumpkraft-testas-i-kina/
Kan det finnas någon framtid här?
Genom att förlägga den djupt så får man ju mer kraft per liter vatten, sas.
https://growsverige.se/2026/02/01/undervattensbaserad-pumpkraft-testas-i-kina/
Kan det finnas någon framtid här?
Genom att förlägga den djupt så får man ju mer kraft per liter vatten, sas.
Mikael_L skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 616 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 616 inlägg
Jag skrev specifikt om SE1 och där är nivån flera procentenheter under medelnivån.Mikael_L skrev:
Nej.
Det där har jag kollat upp idag faktiskt.
Nivån i magasin (och snölager) är inte lysande i år, men ungefär som ett snitt av de senaste 6 åren.
Jag kanske kan sammanfatta det i ett diagram under morgondagen, jag måste försöka få ihop två olika dataserier i bildform, på något vis.
Men tills vidare kan du "trust me bro"
eller ta fram data själv ...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 616 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 616 inlägg
Alla kommer naturligtvis inte vara i gång under sommarhalvåret.Mikael_L skrev:
Och @Magnus E K , jag har fortfarande inte fått något svar på hur du tycker att överproduktionen under sommarhalvåret från en massiv kärnkraftsutbyggnad ska hanteras?
Ser ungefär lika ut som hela landet, dvs sämre än det fantastiska rekordåret 2025 (början på året), men bättre än 2024, och ... ja det ser ut ungefär som det i gjort i genomsnitt de senaste 10 åren.Magnus E K skrev:
Vattenmagasinen just nu är helt enkelt vare sig speciellt låga eller höga.
edit:
Jag vet dock inte vem som rapporterar in dessa data till entsoe, och inte heller hur datainsamlingen/mätningar går till och tillförlitligheten. Dock borde den ha hanterats lika varje år, så systematiska fel ska inte påverka jämförelse mellan åren.
Redigerat:
Och det har jag redan räknat med i mitt exempel, att det kommer vara ungefär 3 st på revision samtidigt.Magnus E K skrev:
Men du föreslår kanske att vi kör med t.ex 4 månader långa revisioner, och kanske 8 reaktorer ställda samtidigt under 3 sommarmånader?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 616 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 616 inlägg
Vad är det för jäkla skärmdumpar i usel kvalitet du postar hela tiden? Går knappt att läsa ens vid inzoomning pga allt myggsvärmsbrus.Mikael_L skrev:
Ser ungefär lika ut som hela landet, dvs sämre än det fantastiska rekordåret 2025 (början på året), men bättre än 2024, och ... ja det ser ut ungefär som det i gjort i genomsnitt de senaste 10 åren.
Vattenmagasinen just nu är helt enkelt vare sig speciellt låga eller höga.
[bild]
edit:
Jag vet dock inte vem som rapporterar in dessa data till entsoe, och inte heller hur datainsamlingen/mätningar går till och tillförlitligheten. Dock borde den ha hanterats lika varje år, så systematiska fel ska inte påverka jämförelse mellan åren.
Att ha en massa produktionskapacitet som är behäftad med väldiga investeringskostnader - likt kärnkraft - som delårsvis inte har avsättning för sin produktion, torde vara extremt svårt för ägarna att motivera ekonomiskt.Magnus E K skrev:
Notera att jag gillar all form av kraftproduktion och gärna ser att man ökar de mer planerbara alternativen, speciellt med tanke på att våra nuvarande kärnkraftverk tillslut kommer falla för åldersstrecket.
Då är frågan - vem ska stå för fiolerna om vi anordnar en överetablering?
Jag noterade detta för något år sedan. Och då hade någon gjort lite tester på detta.Mikael_L skrev:
Vilka i sig utföll väl.
Men det var begränsningar på vilket djup som var lämpligt. Det får inte vara för grunt och inte för djupt. Och det finns sådana platser runt europas kuster. Men det är inte så flexibelt.
Troligen finns en sweet spot map ekonomi och vattendjup där det är vettigt att placera de.
Men detta skall konkurrera med annan lagringsteknik. Och det är kanske höljt i dunkel ännu vilken som segrar.
EDIT
Här skriver dom att 65 m är tillräckligt. Min minnesbild var 85 m, men den är osäker. Men någonstans i det häradet så får dom väl placeras. Ökar man djupet så ökar trycket och då fungerar det troligen inte att pumpa ur.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg