805 426 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ja, det är mycket om det är en måltid men om det var allt kött man fick i sitt liv så vore det kanske inte så mycket.S Snikholt skrev:
Jag förstår inte varför man inte kan ha ett avtal där man helt enkelt säljer den produktion som blir. Så fungerar det tex i jordbruket med kontrakt på skördar.D daVinci skrev:Det handlade om att producenten tecknade ett PPA som var allt annat än lyckat. Och så krängde man detta till offentlig sektor som inte var kompetent köpare. Det är nog inte så representativt.
En vindkraftspark kan nog inte räkna med att aldrig behöva köpa el för att klara ett PPA-åtagande. Men det lär ju finnas en sweet spot.
Fast du svamlar ju också. Det är ju inte som att djac skulle köpa ett batteri och ställa i en låda i källaren utan att koppla in.S Snikholt skrev:
Batterier innebär att mindre utbyggnad av lokala elnätet behövs, vilket antingen är resursbesparing eller att fler kan ansluta t.ex. solceller. Batterier innebär också att folk kan köra större solcellspaket hemma, vilket indirekt ersätter fulel från kontinenten. Plus möjligheterna till att agera stödtjänst, som är något vi ändå måste ha i nätet.
Har de ändrat reglerna - tidigare fick man väl bara stöd för batterier om man redan hade eller köpte solceller också?
Det kan man, men då får man betalt därefter också. (Eftersom köparen tar merparten av risken och i praktiken mestadels köper "el när det ändå är billigt".)K karlmb skrev:
(Med det sagt så finns det säkert gott om varianter på avräkning för PPA:er.)
Det du frågar efter är hur contracts for difference i t.ex. Storbritannien fungerar. Vilket förstås är galet fördelaktigt för både vind- och solkraft.
Det är dessutom mycket svåra ekvationer, jag har läst en del om detta och som lekman går man oftast bort sig i denna frågan, även på sånt man tycker är glasklart.K krfsm skrev:Fast du svamlar ju också. Det är ju inte som att djac skulle köpa ett batteri och ställa i en låda i källaren utan att koppla in.
Batterier innebär att mindre utbyggnad av lokala elnätet behövs, vilket antingen är resursbesparing eller att fler kan ansluta t.ex. solceller. Batterier innebär också att folk kan köra större solcellspaket hemma, vilket indirekt ersätter fulel från kontinenten. Plus möjligheterna till att agera stödtjänst, som är något vi ändå måste ha i nätet.
Har de ändrat reglerna - tidigare fick man väl bara stöd för batterier om man redan hade eller köpte solceller också?
Det kan möjligen ha någon effekt på nätutbyggnad, rätt använt på rätt ställen.K krfsm skrev:
Men knappast någon garanti som kommer automatiskt.
Och att det sparar fulel på kontinenten.. I så fall är väl mer solkraft, som ger överskott ut på nät helt meningslös då eller, ur miljöhänseende?
Men ja jag svamlar, mest för att belysa i mitt tycke hål i djacs miljövurm.
Vad är hålet, jag tror det handlar om att om man passerar mount stupid så hamnar man i valley of despair och då är det inte längre så svartvitt?S Snikholt skrev:Det kan möjligen ha någon effekt på nätutbyggnad, rätt använt på rätt ställen.
Men knappast någon garanti som kommer automatiskt.
Och att det sparar fulel på kontinenten.. I så fall är väl mer solkraft, som ger överskott ut på nät helt meningslös då eller, ur miljöhänseende?
Men ja jag svamlar, mest för att belysa i mitt tycke hål i djacs miljövurm.
Ja, batterier gör såklart massor av nytta. Jag besvarade bara den smala frågan om de tjänar in sin koldioxidskuld placerad i Sveriges elmix som hemmabatteri. Det gör den inte med exakt dessa förutsättningar.D djac skrev:
Som du antagligen sätt är jag väldigt positivt inställd till batterilagring för övriga kvalitéer och på många platser där förutsättningarna är riktigt bra.
Angående subventionerana skulle jag hellre subventionera annan ny teknik som är i en uppstartsfas, inte en teknik som rullar som en snöboll nedför berget alldeles av sin egen kraft.
Vore spännande att se hur långt och snabbt man kan komma med blykalla eller motsvarande med bättre budget.
De kinesiska tillverkarna av batterier behöver ingen svensk subvention för att satsa massivt på R&D, det gör de oavsett.
Ja, kanske, det är inte lätt att veta eftersom det finns så många externa variabler.Q qvirre skrev:Ja, batterier gör såklart massor av nytta. Jag besvarade bara den smala frågan om de tjänar in sin koldioxidskuld placerad i Sveriges elmix som hemmabatteri. Det gör den inte med exakt dessa förutsättningar.
Som du antagligen sätt är jag väldigt positivt inställd till batterilagring för övriga kvalitéer och på många platser där förutsättningarna är riktigt bra.
Angående subventionerana skulle jag hellre subventionera annan ny teknik som är i en uppstartsfas, inte en teknik som rullar som en snöboll nedför berget alldeles av sin egen kraft.
Vore spännande att se hur långt och snabbt man kan komma med blykalla eller motsvarande med bättre budget.
De kinesiska tillverkarna av batterier behöver ingen svensk subvention för att satsa massivt på R&D, det gör de oavsett.
Jag retades kanske lite också men det handlar om låg kunskap (jag) men ändå viss insikt, att även inte köpa något för pengarna kommer ju med koldioxidpåverkan, dvs bara genom att ha pengarna så belastar man, kalkylerna är svåra och ibland omöjliga.
Man kan väl dela på risken, och eller sätta priset därefter. Om min fabrik inte måste gå oavsett väder och jag kan köpa el billigt när det blåser så är det ju win-win.K krfsm skrev:Det kan man, men då får man betalt därefter också. (Eftersom köparen tar merparten av risken och i praktiken mestadels köper "el när det ändå är billigt".)
(Med det sagt så finns det säkert gott om varianter på avräkning för PPA:er.)
Det du frågar efter är hur contracts for difference i t.ex. Storbritannien fungerar. Vilket förstås är galet fördelaktigt för både vind- och solkraft.
Alla har inte samma förutsättningar och det är det som ger affärer.
Berätta mer om CFD i GB!
Jag förstår inte hur det skall fungera.K karlmb skrev:
Försök beskriva det.
Der finns lagringsmöjligheter på ett helt annat sätt.K karlmb skrev:
Sedan har väl köparna en hygglig uppfattning i förväg om skördarnas storlek och anpassar priset.
så du menar att det är sämre bevänt med elområde SE3 och SE4 nuförtiden?S Snikholt skrev:
har du siffror på LOLE och EENS på elområdesnivå som sträcker sig 10-15 år tillbaka i tiden?
det här är inte exakt samma sak, men man kan titta på det historiska utfallet utav antal timmar som ett elområde (eller Sverige) inte varit självförsörjande, utan har importerat el från omgivningen under årets 8760 timmar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
liksom den årliga totala energimängd som importerats till elområdet (riket) när nettoimporten skedde
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
grafiken visar det faktiska energiutbytet vilket också styrs utav kommersiella villkor – "det var billigare att importera el från grannen än att tända upp en oljepanna" – och inte för att området helt hade tömt ut alla sina resurser
jag trodde det var allmänt känt att "det var bättre förr" inte passar in i "är bättre än någonsin"-doktrinen 😉