K karlmb skrev:
Marginalprissättning gör att även en liten köpare kan rasera för alla.
Så blir det med marknadsekonomi. De som säljer kommer anpassa sig så alla har samma pris (iom att produkten 1 kWh är identisk). Och så blir det också med mekanismerna för Nordpool.

D daVinci skrev:
Så blir det med marknadsekonomi. De som säljer kommer anpassa sig så alla har samma pris (iom att produkten 1 kWh är identisk). Och så blir det också med mekanismerna för Nordpool.
Du glömde att det kan finnas arbitrage, fraktbegränsningar, tullar, andra regler. Det gör det med de flesta varor.

D
K karlmb skrev:
All handel utgår från givna regler och sedan avtal mellan köpare o säljare.
Inga band behöver klippas.
Nja, du minns säkert hur alla reagerade under pandemin då vissa sorters ledare skulle förhindra export av materiel som kunde behövas i det egna landet?

Att vi skulle kunna välja egna handelsregler med omvärlden lite spontant så att det passar bara oss ser jag som mer än osannolikt, som sagt av annan så hade det snarare blivit tvärtom, skulle de regleras så hade det sannolikt blivit till vår nackdel eftersom det är vi som är anomalin.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du glömde att det kan finnas arbitrage, fraktbegränsningar, tullar, andra regler. Det gör det med de flesta varor.
Tullar skulle man väl inte ha inom ett elområde. Så de kan vi ignorera.
Arbitrage skulle väl bidra till att nivellera priset inom ett elområde ifall något producent inte hängde med i svängarna.
Frakt finns. Men den kanske är så liten med de korta sträckor det är inom ett elområde att den kan ignoreras.

Jag vidhåller att utan Nordpool och helt fri marknad skulle priserna ligga där Nordpool-priserna ligger.

Den som försöker ta ett högre pris får inget sälja.
Den som tar ett lägre pris drunknar i köporder.
=> priset landar där Nordpoolpriset är.

D djac skrev:
Att vi skulle kunna välja egna handelsregler med omvärlden lite spontant så att det passar bara oss ser jag som mer än osannolikt,
Fast nu var det ju inte det jag förslog.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Du glömde att det kan finnas arbitrage
Du vet nog inte vad ordet betyder. Arbitrage bidrar till att jämna ut prisskillnader. De andra saker du nämner bidrar till att öka skillnaden…
Självmål igen…

Mikael_L
Z Zodde skrev:
Du vet nog inte vad ordet betyder. Arbitrage bidrar till att jämna ut prisskillnader. De andra saker du nämner bidrar till att öka skillnaden…
Självmål igen…
Märkligt citat från mig, för det där har väl inte jag skrivit?

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Självmål igen…
Nääää… Konstigt. Det var karlmbs text 3 inlägg upp jag citerade. Vet inte hur jag lyckades få dit ditt namn. Sorry

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
Tankade diesel för 15:-/l precis.
Man får vara glad för det lilla.

Elräkningen var på 6 300:-

• Arg
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:

Just nu är det väl billigare med oljepanna än direktverkande el.

Skulle skatten på el slopas så slår direktverkande el olja, men skatten skickar ekvationen åt andra sidan.

• Ledsen
Snikholt
  • Laddar…
S Snikholt skrev:

Det var prisvärd diesel. 16.40 i SE1 sist jag fyllde bilen.

Ganska trist elräkning, stor förbrukning eller dyrt snittpris över månaden (eller båda)?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, och det kan man sedan länge inte klandra någon för, nu har vi 18 tusen + inlägg här,
...när du kom med så antar jag att det "bara" var knappt tiotusen inlägg ...
(Så det borde du väl kunnat läst ikapp på en kväll va ... * HAhaha* *ler*)

Dessutom kan man nog väl säga att tråden sedan väldigt länge lämnat sitt ursprungliga ämne och syfte, även om det ibland, under korta stunder, kan närma sig.

Men det till trots så håller sig ämnet i alla nästan hela tiden runt energi i allmänhet, och elproduktion/konsumtion rätt mycket, så den har ju inte spårat totalt.

Men ingen kan avkrävas att läsa ikapp!
Men gjorde man det så skulle man ju märka att det går runt i cirklar en del, samma saker återkommer då och då.
Jag läser gärna här lite då och då. Dessa frågor intresserar mig ofantligt och jag tackar dig och alla andra som bidrar till kunskap.
Tyvärr är sammanfattningen nästan så här: Vi gör massor av ström, stabilt, sitter ihop med andra länder, har svårt att kontrollera alltsammans och har därför dålig framförhållning och stundtals helt sjuka priser på el.
Så även om jag inte längre är väldigt bekymrad inför framtiden på denna front, så verkar det onödigt osäkert.
Jag tillhör gänget som vill att tekniskt kunniga ska hålla i energifrågor, inte politiker som kommer och går. El är bland den viktigaste infrastrukturen och en förutsättning för vår framgångsrika industri och vårt välstånd. Vad kommer vi att lämna över till barnbarn och barnbarnsbarn?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
S Stefan.o skrev:

Ganska trist elräkning, stor förbrukning eller dyrt snittpris över månaden (eller båda)?
Båda - förbrukningen var runt 2500kWh.
Not great, not terrible.

S
S Stefan.o skrev:

Kan förtydligas att det avser el och nät.
Månadspris från vår statliga utsugare, Vattenfall.

Senaste näthöjningen märks tydligt.

S Snikholt skrev:
Kan förtydligas att det avser el och nät.
Månadspris från vår statliga utsugare, Vattenfall.

Senaste näthöjningen märks tydligt.
Förstår det är märkbart, lider själv av ett abonnemang där VF är nätägare men i SE2 och även jag har noterat det. Nu har iofs min andra nätägare SKAB även höjt i samma härad så VF är inte ensamma om fördyringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.