804 283 läst ·
22 062 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Imorgon har SE1 Sveriges högsta elpriser. Kallt väder, dåligt med vatten i dammarna, vindstilla och dessutom Aurora line. Något av en "perfect storm" för elpriserna i norr. Och detta är dessutom innan de fossilfria stålverken och järnsvampsverken kommer igång.
Sedan löste jag denna artikel om att elpriserna under första kvartalet blir de högsta sedan 2022...
https://omni.se/a/k03w3B
Sedan löste jag denna artikel om att elpriserna under första kvartalet blir de högsta sedan 2022...
https://omni.se/a/k03w3B
Var och en blir lycklig på sin tro, sektmedlemmar är lyckligastD daVinci skrev:[bild]
Vindkraften har några dagar legat på i snitt 3700 MW, vilket ger ungefär 90 GWh per dygn. Vilket ger ungefär 90 miljoner per dygn i intäkter. (Om det skulle gälla hela året skulle det bli ca 33 mdr per år i intäkter. Sedan är det nog inte så bra betalt på sommaren).
Och som man kan se i grafen är det variationerna i förbrukningen som vattenkraften får lösa. Genom att vara adaptiv. Variationerna i vindkraftsproduktionen är försumbara i sammanhanget.
Det verkar finnas runt 5500 VK i sverige. Dagens inkomst blir då i snitt dryga 16k. Om vi räknar lite grovt på 10k per dygn så ger det 3.6 MSEK per år. Eller 109 MSEK under livstid. Vad kostar ett VK? Runt 10 mille verkar det som. Ser ut som det skulle kunna blir en del profit där.
övriga dagar snittat på 800MW
samtliga går med brakförlust men är bra avskrivningsobjekt för ägarna
karlshamn betalar bra för oljan och tjänar än mer på elen , det är därför de inte vill ha dit en SMRpacman42 skrev:
Imorgon har SE1 Sveriges högsta elpriser. Kallt väder, dåligt med vatten i dammarna, vindstilla och dessutom Aurora line. Något av en "perfect storm" för elpriserna i norr. Och detta är dessutom innan de fossilfria stålverken och järnsvampsverken kommer igång.
[länk]
D djac skrev:
undras vad dinosaurierna tänkte då jorden blev kallare....A ajn82 skrev:På vilket sätt då? Det finns väl inte mycket som talar för att världens länder kommer klara av målen?
Vilken vetenskap menar du att man inte tror på om man tror på mänsklig inverkan på klimatet, men inte tror vi kommer kunna stoppa den i tid för att motverka konsekvenserna, utan att vi kommer behöva lära oss att leva med den nya verkligheten
Ja, ser ut som att gaspriserna är på väg norrut, men de är låga jmf med 2022-2023.pacman42 skrev:
[länk]
Kul för norrland att få känna hur det känns. Gissar att det kommer bli rätt dålig stämning om det håller i sig.
Det kommer att bli fler produktionsenheter som går kortare tider, tex gasturbiner av olika slag, när elpriserna går upp. Sedan kan man ju tycka att länderna mer ska ta ansvar för sin egen produktion och inte kräva billig import i alla lägen i dumliberalismens frihandelsanda, men det är ju jag det.A ajn82 skrev:Poängen var att om du har investerat i ett batteri för att hantera varierande produktion från t.ex soklraft över dygnet minskar din vilja att köpa el precis som du skriver. Men om man då förväntar sig att det fortfarande ska finnas el att köpa på vintern så behöver de kraftverken i runda slängar ta 4 ggr så mycket betalt. Frågan är hur många kraftverk som går runt på den kalkylen, framför allt om det går att långsiktigt bygga nu produktion under de förutsättningarna annan än billigast möjliga. Blir troligen ett system med mycket gas/olja kombinerat med vindkraft, eller så blir kalkylen att det helt enkelt inte är lönt att investera i sådan produktion och konsumenterna får lösa det själv med dieselaggregat o dylikt. Så ligger priset under 4x så kan man rimligen anta att mängden produktionskapacitiet kommer sjunka över tid.
