Priserna i Finland igår var verkligen inget för de med svaga hjärtan och/eller plånböcker...
Graf över elpriser i Finland den senaste dagen, visande kraftiga svängningar med pristopp omkring kl. 18.00. En utmaning för plånboken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnus E K
pacman42 pacman42 skrev:
Priserna i Finland igår var verkligen inget för de med svaga hjärtan och/eller plånböcker...
[bild]
Varför så negativ? Över 6 kronors skillnad mellan dyraste och billigaste kvarten ger ju en fantastisk besparingspotential.

• Haha
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Varför så negativ? Över 6 kronors skillnad mellan dyraste och billigaste kvarten ger ju en fantastisk besparingspotential.
Det är inte dyrt med kärnkraft, bara att höja elpriserna så betalar det sig snabbt!

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
S solhej skrev:
Det är inte dyrt med kärnkraft, bara att höja elpriserna så betalar det sig snabbt!
Priser hit och dit. Ingen har förklarat hur vi överhuvudtaget ska ha tillräckligt med el en vindfattig kall vinterperiod i framtiden när nuvarande kärnkraftverk tjänat ut och elförbrukningen dessutom spås ha ökat. Vattenkraften har väldigt liten utbyggnadspotential (och kräver även nya ledningar). Gas skulle fungera tekniskt, men det är ju inte politiskt korrekt att öka användningen av fossila bränslen.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Priser hit och dit. Ingen har förklarat hur vi överhuvudtaget ska ha tillräckligt med el en vindfattig kall vinterperiod i framtiden när nuvarande kärnkraftverk tjänat ut och elförbrukningen dessutom spås ha ökat. Vattenkraften har väldigt liten utbyggnadspotential (och kräver även nya ledningar). Gas skulle fungera tekniskt, men det är ju inte politiskt korrekt att öka användningen av fossila bränslen.
Den finska artikeln jag länkade till betonade detta, det finns inget att tillgå när det fossila fasats ut och vinden mojnar. Även om det finns potential att tjäna pengar på detta så är det ingen som satsar på det. Elbolagen tjänar pengar ändå...

• Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
En fråga som jag tycker bör lyftas är att det är darwinistiskt problematiskt i våran välfärdsstat, att staten delegerar ansvaret för stabil el till vettigt pris till individen.
Ja dom är tvärkassa & 10 år efter på att ställa krav & bilda lagar för "ökad välfärd" för hela Sverige.
Men hellre "pest än kolera" & att marknaden själv ska få ta över allt.
Vårt väg & tågnät, militärstyrka & krigsindustri, sjukvård & utbildning, vårt vatten & vår luft o.s.v

Det skulle bli Sveriges undergång för samhället & strax efter "vår välfärd".

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kanske har @harka lätt tillgängliga siffror
min uppfattning om omständigheterna:

– vindkraftproduktionen har varit lägre i januari än tidigare år

– januarielförbrukningen i SE1 är den näst högsta under de nio senaste året

– trots det var elöverskottet (exporten) från SE1 den högsta i vart fall de senaste tjugoett åren – jag skulle nog hävda "den högsta någonsin"

Diagram över vindkraftproduktion, elförbrukning och elöverskott i SE1 och Sverige för månaderna november till januari 2025-2026.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
harka harka skrev:
min uppfattning om omständigheterna:

– vindkraftproduktionen har varit lägre i januari än tidigare år

– januarielförbrukningen i SE1 är den näst högsta under de nio senaste året

– trots det var elöverskottet (exporten) från SE1 den högsta i vart fall de senaste tjugoett åren – jag skulle nog hävda "den högsta någonsin"

[bild]
Den extra exporten från SE1 hade lätt kunnat sparas i vattenmagasinen (där nivån i det elområdet nu är klart under medel för årstiden) så svårt att prata om överskott. Anledningen till den höga exporten är snarare hög efterfrågan från Finland och (via Finland) Baltikum. Tror inte det varit så kallt där sen de slutade importera från Ryssland och Vitryssland.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
kunnat sparas i vattenmagasinen (där nivån i det elområdet nu är klart under medel för årstiden)
Nej.
Det där har jag kollat upp idag faktiskt.
Nivån i magasin (och snölager) är inte lysande i år, men ungefär som ett snitt av de senaste 6 åren.
Jag kanske kan sammanfatta det i ett diagram under morgondagen, jag måste försöka få ihop två olika dataserier i bildform, på något vis.
Men tills vidare kan du "trust me bro"
eller ta fram data själv ...

