returen returen skrev:
den stabila kärnkraften ger nu 100% av installerad effekt
slumpkraften eller muppkraften ger 5% av installerad effekt - det blåser alltid någonstans i Sverige som muppen sa,
Tack för dagens rejäla energipris nästan 4:- kWh, tur vi har KK annars hade det varit än jävligare
Svekraft, fast, 72 öre. Varför krångla?

redarn redarn skrev:
Norr om vägen (nedåt i bild) är kulturreservat som nog inte får bebyggas med något nytt. Kolonilotterna har varit där länge, tror sedan sent 70-tal då områdena runtomkring byggdes.
Kom inlägget i avsedd tråd?

S Stefan.o skrev:
Kom inlägget i avsedd tråd?
Det jag svarade på var en undran i just denna tråd.

Så klart lite OT men det får nog läsare av en 17 748-inläggs tråd acceptera.

Mikael_L
returen returen skrev:
just precis nu står
kk för 32% av all leverarad kraft i svedala
vk för 3,4% - alla vet att det blåser som mest på vintern...

vatten 56%
fosil? 8,7%

exporterar blygsamma 173MW

allt enligt elbruk
Som vanligt kommer du med en massa desinfomation.
Det är väldigt tröttsamt att du skräpar ner tråden med osanningar, snälla kan du inte sluta.
Svara istället på vad som inte skulle notifierats gällande att en reaktor stängs ner.

Exporten var inte 173 MW, utan mer än 10 ggr högre, ca 2000MW

Sen fattar jag inte varifrån du får att vi skulle elda fossilt.

Kartan och diagrammet visar Europas elöverföring den 20 januari 2026, med markeringar för överföringszoner och fysisk flödeskapacitet i megawatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H hovapettson skrev:
Svekraft, fast, 72 öre. Varför krångla?
du kommer nog att straffas senare i livet i stället...

redarn redarn skrev:
Det jag svarade på var en undran i just denna tråd.

Så klart lite OT men det får nog läsare av en 17 748-inläggs tråd acceptera.
Hehe, orkade inte söka bakåt i alla 17748 inläggen innan detta!

Själv varit med om att jag tvingats radera inlägg då citeringar hamnat tokigt av någon mystisk anledning.

Nog ot för nu från mig!

Mvh

• Gilla
redarn
  • Laddar…
Mikael_L
returen returen skrev:
den stabila kärnkraften ger nu 100% av installerad effekt
slumpkraften eller muppkraften ger 5% av installerad effekt - det blåser alltid någonstans i Sverige som muppen sa,
Tack för dagens rejäla energipris nästan 4:- kWh, tur vi har KK annars hade det varit än jävligare
Och dessutom kan du inget om prisbildningen.
Kan du inte läsa på och lära dig lite och närma dig lite i nivå vi vuxna som diskuterar saker här?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
vi pratar om samhällskostnaden för elenergi. Att jag försöker förklarar det på det sättet är för att du inte vekar greppa de grundläggande koncepten för statistik, och tror att allt som inte är gjort som du gör är någon form av viktat medelvärde och inte "rätt"
Men ajn.
Det är väl en utmärkt idé, att du sätter ihop och redovisar siffror på det DU vill visa.
Om du orkar ta det bak till t.ex. 2015, som är året som jag orkade sätta som början, så kan det bli intressant att jämföra våra resultat, kanske särskilt ifall det verkar finnas något som väsentligt har förändrats av:
1. Putins energikrig, med det efterföljande högre prist.
2. Den allt ökande mängden sol och vindkraft i systemet.

Jag tänker att 2015 räcker som start, för då hade vi ingen påverkan alls av putins energikrig, och mängden vindenergi i systemet var väldigt blygsam och solkraft typ inget.och O1, R1 och R2 hade inte stängt ner.
Man borde kanske gå tillbaka till 2014, för att få med O2 (som stängdes 2015).

Så ta tag i det hela, och sätt ihop lite tabeller och diagram, det blir spännande att se.

edit:
Detta är ärligt menat, vi alla lär oss bara mer genom fler väl bearbetade perspektiv.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
Q qvirre skrev:
Vill man istället se viktade medelvärden för vanliga privatkonsumenter så redovisar Vattenfall det bra på sin sida.

Där är faktiskt förbrukning med då det är utfallet med profilen för månadsrörligt pris. Då vattenfall är så stora så är det nära nog gällande för alla.

