D djac skrev:
Ah, jag tror faktiskt inte att man kommer någonstans med sån argumentation och det är därför ingen försöker, det är för mycket känslor och för lite verklighet.

Nu har vi handel med andra länder och frihandel inom EU och det är mer bra än dåligt.
Andra länder för såna resonemang ständigt. Eu kommissionen har tom erkänt problemet i våras har jag för mig.

Kollade månadsstatistik lite för SE1. Och vindkraften bidrog bara med 16% av maxkapacitet i Januari. Det är ett riktigt bottennapp för en vintermånad. I Dec var det 26%. Så det lär ha bidragit till att elpriset var högre än vanligt i Jan. Men det är inte sant för December.

En annan sak är att exporten till Finland (från SE1) var hela 1.2 TWh i Jan. Vet inte hur mycket Auroralinjen bidragit till det. Men i Feb förra året låg exporten på 421 GWh. Så vi talar om ungefär 3 ggr mer. Det kanske bidrar mer till högre elpris.

Nettoexporten i Jan var över länkarna:
SE1 -> Fi: 1.2 TWh
SE1 -> No: -112 TWh (import alltså)

SE2 -> No: -5 TWh

SE3 -> Fi: 503 GWh
SE3 -> No: -140 TWh

SE4 -> Litauen: 456 GWh
SE4 -> Polen: 319 GWh
SE4 -> Tyskland: 73 GWh
SE4 -> Danmark: 592 GWh
SE4 -> Danmark: 77 GWh

Så man förstår ju att en del varit så arga på Tyskland. Ett skitland som knappt köper något av Sverige.

S
GK100 GK100 skrev:
Kanske lyssnar du då på ekon i den kammare du själv varit med att skapa här. Vet inte för hur länge sen allt i princip bara går runt och i väl upptrampade spår där oberoende vilken bild de 10-tal som frekvent skriver här har man ändå utifrån lite kan se det som en grötlunk vid Medevi brunn etc.

Kanske läge att lyfta blicken lite och ta med lite fler faktorer än de närmast naiva som tröskas här i sin loop.Bara ett litet förslag så det kanske blir lite mer intressant för fler att titta in här också.
Jo nog är det en vinkelvolt...

En fråga som jag tycker bör lyftas är att det är darwinistiskt problematiskt i våran välfärdsstat, att staten delegerar ansvaret för stabil el till vettigt pris till individen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tyvärr så exporterar Sverige el för 35 miljarder SEK (om jag minns rätt vad jag läste någonstans), och det är ju inkomster som är lite tråkigt att vaska.
Eller så räknar vi vad tyskpriserna kostar svenska konsumenter o företag årligen.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja själva handelsmodellen skulle ju egentligen gå att skruva i.
Men ett problem är att vi (Sverige) är en sådan extremt liten aktör att vi säkerligen har extremt extremt svårt att få gehör till förändringar som gynnar oss.

Det är kanske en Pandoras ask som vi verkligen inte ska öppna, för börjar det ändras i handelsmodellen så är det nog troligare att det till sist blir saker som gynnar Tyskland, Frankrike och Spanien, dvs de folkrika och ekonomiska jättarna.
Eller så använder vi deras skruvningar för att motivera våra.
Vi betalar folk för att tillvarata Sveriges intressen i EU. Vadfan får vi?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Kollade månadsstatistik lite för SE1. Och vindkraften bidrog bara med 16% av maxkapacitet i Januari. Det är ett riktigt bottennapp för en vintermånad. I Dec var det 26%. Så det lär ha bidragit till att elpriset var högre än vanligt i Jan. Men det är inte sant för December.

En annan sak är att exporten till Finland (från SE1) var hela 1.2 TWh i Jan. Vet inte hur mycket Auroralinjen bidragit till det. Men i Feb förra året låg exporten på 421 GWh. Så vi talar om ungefär 3 ggr mer. Det kanske bidrar mer till högre elpris.

Så man förstår ju att en del varit så arga på Tyskland. Ett skitland som knappt köper något av Sverige.
Marginalprissättning gör att även en liten köpare kan rasera för alla.

S
D daVinci skrev:

Jag tror du har fel energienheter i din lista.
Att vi skulle importerat 252 TWh från Norge förefaller barockt.

D
K karlmb skrev:
Eller så räknar vi vad tyskpriserna kostar svenska konsumenter o företag årligen.
Nu låter du, ursäkta, lite som Trump, du får fundera på om vår handel med utlandet ska vara kvar eller ej, dvs är export något vi ska hålla på med.

Att bryta ut en delmängd från tid till annan funkar liksom inte.

Jag är inte så sugen på att klippa banden och börja byta en fisk mot en potatis.

S Snikholt skrev:
Transfer mot andra länder?

D djac skrev:
Nu låter du, ursäkta, lite som Trump, du får fundera på om vår handel med utlandet ska vara kvar eller ej, dvs är export något vi ska hålla på med.

Att bryta ut en delmängd från tid till annan funkar liksom inte.

Jag är inte så sugen på att klippa banden och börja byta en fisk mot en potatis.
All handel utgår från givna regler och sedan avtal mellan köpare o säljare.
Inga band behöver klippas.

S
K karlmb skrev:
Transfer mot andra länder?
näää... och dessutom enbart under januari..

S Snikholt skrev:
Ja, skit också nu är det försent att ändra.

Så här ska det vara:

SE1 -> Fi: 1200 GWh
SE1 -> No: -112 GWh (import alltså)

SE2 -> No: -5 GWh

SE3 -> No: -140 GWh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.