Tror inte det varit så kallt där sen de slutade importera från Ryssland och Vitryssland.
Bra om det finns exportmöjlighet via Finland då. Att vi kan assistera utsatta fria länder från rysk påverkan är förstås viktigare än elpriset i SE1 några januariveckor.

På samma vis som baltkabeln från SE4 är viktigare än dess påverkan på elpriset där.

• Gilla
  • Älska
ajn82 och 4 till
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bra om det finns exportmöjlighet via Finland då. Att vi kan assistera utsatta fria länder från rysk påverkan är förstås viktigare än elpriset i SE1 några januariveckor.

På samma vis som baltkabeln från SE4 är viktigare än dess påverkan på elpriset där.
Håller med i sakfråga.
Men jag skulle önska att det fanns en metod där priser inte smittar, och att ändå producenter kan få betalt för exportel.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det finns det. Kallas ransonering. Det är normalt sämre.

Över tid är det också efterfrågan som driver utbudet. Utan en rimlig efterfrågan kommer utbudet över tid att stagnera tills ett jämviktspris uppnås.

De väldigt låga priser som funnits i SE1 och SE2 har inte varit hållbara. Sen kan man förstås sticka huvudet i sanden och vilja att det ska bestå ändå, eller nationalist och kräva att det är inomsvenska förbindelser som borde byggts.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Anledningen till den höga exporten är snarare hög efterfrågan från Finland och (via Finland) Baltikum.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Dessutom slipper Finland elda fossilt, för det är vad de annars gör.
Finland stängde ner sitt sista koleldade kraftverk ganska nyligen, de har såviit jag förstått kvar ett kombi gas/kol, och i övrigt några st till gaseldade.
Så kol-eran är slut i Finland, men de vill ju även sluta elda gas.

Finland har tydligen inga vattenkraftverk med magasin, enligt entsoe.
Jag drog fram den här bilden, som visar deras installerade effekt.
Men den ljuger lite, det visas t.ex. fortfarande en del installerad effekt på kol, men jag har kollat, dessa verk är nedlagda, kanske inte rivna, men en del av de som står för denna effektuppgift var det nästan 10 år sedan de stängdes. Det är kanske samma med svenska Stenungssund, som är stängt och nedlagt redan 1998, men ändå inte riktigt helt.
Jag gissar att samma gäller för siffran för installerad effekt i gaskraft i Finland, att den visar även verk som i praktiken har lagts i malpåse.

Diagram över Finlands installerade elproduktion 2026, visar olika energikällor som biomassa, fossilt bränsle och förnybar energi. Karta över Skandinavien.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dessutom slipper Finland elda fossilt, för det är vad de annars gör.
Finland stängde ner sitt sista koleldade kraftverk ganska nyligen, de har såviit jag förstått kvar ett kombi gas/kol, och i övrigt några st till gaseldade.
Så kol-eran är slut i Finland, men de vill ju även sluta elda gas.

Finland har tydligen inga vattenkraftverk med magasin, enligt entsoe.
Jag drog fram den här bilden, som visar deras installerade effekt.
Men den ljuger lite, det visas t.ex. fortfarande en del installerad effekt på kol, men jag har kollat, dessa verk är nedlagda, kanske inte rivna, men en del av de som står för denna effektuppgift var det nästan 10 år sedan de stängdes. Det är kanske samma med svenska Stenungssund, som är stängt och nedlagt redan 1998, men ändå inte riktigt helt.
Jag gissar att samma gäller för siffran för installerad effekt i gaskraft i Finland, att den visar även verk som i praktiken har lagts i malpåse.
Graf som visar användning av fossila bränslen: gas (rosa), hårdkol (lila) och torv (orange) över tid i megawatt (MW).
Skapa konto

Hard coal bränns fortfarande. (lila färg) Detta är från senaste dagarna. Det lär knappast vara fel. Det mesta fossila är gas dock. Och så eldar dom torv.

Även olja bränns, fast det är försumbart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.