[länk]

På sidan kan man välja tabell/graf och elområde.

Exempel tabell SE4.
[bild]

Exempel graf SE3:
[bild]
Ja kanske lite spännande eller intressant, men jag undrar hur de har viktat sina medelvärden, eller om det är någon räkneoperation typ pris x volym, det är ju lite intressant att veta hur de har räknat.

Jag tycker att det verkar som att de bara visar sitt rena elpris.
Och det framgår inte alls om det bara är ett aritmetisk medelvärde eller viktat på något vis.

Q
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja kanske lite spännande eller intressant, men jag undrar hur de har viktat sina medelvärden, eller om det är någon räkneoperation typ pris x volym, det är ju lite intressant att veta hur de har räknat.

Jag tycker att det verkar som att de bara visar sitt rena elpris.
Och det framgår inte alls om det bara är ett aritmetisk medelvärde eller viktat på något vis.
Det är det månadsrörliga priset som Vattenfalls kunder får betala.

De tar helt enkelt den faktiska kostnaden för all inköpt el och delar den på antal köpta kWh för hela kundkollektivet.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Mikael_L
Q qvirre skrev:
De tar helt enkelt den faktiska kostnaden för all inköpt el och delar den på antal köpta kWh för hela kundkollektivet.
De verkar ju göra lite olika, såhär skriver de:
"Priserna från och med december 2024 baseras på elbörsen Nord Pools medelspotpris, våra rörliga kostnader för inköp av el till månadsavräknade anläggningar, fast elcertifikatsavgift 1,40 öre/kWh exklusive moms (1,75 öre inklusive moms) och fast spotpåslag 7,00 öre/kWh (8,75 öre inklusive moms). Moms och årsavgift tillkommer."

Så 2025 och senare verkar det helt enkelt baseras på medelspotpris (vilket medel? troligen på samma sätt som jag presenterar), och sen DERAS rörliga KOSTNAD, som väl kan vara precis vad som helst ...

S
Q qvirre skrev:

Så är det. Vissa bolag har börjat debitera profilkostnad separat, dvs. man får en post + el - beroende på hur nära schablonförbrukningsmönstret man ligger.

Har man inte det särredovisat så är det inbakat i premien.

D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det innebär att vi blir rikare genom att arbetskraft frigörs att göra andra saker. På samma vis som vi blev rikare när arbetskraft frigjorts från först jordbruk och sen tung industri.
Kanske, eller inte, det är inte alltid samma person som då inte får lyfta in baksäten som uppfinner pacemakern men vi får se, det kommer hela tiden nya företag. Frågan är bara hur länge vi ska jaga regnbågens slut.

Mikael_L
Men tidigare verkar de basera det på deras kostnad för inköp av el, på något vis:

"Priserna från och med den 19 juni 2023 baseras på våra kostnader för inköp av el till månadsavräknade anläggningar, fast elcertifikatsavgift (1,40 öre/kWh) och vårt påslag 7,00 öre/kWh exklusive moms (8,75 öre inklusive moms). Moms och årsavgift tillkommer.

Priserna från och med juni 2021 baseras på våra kostnader för inköp av el, fast elcertifikatsavgift och vårt påslag 6 öre/kWh exklusive moms (7,5 öre inklusive moms). Moms och årsavgift tillkommer.

Priserna från och med juni 2018 till och med maj 2021 baseras på våra kostnader för inköp av el, kostnad för elcertifikat och vårt påslag 4 öre/kWh exklusive moms (5 öre inklusive moms). Moms och årsavgift tillkommer.

Priserna till och med maj 2018 baseras på våra kostnader för inköp av el, kostnad för elcertifikat och vårt påslag 2,0 öre/kWh exklusive moms (2,5 öre inklusive moms). Moms och årsavgift tillkommer."

Men vad är "deras kostnad för inköp av el"?
Har de några långa kontrakt?
Är det administration eller provision eller något annat inblandat osv osv

Egentligen rätt otydligt.
Jag tycker det mest verkar försöka visa en presumtiv kund vad elen kommer att kosta per kWh ....

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
våra rörliga kostnader för inköp av el till månadsavräknade anläggningar,
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja precis, snart kommer man vara tvungen att ladda under den dyraste timmen.
Lär er av oss som gjort misstaget, köp INTE elbil, och skaffa INTE solceller, och INTE batterier.
🙂 de borde komma med varningstexter, lite som socialstyrelsen jobbar tänker jag

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.