D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är sant.

Tyvärr så exporterar Sverige el för 35 miljarder SEK (om jag minns rätt vad jag läste någonstans), och det är ju inkomster som är lite tråkigt att vaska.

Sen om ett par år, när alla aktörer har gett upp hoppet om att Sverige ska bli återkopplat till världen, så läggs väl ungefär hälften av vår elproduktion ner för att den inte är lönsam, och sen blir priserna högre än någonsin förut.
Ja, absolut, en sådan strategi hade högst sannolikt lett till att vi skulle fått uppleva det som ministrar påstår att vi har idag, elbrist.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Jag tror opinionen kommer stärkas mot någon mer selektiv form av frihandel. Genomförbart eller inte.
Ja själva handelsmodellen skulle ju egentligen gå att skruva i.
Men ett problem är att vi (Sverige) är en sådan extremt liten aktör att vi säkerligen har extremt extremt svårt att få gehör till förändringar som gynnar oss.

Det är kanske en Pandoras ask som vi verkligen inte ska öppna, för börjar det ändras i handelsmodellen så är det nog troligare att det till sist blir saker som gynnar Tyskland, Frankrike och Spanien, dvs de folkrika och ekonomiska jättarna.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Så genom att vara duktiga på att bygga produktion så kommer vi att hålla nere våra elpriser.
Ja precis, ta bort möjligheten för det kommunala vetot mot vindkraft, då ska du se att det börjar hända saker.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja precis, ta bort möjligheten för det kommunala vetot mot vindkraft, då ska du se att det börjar hända saker.
Inte just nu, inte ens alla vindparker som har tillstånd byggs ju för tillfället. Det finns tillstånd för runt 400 vindsnurror i Sverige där man inte fattat något investeringsbeslut trots att alla tillstånd är klara.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Tvärtom skulle jag säga, lägga kablar går jättefort men att bygga större elproduktion tar tid, sen spelar ju liksom lite eftersläpning mindre roll, vi kan ju inte bygga hela europas produktion här, som det då skulle behöva leda till.
Nejnej, pacman har rätt.
Jag satt upp mina solpaneler på mycket mycket kortare tid än ens förstudien till en ny utlandskabel skulle ha tagit.

Men det beror väl på vilken produktion (och i viss mån vilken kabel) vi pratar om.
Vind och sol byggs ut snabbare än transmissionsnätet, kärnkraft är det nog tvärtom med.

2005 togs beslutet att bygga sydvästlänken, den färdigställdes först 17 år senare.
Så illa kan vissa kabelprojekt gå, i alla fall ett kunde gå så illa.
Jag tror att det blev ca 9 års försening mot ursprunglig tidplan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja själva handelsmodellen skulle ju egentligen gå att skruva i.
Men ett problem är att vi (Sverige) är en sådan extremt liten aktör att vi säkerligen har extremt extremt svårt att få gehör till förändringar som gynnar oss.

Det är kanske en Pandoras ask som vi verkligen inte ska öppna, för börjar det ändras i handelsmodellen så är det nog troligare att det till sist blir saker som gynnar Tyskland, Frankrike och Spanien, dvs de folkrika och ekonomiska jättarna.
Förmodligen så ja, och kanske extra riskfyllt nu också med Trumps galenskaper.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har läst ett flertal artiklar om detta, låt mig googla. De två första träffarna:
- [länk] --> "Det extremt kalla vädret och lite vind har gett effekt på elpriserna i landet, enligt Holtz"
- [länk] --> "Medelpriserna för januari kommer landa på högre nivåer än förra året, men ändå ligga ganska normalt för en kall januari. Det som dock sticker ut är de mycket högre priserna i norr än normalt. En delförklaring kan vara den nya Aurorakabeln till Finland, men framför allt vindstilla och kallt väder, säger Patrik Södersten, elprisexpert på Fortum."
Båda artiklarna fokuserar på elpris, inte på vind.
Ingen av artiklarna säger att vindkraften gett mindre än genomsnitt.

Båda artiklarna missar att det har varit ovanligt kallt i hela norra Europa, Berlin har haft minusgrader dygnet runt, och dagar kallare än -10°C under en rätt god tid nu.
Så detta är största anledningen till priserna i januari och feb.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Båda artiklarna missar att det har varit ovanligt kallt i hela norra Europa, Berlin har haft minusgrader dygnet runt, och dagar kallare än -10°C under en rätt god tid nu.
"Det extremt kalla vädret och lite vind har gett effekt på elpriserna i landet, enligt Holtz"
"men framför allt vindstilla och kallt väder, säger Patrik Södersten"

Är inte det fokus på vind i just de uttalandena? Jag har sett många fler liknande uttalanden.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag lyssnar!
Du själv var ju bara störig och stöddig i början när du ramlade in i tråden, men det ändrades ju rätt snabbt till en mycket mer konstruktiv ton, och mer undersökande och öppet sinne. ;)
Kanske lyssnar du då på ekon i den kammare du själv varit med att skapa här. Vet inte för hur länge sen allt i princip bara går runt och i väl upptrampade spår där oberoende vilken bild de 10-tal som frekvent skriver här har man ändå utifrån lite kan se det som en grötlunk vid Medevi brunn etc.