Och sparar du verkligen pengar själv på att betala 4 ggr så mycket för elen på vintern för att betala 0 kr resterande 3/4 av året? (samt såklart ha varit tvungen att investerga i solceller och batterier först)
Någon någonstans kommer säkert tjäna pengar på det, men om det är en särskilt bra lösning för samhället och mänskligheten är jag desto mer tveksam.
Nåja, vi i område 1 i Norrland har ju ändå 5-6 klimatzoner kallare klimat än er där nere i södern samt väldigt mycket kallare vintrar - så vi känner väl till hur det är att lida av hög elförbrukning.S Snikholt skrev:
Hittills har (ofta) hyfsat mycket mer välisolerade hus, samt den lite billigare elskatten och överproduktionen av el i vårt område kunnat motverka en del gällande slutsumman på elfakturan.
Dessvärre finns det en inte alldeles oansenlig risk att vi kommer ha tämligen bekymmersamma elpriser - om nu de gröna undren, mot förmodan kommer igång.
Mvh
SSAB och Hybrit1 lär komma igång. Stegra är mer osäkert. De två första lär räcka för att kraftigt påverka priserna är jag rädd för. Det behövs nog mycket mer vindkraft och kanske även andra energikällor i norr. SMR?S Stefan.o skrev:Nåja, vi i område 1 i Norrland har ju ändå 5-6 klimatzoner kallare klimat än er där nere i södern samt väldigt mycket kallare vintrar - så vi känner väl till hur det är att lida av hög elförbrukning.
Hittills har (ofta) hyfsat mycket mer välisolerade hus, samt den lite billigare elskatten och överproduktionen av el i vårt område kunnat motverka en del gällande slutsumman på elfakturan.
Dessvärre finns det en inte alldeles oansenlig risk att vi kommer ha tämligen bekymmersamma elpriser - om nu de gröna undren, mot förmodan kommer igång.
Mvh
Ser ut som det är lede FI som driver upp prisnivån. Polen åkte också upp. Där trodde jag mer kolpriset bestämde och det var ganska konstant pris. Men riktigt så verkar det inte vara.pacman42 skrev:
[länk]
Så länge man kan köpa diesel till traktorn, pickupen och diverse motorredskap utan att bli ruinerad så är jag nöjd.D daVinci skrev:
Jag kompenserar genom att (nästan) inte flyga något, och äter mycket hemodlat och viltkött.
Gamla däck eldar man inte, dom är perfekta odlingslådor.
Förmodar du har rätt i ditt antagande, men det återstår att se om ett ”par” år när vi har facit i näven. Förutom ovanstående finns planer att en flygbränslefabrik delägt av Skellefteå Kraft och en holländsk firma ska byggas i Skellefteå. Även denna torde sluka en hel del el 24/7 om den blir verklighet.pacman42 skrev:
Lägg till det att mycket pekar på att Skellefteå också får en konstgödselfabrik som man inte klarade av att leverera el till i Luleå (utbyggnaden av nätet skulle inte bli klar i tid).S Stefan.o skrev:Förmodar du har rätt i ditt antagande, men det återstår att se om ett ”par” år när vi har facit i näven. Förutom ovanstående finns planer att en flygbränslefabrik delägt av Skellefteå Kraft och en holländsk firma ska byggas i Skellefteå. Även denna torde sluka en hel del el 24/7 om den blir verklighet.
Den där lantmännenfabriken det var prat om i Luleå förmodar jag?pacman42 skrev:
Åja, kanske kommer något ”gott” av allt detta tillslut - Skellefteå har sisådär dryga 400 lediga lägenheter varav många nya, för hugade spekulanter…😂
Så du tror att man kan driva stålverk med vindkraftsel ?pacman42 skrev:
Blir ju kul när strömmen försvinner när det blir stiltje och man har många ton smält stål i ugnen...
Vattenkraften får agera baskraft, reglerkraft via Aurora och sen lite gasturbiner så är saken biff. Vindkraft för att spara vatten när det blåser.P Peter787 skrev:
Blir svettigare för oss neråt landet som har patetiskt lite reglerkraft.