S
D djac skrev:
De flesta lever ett subventionerat liv, det kan man tycka olika om men det ändrar inte faktum att batterier är bra för alla.
Att de ligger under "skattereduktion för grön teknik" är dock fel... eller känns det lite bättre att köpa dom då kanske?

Hade hellre sätt att de pengarna lades på välfärd eller lättad skattebörda generellt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Att de ligger under "skattereduktion för grön teknik" är dock fel... eller känns det lite bättre att köpa dom då kanske?

Hade hellre sätt att de pengarna lades på välfärd eller lättad skattebörda generellt.
Ja, det där är ju svårt att enas om, jag tror alla har något de "hellre" hade sett ökas, våra önskemål är säkert inte de samma men att det är en god sak att förbrukningen bättre följer produktionen är nog odiskutabelt och jag ser gärna att detta ökar aggressivt, ett sätt är då att man stödjer installationen av batterier.

S
D djac skrev:
Ja, det där är ju svårt att enas om, jag tror alla har något de "hellre" hade sett ökas, våra önskemål är säkert inte de samma men att det är en god sak att förbrukningen bättre följer produktionen är nog odiskutabelt och jag ser gärna att detta ökar aggressivt, ett sätt är då att man stödjer installationen av batterier.
Fast om du nu då köper ett kina-batteri på 10kWh så kommer det med en rygga på 1-2 ton CO2, kanske ännu mer plus transport...

Det motsvarar runt 1500 mils körning med modern dieselbil... känns det bra?

D
S Snikholt skrev:
Fast om du nu då köper ett kina-batteri på 10kWh så kommer det med en rygga på 1-2 ton CO2, kanske ännu mer plus transport...

Det motsvarar runt 1500 mils körning med modern dieselbil... känns det bra?
Svårt att ställa de två aktiviteterna mot varandra och rent generellt är det mycket komplext att göra de överväganden men jag och alla andra, gör många sämre val dagligen

S
D djac skrev:
Svårt att ställa de två aktiviteterna mot varandra och rent generellt är det mycket komplext att göra de överväganden men jag och alla andra, gör många sämre val dagligen
Du slingrar dig....
En enkel fråga då. Är hembatterier bra för miljön enligt djac?

D
S Snikholt skrev:
Du slingrar dig....
En enkel fråga då. Är hembatterier bra för miljön enligt djac?
Inte slingrar men jag försöker ge rimliga, automatiskt impopulära, svar, frågan är omöjlig eftersom svaret alltid är nej, om du gör eller tillverkar något så är det en belastning.

Det är som om du frågar mig om en meter är långt, omöjligt att svara på.

S
D djac skrev:
Inte slingrar men jag försöker ge rimliga, automatiskt impopulära, svar, frågan är omöjlig eftersom svaret alltid är nej, om du gör eller tillverkar något så är det en belastning.

Det är som om du frågar mig om en meter är långt, omöjligt att svara på.
Det är väl busenkelt - svara bara ja eller nej :)

D
S Snikholt skrev:
Det är väl busenkelt - svara bara ja eller nej :)
Jag svarade ju nej? De är självklart inte "bra" för miljön men din uppföljningsfråga bör då vara -vad är bra för miljön och då svarar jag -inget.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Jag svarade ju nej? De är självklart inte "bra" för miljön men din uppföljningsfråga bör då vara -vad är bra för miljön och då svarar jag -inget.
Min poäng gick nog fram tror jag.

D
S Snikholt skrev:
Min poäng gick nog fram tror jag.
Inte riktigt, ska man dö då eller, det är i princip det enda man kan göra som är bra för miljön?

S
D djac skrev:
Inte riktigt, ska man dö då eller, det är i princip det enda man kan göra som är bra för miljön?
Va?
Man avstår såklart att köpa ett 10 kWh batteri från Kina, om man anser att CO2 utsläpp är viktiga att hålla ned.

Det är inte direkt något svårt val att göra.

D
S Snikholt skrev:
Va?
Man avstår såklart att köpa ett 10 kWh batteri från Kina, om man anser att CO2 utsläpp är viktiga att hålla ned.

Det är inte direkt något svårt val att göra.
Det är sannolikt ett dåligt val att inte göra, det mesta man kan använda pengar och tid till är sämre. Så nej, det är inget dåligt val men kan inte betecknas som "bra", som exempelvis penicillin är när man är sjuk.

S
D djac skrev:
Det är sannolikt ett dåligt val att inte göra, det mesta man kan använda pengar och tid till är sämre. Så nej, det är inget dåligt val men kan inte betecknas som "bra", som exempelvis penicillin är när man är sjuk.
Vilket svammel - det du säger i klartext är att bara jag tjänar pengar på det själv så är miljön sak samma i detta fall, som jag beskrev: hembatterier i Sverige.

Jag trodde faktiskt att du var mer miljöidealist än så.

S
Vad gäller mat som du nämner ibland, så skulle du kunna glufsa i dig runt 300 kg kött för co2 skulden ditt fjösbatteri på 10kWh "kostat". Och det skulle vara gratis dessutom ;)

Tänkvärt :)

D
S Snikholt skrev:
Vilket svammel - det du säger i klartext är att bara jag tjänar pengar på det själv så är miljön sak samma i detta fall, som jag beskrev: hembatterier i Sverige.

Jag trodde faktiskt att du var mer miljöidealist än så.
Det handlar nog om begreppsförvirring, du frågar om det är bra för miljön, det är det inte. Något som är bra för miljön skulle behöva "laga" miljön, så om du har en skadad miljö och tar dit ett batteri så blir den bra igen, såna batterier finns inte.

Sen bli diskussionen snabbt abstrakt, för då handlar det om att ställa ett batteri mot allt annat och då gissar jag att det kommer ut rätt ok, det har ju en del nytta och det ska då jämföras med det mesta annat som inte har någon nytta alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.