Kanske läge att lyfta blicken lite och ta med lite fler faktorer än de närmast naiva som tröskas här i sin loop.Bara ett litet förslag så det kanske blir lite mer intressant för fler att titta in här också.

• Gilla
  • Haha
jawen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:

Kanske har @harka lätt tillgängliga siffror, själv orkar/hinner jag inte gräva i detta nu.
Jag reagerade bara på att du skrev att vindkraften hade "presterat under medel" januari, och detta läser jag som en faktabaserad statistisk utfästelse.

Jag som lite regelmässigt kollar hela tiden på data, har inte upplevt att vindkraften levererat dåligt i januari, utan tvärtom tycker jag det har sett rätt bra ut.
Så jag ville se var du hade hittat dina uppgifter som stödde det påståendet.
Men jag släpper det nu, för jag orkar inte bemöta allt som skrivs i den här tråden.

Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Kanske läge att lyfta blicken lite och ta med lite fler faktorer än de närmast naiva som tröskas här i sin loop.Bara ett litet förslag så det kanske blir lite mer intressant för fler att titta in här också.
Tips på faktorer?

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
"Det extremt kalla vädret och lite vind har gett effekt på elpriserna i landet, enligt Holtz"
"men framför allt vindstilla och kallt väder, säger Patrik Södersten"

Är inte det fokus på vind i just de uttalandena? Jag har sett många fler liknande uttalanden.
Men inget om att den skulle givit sämre än motsvarande perioder andra år ...

Jag måste alltid vara vaksam mot vad du skriver, för du slirar för det mesta ofta på fakta i den här tråden.

Redigerat:
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejnej, pacman har rätt.
Jag satt upp mina solpaneler på mycket mycket kortare tid än ens förstudien till en ny utlandskabel skulle ha tagit.

Men det beror väl på vilken produktion (och i viss mån vilken kabel) vi pratar om.
Vind och sol byggs ut snabbare än transmissionsnätet, kärnkraft är det nog tvärtom med.

2005 togs beslutet att bygga sydvästlänken, den färdigställdes först 17 år senare.
Så illa kan vissa kabelprojekt gå, i alla fall ett kunde gå så illa.
Jag tror att det blev ca 9 års försening mot ursprunglig tidplan.
Det skulle jag inte säga, att något (vad som) kan byggas på kortare tid är ju liksom självklart, men att man ska bygga något som är relevant i detta sammanhanget på kortar tid än det tar att bygga kablar stämmer inte. Detta skulle då vara en större kärnkraftsutbyggnad, flera större havsbaserade vindkraftsparker, det behöver liksom vara lite volym för att påverka vår export.

Sen tycker jag inte heller att det är relevant ens, jag kan inte se att det är rimligt att vi kontinuerligt ska öka vårt elöverskott med några reaktorers motsvarighet bara för att temporärt spara något på elräkningen.

Jag har accepterat och förstått vad handel gör med elpriserna, man behöver absolut inte gilla det, men att fåna sig och tro att man ställa elmarknaden offside med lite extra produktion är ju bara trams.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja så är det väl tyvärr.
I princip måste vi foga oss och invänta att andra länder ordnar sin skit.
För Sverige har den största positiva effekt och energibalansen i Europa, i alla fall per capita sett.
Men ändå är vi för små för att påverka den europeiska energimarknaden i någon nämnvärd grad.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men inget om att den skulle givit sämre än motsvarande perioder andra år ...

Jag måste alltid vara vaksam mot vad du skriver, för du slirar för det mesta ofta på fakta i den här tråden.
Jag hittar inga siffror på exakt hur mycket vindkraften producerade. Men denna väderlänk med vindkarta från SMHI får väl visa på hur lite det blåste under januari:
- https://www.smhi.se/klimat/klimatet...26-01-30-januari-2026---en-riktig-vintermanad

Ytterst få områden i Sverige hade vind på mer än 10% över det normala, Sveriges största vindkraftpark Markbygden hade en vind på mindre än 50% av det normala. Det finns många fler vindkraftverk i det området också. 60% av Sveriges installerade vindkraftskapacitet ligger i Norrland. Men notera att den del av Sverige som hade mindre vind ärn normalt är större än så...
...exempelvis Västgötaslätten och Närkeslätten (där det kryllar av vindkraftverk) hade också mindre vind än normalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.