805 405 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Fast det säger inte hela sanningen, för det säger inget om kablarna användes till andra el-tjänster, exempelvis om de varit reserverade för intradagshandel. Vi vet helt enkelt inte förutsättningarna.Mikael_L skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Dåliga exempel alltså, i alla fall det med frikoppling SE4/DE. Även om snitten SE2/3 och 3/4 också är relevanta för kopplingen till priset norrut. Är de fulla hamnar ju Sydsverige också utanför ett potentiellt lägre pris.Mikael_L skrev:
Men jag är enig om att frikopplingen mellan SE4 och DE borde förutsätta att för stunden maxade kablar ska föreligga för att teorin ska hålla.
Dagen med relativ frikoppling är ju å andra sidan flödet söderut (Danmark, Tyskland, Polen typ 2,6 GW timmen du visar mot –0,3 för timmen med liknande priser, så sambandet ser ju gott ut.
Jag kan tyvärr exportkabelkapaciteten (både den maximala och momentana) för dåligt för att vilja gräva djupare.
Jag och Zodde är ju först och främst nyfikna på om det händer ofta, och vi skulle kanske kunna börja med att hitta en enda gång det hänt, till att börja med.Nötegårdsgubben skrev:
Det är bara att byta från countries till bidding zones i entsoe's sida så får man även flöden mellan olika elområden i ett land.
Dels kan SvK allokera upp till 30% till annat, dvs kapacitet som kan användas till intradagshandel mm. Det kan även frigöras kapacitet (ej utnyttjad) om de inte tror den behövs. De kan också göra intradagshandel i motsatt riktning, vilket minskar elflödet.Mikael_L skrev:
De kan däremot inte allokera mer än 30% för sina egna syften. Den kapacitet som läggs ut på spotmarknaden måste tillåtas användas (om man inte gör mothandel på intradagsnarknaden).
Men om man måste begränsa flödena pga driftsäkerhet, då får man stoppa flöden utan intradagshandel.
Det är extremt krångliga regler som ligger bakom dessa flöden.
Så vad som kan ha hänt när flödet inte är fullt är att man sålt all kapacitet och sedan gör mothandel på intradagsmarknaden för att stabilisera nätets variationer. Bara för att ge ett exempel
Kikar lite på diskussionerna om de fladdriga priserna. Sorgligt hur el-"marknaden" hanteras. Föreslår att vi inför detta på fler områden.
Ifall polisen kommer sent på ett larm blir det skatteåterbetalning med 10 000 kr/min.
När läkaren är extra pigg och du får bättre behandling kostar besöket upp till 20% mer.
När vägen är slät och extra fin (sprickindex <3) blir vägavgiften 3-5 kr extra per mil.
När Gösta på sopbilen har snuva och blir sen på turen erhåller du ett litet avdrag på taxan, 40 kr.
Om nivån i vattentornet sjunker för fort ökar VA-taxan. Likaså när det regnar och blir trångt i reningsverket.
Och när brandkåren räddar ditt liv blir det räddningsavgift (0,3-4 Mkr) på nästa inkomstdeklaration.
Ifall polisen kommer sent på ett larm blir det skatteåterbetalning med 10 000 kr/min.
När läkaren är extra pigg och du får bättre behandling kostar besöket upp till 20% mer.
När vägen är slät och extra fin (sprickindex <3) blir vägavgiften 3-5 kr extra per mil.
När Gösta på sopbilen har snuva och blir sen på turen erhåller du ett litet avdrag på taxan, 40 kr.
Om nivån i vattentornet sjunker för fort ökar VA-taxan. Likaså när det regnar och blir trångt i reningsverket.
Och när brandkåren räddar ditt liv blir det räddningsavgift (0,3-4 Mkr) på nästa inkomstdeklaration.
Skogsägare
· 23 311 inlägg
Skogsägare
· 23 311 inlägg
Jag tolkar det som att vi har en sydlig kapacitet på ca 3,2 GW då, eller 2,2 om vi ska räkna på 70 %.Mikael_L skrev:
Huruvida Lettlandskabeln ska inkluderas kan säkert diskuteras, liksom hur man hanterar det faktum att vissa kablar går från SE3.
