805 284 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Någon Lettlandskabel existerar inte.Nötegårdsgubben skrev:
Nja, du har Konti-Skan-kablarna (700 MW) inskrivna som att de går från SE3, och jag räknade med dessa som kopplade söderut, men inte Lettlandskabeln (som går från SE4), så vi pratar om lite olika saker.
Nej, men vi behöver nog ta hänsyn till SE3-kontinenten och Norge-kontinenten, så sambandet är ändå lurigt.
Jag håller på och försöker förstå varför Baltic cable (till Tyskland) verkar ha fastnat i att max överföra 217MW (den har ju 600MW kapacitet)Nötegårdsgubben skrev:
Kovariansen mellan låg export (mitt på dagen den 7/1 för att använda samma exempel och närmast 100 procentig överensstämmelse mellan DE- och SE4-priserna samtidigt som överskridandet av 70 % mot dygnsgränserna sammanfaller med prisskillnader talar som jag ser det sitt tydliga språk.
Ser ni något annat än sambandet mellan maxade kablar och priskoppling här, @Mikael_L och @Zodde? Vad i så fall? Och vad begär ni i så fall av ett lekmannabevis?
Det verkar vara den 11/10 2025 som detta började.
Jag ska fortsätta att undersöka, men jag hittade detta dokument, som jag tror att många kan tycka är värt att läsa igenom.
https://balticcable.com/wp-content/uploads/2023/01/BCA-FAQ-pa-svenska.pdf
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
När du hyllade Kina,där finns det inte allsL lop3r skrev:
Vi röstar om lagar, sjukvård etc. Vi kan till och med rösta om att konfiskera Wallenbergs tillgångar, men folket vill inte det. I Kina går man inte rösta om något utan där sitter en diktator och bestämmer, inte ett dugg bättre än andra diktatorer. Bara för att de säger sig vara kommunister så är det inte för folket de gör något. De fängslar och avrättar folk på löpande band, något du envist undviker att kommentera. Jack Man, grundare till Alibaba, är det vad du ser framför dig när du tänker kommunism, en man med mer pengar än någon Wallenbergare.L lop3r skrev:
Jag håller inte med om den definitionen.L lop3r skrev:
Ja, hur går val till? Får man välja på fler alternativ än kommunistpartiet? I praktiken alltså?L lop3r skrev:
Ja, det är skönt att se att du inte är indoktrinerad...L lop3r skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Det håller jag med om, det är lite självbedrägeri att spekulera så, för många variabler som hade gått åt andra håll. Trådens rubrik är väl balanserad, ingenting är perfekt men det är idag mer perfekt än någonsin tidigare och förmodligen mindre perfekt än det kommer att bli.pacman42 skrev:
Innan tråden dör ut helt
idag har det blåst som f-n i SE4 och SE3
det syns inte på elpriset mer än några ören mindre
troligtvis för att VK inter kommer upp i snurr 25% av installerad effekt bidrar med 16% av totala produktionen
det har låst i SE3 och 4 oxå men de har inte gett ett jota ja 3% i SE2
KK går som tåget stabilt och bra
Vattenk ger resten och tömmer med 75%
och så exporterar vi litegrann...
idag har det blåst som f-n i SE4 och SE3
det syns inte på elpriset mer än några ören mindre
troligtvis för att VK inter kommer upp i snurr 25% av installerad effekt bidrar med 16% av totala produktionen
det har låst i SE3 och 4 oxå men de har inte gett ett jota ja 3% i SE2
KK går som tåget stabilt och bra
Vattenk ger resten och tömmer med 75%
och så exporterar vi litegrann...
Kärnkraften producerar 7000 MW, vi exporterar 4593 MW till Finland, Polen, Litauen, Danmark och Tyskland.
Tur att vi kan köra vår kärnkraft för andra länder skull.
Vi har i alla fall ingen brist på egen produktion,
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin.
Tur att vi kan köra vår kärnkraft för andra länder skull.
Vi har i alla fall ingen brist på egen produktion,
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin.
Kul för Sverige! Men vad f-n får ”vi” medborgare för det 😅Mikael_L skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Jag har inga problem med att bli rättad. Att bara påtala att något är fel utan att bibringa mer information är dock en rätt meningslös verksamhet. I synnerhet då felet inte påverkade resonemanget.D daVinci skrev:
Detta är den fråga som jag ställer er alla hela tiden, skickar åt alla håll, tjatar på med. Jag har nu bett Vattenfall lämna ut en siffra på detta. Även energiministern har fått epost. Någon gång kan man ev få ett någorlunda svar. Jag ger mig inte.S Snikholt skrev:
De insatta i frågan påstår att tillverkarna (kapitalistföretag i kommunistkina och några danskar) resp projektörerna är de som kan tjäna en hacka. Resten är torsk.Blåsta och sitter med plastblad, rostiga rör och betongklumpar i naturen.