805 067 läst ·
22 100 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
jomen så är det sen gammaltH hovapettson skrev:Detta är den fråga som jag ställer er alla hela tiden, skickar åt alla håll, tjatar på med. Jag har nu bett Vattenfall lämna ut en siffra på detta. Även energiministern har fått epost. Någon gång kan man ev få ett någorlunda svar. Jag ger mig inte.
De insatta i frågan påstår att tillverkarna (kapitalistföretag i kommunistkina och några danskar) resp projektörerna är de som kan tjäna en hacka. Resten är torsk.Blåsta och sitter med plastblad, rostiga rör och betongklumpar i naturen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Ingen? Är vi då överens om att en Tysklands-, Polen- och Danmarkexport en bit över 2 GW normalt innebär att vi frikopplas från det kontinentala elpriset?Nötegårdsgubben skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Men hur 17 kan man skriva inlägg efter inlägg i en tråd som den här och inte ens veta till vilka länder kablarna går? (Eller om det var ett slarvfel utan att läsa igenom och rätta sitt egna inlägg inom ett par minuter efter postningen.)Nötegårdsgubben skrev:
Eller kanske 3,2 GW. ...Nötegårdsgubben skrev:
Kabeln till Litauen är nästan alltid maxad, har jag sett (det kanske aldrig finns någon förväntan att Litauen ska kunna bidra med effektbalans om det kniper)
Jag tycker nog också att Polenkabeln väldigt ofta är på 100%.
Men nåja, både dessa länder har rätt mycket vindkraft, och Polen har även börjat ha så mycket solkraft att det stoppar eller vänder effektflödet ibland.
Tyskland verkar dock rätt sällan vara maxad, och sedan mitten av oktober 2025 så har den enligt Entsoe aldrig varit belastad över ca 35%. Jag funderar över detta, och har försökt hitta någon anledning, jag anar en hund begraven, ja kanske en hel kennelklubb.
Danmarks-förbindelserna slår däremot väldigt hit och dit.
Men vad jag tänker, nu på sista raden, att det är väldigt ofta jag ser de olika kablarna nyttjas till 100%, så jag tror det är ett feltänk att tro att de för det mesta är begränsade till 70%.
Det borde finnas "meddelanden" någonstans där man kan läsa om satta begränsningar.
Som det är tänkt så ska vi på sikt få lite mer stamnät för den delen av exporten som SVK skummar, så vi kan bygga lite fler serverhallar i SE 3-4. Och så att norrlänningarna också får kontinentala priser 🙂 Men när/om norrland driftsätter gröna stålet på allvar så kanske vi i SE3-4 får prishöjande tryck från alla håll. Bra va.H hovapettson skrev:Detta är den fråga som jag ställer er alla hela tiden, skickar åt alla håll, tjatar på med. Jag har nu bett Vattenfall lämna ut en siffra på detta. Även energiministern har fått epost. Någon gång kan man ev få ett någorlunda svar. Jag ger mig inte.
De insatta i frågan påstår att tillverkarna (kapitalistföretag i kommunistkina och några danskar) resp projektörerna är de som kan tjäna en hacka. Resten är torsk.Blåsta och sitter med plastblad, rostiga rör och betongklumpar i naturen.
Vi får hoppas att det står några reaktorer klara då.
(Benämner medvetet felaktigt export även för flaskhalsar inom Svea rike)
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Jag tror också att det är en grov förenkling att säga att vi frikopplar oss vid 70 %, men från den nivån kan det ske, och vi ser det i hur väl SE4-priset följer det kontinentala priset.
Minns jag rätt så har Polen pga. svagt elnät dispens från att behöva tillhandahålla transitkapacitet mellan Litauen och Tyskland, så jag tror att Litauenkabeln inte är så viktig i sammanhanget, men det är spekulation.
Minns jag rätt så har Polen pga. svagt elnät dispens från att behöva tillhandahålla transitkapacitet mellan Litauen och Tyskland, så jag tror att Litauenkabeln inte är så viktig i sammanhanget, men det är spekulation.
Redigerat:
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Spelar det någon roll för ditt svar?Magnus E K skrev:
Du kunde välja att påtala att något var fel utan att berätta vad eller fokusera på att göra tråden bättre (med eller utan en pik om mitt slarv eller min okunskap). Och då valde du det första.
Jag har svårt att förstå ett sånt val.
Det är väldigt viktigt att endast "vuxna" deltager här. Det har påpekats då och då.Nötegårdsgubben skrev:
Jo Polen har något speciellt, det märks när man kikar på flöden och priser, att det lite då och då blir totalt ologiskt.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror också att det är en fgrov förenkling att säga att vi frikopplar oss vid 70 %, men från den nivån kan det ske, och vi ser det i hur väl SE4-priset följer det kontinentala priset.
Men jag har inte helt kläm på exakt varför och vad det är.
Men något sånt som du skriver vill jag också minnas att det är.
Vad gäller Baltikum
Baltstaterna är rent generellt väldigt svaga och utsatta, de har troligen Europas svagaste situation vad gäller elnät och elproduktion.
De har en enda rätt klen AC-förbindelse med Polen, som gör dem synkront sammankopplade med det betydligt starkare europeiska elnätet (de skulle behöva betydligt mer för stabilitet). Sen har de tre HVDC-kablar, en mellan SE4 och LT, två mellan FI och EE.
Till detta har de ganska risig egen produktion och måste stödja sig tungt på kol och gaskraft.
Om det är något land som snabbt borde bygga en reaktor så är det någon av de här länderna, egentligen borde de bygga en var i SMR-storlek, det skulle antagligen balansera rätt bra med den övriga produktionen de har.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Jag tror att det enkla svaret är att det är ett kolland. De gräver upp kol ur marken nära sina industrier och städer och förser egentligen bara närområdet kring varje kraftverk med ström från det. Därför har de inte ett avancerat nät där de transporterar el mellan olika delar av landet.Mikael_L skrev:
Vi är olika. Jag uppskattar att bli rättad. Så att jag inte ska fortsätta göra felet.Nötegårdsgubben skrev:
Det viktiga är inte att det stämmer med verkligheten. Det viktiga är hur det känns.Magnus E K skrev:
(Viss sarkasm är tänkbar).
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Ja, Litauen hade ju Ignalinaverket med två block om 1.500 MW vardera. Samma reaktortyp som i Tjernobyl för övrigt.Mikael_L skrev:
Det var länge tänkt att ersättas med ett nytt kärnkraftverk, men i slutänden röstade litauerna med stor majoritet emot det i en folkomröstning 2012, alltså strax efter Fukushima.
Hade man agerat snabbare hade det kanske blivit annorlunda.