Men i stort, är vi överens om att det är det som bör mätas för att bedöma frikoppling från kontinentalpriset?
Skogsägare
· 23 311 inlägg
Ja det förstås, jag har ju lite koll på just den där 70%-regeln.pacman42 skrev:
Men ärligt talat inte funderat så mycket på vad som kan användas som skäl till att begränsa till dessa 70%.
Ja det kan ju vara som du säger.
Jag postade den nyss, till returen, men här kommer den igenNötegårdsgubben skrev:
https://transparency.entsoe.eu/tran...F","dt":"CHART","df":"2025-12-28","tz":"CET"}
Det är en massa meta-information i länken, så jag tror att du hamnar direkt på den 28/12, flöden och hela sverige.
Ja SE4 kan alltså exportera 3,2 GW, och det kan då som max begränsas till 2,25 GW.Nötegårdsgubben skrev:
Vi behöver inte ta hänsyn till kontakten med SE3, då SE4 aldrig exporterar till SE3
(Eller jooo, det händer väl ibland när Europa flödar över av sol eller vindkraft - sådana dagar, men då märks det ju även på elpriset, om man säger så)
De angivna kapaciteterna i min tabell för de här kablarna är nog rätt säkra siffror (om det nu inte har ändrats något ganska nyligt, och det är ju inga nya kablar, men möjligen något med mjukvara, eller hårdvara i stationerna i bägge ändar, men jag tror att det är just dessa siffror som gäller)
Kabeln till Litauen ska ju räknas (och där har vi nästan alltid export, väldigt ofta på max, verkligen max, inte 70% av max).Nötegårdsgubben skrev:
Lettlandkabeln går ju till Finland. Så den har ju inget direkt med SE4 att göra.
Men priset i SE4 kan ju även faktiskt påverkas från SE3, det behöver inte vara från Danmark.
För ett par månader sen, när Finland hade högsta elpriset i Europa, så drog det ju upp priset i SE3, och det kan ju ha fortplantat sig till SE4. Det var helt enkelt en lite smått märklig prissituation just den dagen (dagarna?) , men jag kommer inte ihåg exakt hur allt stod till.
Ja man kan ju börja med kolla dessa 3,2/2,25 GW från SE4 till lite grannländer.Nötegårdsgubben skrev:
Sen tillkommer ju förstås det knepiga i att avgöra ifall 70%-regeln har tillämpats eller inte.
Kablarna till Polen, Litauen, DK1 är faktiskt rätt ofta helt fyllda (dvs inget 70%), men sällan samtidigt. Och främst är det Nordbalt till Tyskland som väldigt sällan är fylld, det är t.o.m hyggligt vanligt att vi importerar via den, men exporterar i alla de andra.
Skogsägare
· 23 311 inlägg
Kovariansen mellan låg export (mitt på dagen den 7/1 för att använda samma exempel och närmast 100 procentig överensstämmelse mellan DE- och SE4-priserna samtidigt som överskridandet av 70 % mot dygnsgränserna sammanfaller med prisskillnader talar som jag ser det sitt tydliga språk.
Ser ni något annat än sambandet mellan maxade kablar och priskoppling här, @Mikael_L och @Zodde? Vad i så fall? Och vad begär ni i så fall av ett lekmannabevis?
Ser ni något annat än sambandet mellan maxade kablar och priskoppling här, @Mikael_L och @Zodde? Vad i så fall? Och vad begär ni i så fall av ett lekmannabevis?
Skogsägare
· 23 311 inlägg
Nja, du har Konti-Skan-kablarna (700 MW) inskrivna som att de går från SE3, och jag räknade med dessa som kopplade söderut, men inte Lettlandskabeln (som går från SE4), så vi pratar om lite olika saker.Mikael_L skrev:
Nej, men vi behöver nog ta hänsyn till SE3-kontinenten och Norge-kontinenten, så sambandet är ändå lurigt.Mikael_L skrev: