804 441 läst ·
22 071 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Personligen ger jag inte mycket för hybrider - mer saker som kan gå sönder.D djac skrev:
Men min uppfattning är att många med plug-in hybrid ändå laddar en hel del pga driftekonomi.
Jobbets elbilsladdare används till max av freeloaders
Jo, jag väntade på den, såklart finns det undantag men vid undersökningar så ser man att det är just det, tyvärr.S Snikholt skrev:
Det är väl en klassiker - när någon annan betalar tar man det bekvämaste alternativet. (företagsbilar)D djac skrev:
De som har tillgång till hemma-laddning eller på jobbet lär ju ladda hybriden, annars bryr man sig inte om pengar.
Höhö, hört talas om Markbygden...?S Snikholt skrev:
För köparen verkar ju iaf deras PPA varit det. Men nu tänker jag ju mig ett PPA där leverantören inte behöver leverera el man inte tillverkat själv, det var ju det som var problemet för MB.
Ja men så är det nog, det är större chans att en privatkund använder hybridfunktionen, några som jag känner är besatta till den grad att jag vill påstå att det är ett felval, de skulle haft elbil.S Snikholt skrev:
Ett PPA med PaP, är väl vad du menar att de ska ha...K karlmb skrev:
Ja det finns risker med dom också.
De kommer till hundra procent behöva prognosticera sin produktion, utifrån vad man tror att PaP leverantören kommer att producera för att undvika balanskostnader.
Sannolikt kommer de behöva ha en del på spot också för att kunna hantera det.
Elen måste vara svinbillig som det verkar, för att det öht. ska gå ihop utan massiva subventioner.
Det handlade om att producenten tecknade ett PPA som var allt annat än lyckat. Och så krängde man detta till offentlig sektor som inte var kompetent köpare. Det är nog inte så representativt.K karlmb skrev:
En vindkraftspark kan nog inte räkna med att aldrig behöva köpa el för att klara ett PPA-åtagande. Men det lär ju finnas en sweet spot.
Some heavy stuff.S Snikholt skrev:
Ja, dom får ta betalt för det.S Snikholt skrev:
Svårare än så är det inte.
Kanske hade blivit mindre transporter med en batterifabrik i Sverige. Men jag vet inte. Råvarorna skall också transporteras.
Men blir det nu 10k laddcykler som CATL nämner så räcker dom då i 27 år med en laddcykel om dagen. Så det blir inte så ofta de transporteras.
I Sverige är elproduktionen nästan helt koldioxidfri med mycket lite fossilt. Det betyder att ett hembatteri i princip inte minskar några utsläpp, och klimatåterbetalningen blir i praktiken oändlig.S Snikholt skrev:
Ur ett klimatperspektiv vore det istället bättre att exportera överskottsel till länder med högre fossil elmix, där den kan ersätta mer koldioxidintensiv el.
Bara om vår export var begränsad och skulle maximeras med batterier så kan det göra skillnad.
Hembatterier i Sverige är på sin höjd en ren ekonomisk fråga för det enskilda hushållet.
Det enda jag kan se är om det ökar lönsamheten för en privatperson så att den på marginalen skaffar en extra solcellsanläggning.
Men även där är total klimatnytta väsentligt sämre med solceller i Sverige jämfört med att samma solcell placerades i ett land med hög fossilandel.
Exakt så jag tänkte.Q qvirre skrev:I Sverige är elproduktionen nästan helt koldioxidfri med mycket lite fossilt. Det betyder att ett hembatteri i princip inte minskar några utsläpp, och klimatåterbetalningen blir i praktiken oändlig.
Ur ett klimatperspektiv vore det istället bättre att exportera överskottsel till länder med högre fossil elmix, där den kan ersätta mer koldioxidintensiv el.
Bara om vår export var begränsad och skulle maximeras med batterier så kan det göra skillnad.
Hembatterier i Sverige är på sin höjd en ren ekonomisk fråga för det enskilda hushållet.
Det enda jag kan se är om det ökar lönsamheten för en privatperson så att den på marginalen skaffar en extra solcellsanläggning.
Men även där är total klimatnytta väsentligt sämre med solceller i Sverige jämfört med att samma solcell placerades i ett land med hög fossilandel.
Så en riktigt rutten subvention enligt mig.
Om något borde det ligga på solceller - även om jag stör mig på att näten belastas ohemult.
Jag fattar inte alls varför subventioner skulle behövas. Det kan behövas i början för ny teknik för att få ett genomslag.S Snikholt skrev:
Batterier är en mogen teknik med snabbt fallande priser och extrem efterfrågan.
De har exponentiellt ökad installationstakt. Knappast en teknik som behöver hållas under armarna.
Den funkar redan på helt marknadsmässiga villkor.
Nästan, att matcha förbrukning mot produktion är en bra sak, elpriset är en bra indikator, så det är absolut en bra sak ju fler som skaffar batterier, eller om elbilarna kan börja användas för detsamma.Q qvirre skrev:I Sverige är elproduktionen nästan helt koldioxidfri med mycket lite fossilt. Det betyder att ett hembatteri i princip inte minskar några utsläpp, och klimatåterbetalningen blir i praktiken oändlig.