S
D daVinci skrev:
Jag tog månadspriserna för kund för SE3 och beräknade medelvärde för 2025.

Och så plockade jag produktionsvolymen från electricitymaps för varje månad och beräknade ett volymviktat elpris.

Det de medelvärdena blev:
* 67.04
* 68.48

Nog ser det väl ut som att man kan beräkna ett årsmedelvärde bara på pris och det stämmer ganska bra.
Öh... tog du ett volymviktat pris och volymviktade det igen? Låter ju så iaf....

SvK levererar även data för energilager numera.
Från Jan till Nov 2025 har det ökat med nästan en faktor 10.

Sedan är det fortfarande försumbart det som kommer från energilager. Men om det skall fortsätta öka med en faktor 10/år så är det snart inte sant längre.

S Snikholt skrev:
Öh... tog du ett volymviktat pris och volymviktade det igen? Låter ju så iaf....
Priserna jag använde vad jag kan se var rörliga priser till kund. Dvs det kund betalar.
I praktiken NordPool priser med en lite offset för vattenfalls kostnader.

S
D daVinci skrev:
Priserna jag använde vad jag kan se var rörliga priser till kund. Dvs det kund betalar.
OK, är det månadsrörligt pris så är det volymviktat redan.

S
Tillägg: viktat efter genomsnitts-profil

S Snikholt skrev:
OK, är det månadsrörligt pris så är det volymviktat redan.
Hm, ja jag ser att rörligt i Vattenfalls värld innebär att man viktar efter ett typiskt förbrukningsfall.

Men om alla gör så borde det innebära att när man räknar ut ett enkelt medelvärde för året så blir det i praktiken ett volymviktat medelvärde. Volymviktat för ett hushåll då.

Redigerat:
D
S Snikholt skrev:
Jag får väl svara själv då.

Vi straffbeskattar CO2 utsläpp, något våra konkurrenter inte gör i alls samma utsträckning.

Samtidigt står vi inte för så mycket innovation själva inom förnybart. Så om inget ändrat blir det sotdöden för oss (medvetet ordval, för humor)

Det är väl i princip bara Sverige som ännu så länge är konkurrenskraftiga vad gäller elpriset inom EU.
Och då lockas såklart en del industri hit - men de verkar inte ge så många arbeten (serverhallar, grönt stål etc. grönt stål tex. minskar ju behovet av arbetskraft) vad jag sett, men det driver upp våra elpriser.
Man får nog fundera på vad vi ska satsa på i Europa, som du själv säger så ger ju inte produktion de arbetstillfällen som det gjorde förr, om det nu är jobb vi vill ha.

Sen är det nog mer organisatorisk effektivitet tillsammans med kraftigt sänkta löner vi bör titta på först, om vi nu vill locka hit arbetstillfällen. Vi får väl se vad handelskrigen resulterar i, just nu ser det väl mest ut att exkludera USA och då kommer det fortsatt vara låglöneländerna som favoriseras.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Märkligt, har hört till leda under hösten att det är mkt i magasinen?

• Graf som visar vattenbalans (kraftmagasin, snö och grundvatten) i TWh per vecka mellan åren 2022-2026, kurvor för varje år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K karlmb skrev:
Märkligt, har hört till leda under hösten att det är mkt i magasinen?
Var har du hört det? Vilka är de källorna?

H hovapettson skrev:
Ger blott två fossilverk så mycket som en hel fjärdedel av sex reaktorer på max?? Inte el, antar jag. Hälften hetvatten?
du har ju händelö och örebro och moskogen och fan vet hur många värmekraft /kraftvärmeverk runt i svedala
men hur det är uppdelat vet jag inte dessa tillsammans med då bla karlshamn redovisas i en klump

S
D djac skrev:
Man får nog fundera på vad vi ska satsa på i Europa, som du själv säger så ger ju inte produktion de arbetstillfällen som det gjorde förr, om det nu är jobb vi vill ha.

Sen är det nog mer organisatorisk effektivitet tillsammans med kraftigt sänkta löner vi bör titta på först, om vi nu vill locka hit arbetstillfällen. Vi får väl se vad handelskrigen resulterar i, just nu ser det väl mest ut att exkludera USA och då kommer det fortsatt vara låglöneländerna som favoriseras.
Mja… sänkt skatt också kanske.
Men sen kan man ju överväga att lätta på CO2 straffen - jag tror många väljer det framför arbetslöshet eller sänkt lön när det kommer an.

D
S Snikholt skrev:
Mja… sänkt skatt också kanske.
Men sen kan man ju överväga att lätta på CO2 straffen - jag tror många väljer det framför arbetslöshet eller sänkt lön när det kommer an.
Jag gissar att formeln är något i riktning av att 25% av managers kan behålla 25% av lönen, och 50% av arbetarna kan behålla 50% av sin lön, vi kommer fortfarande ligga högt i kostnader men som en akut första åtgärd. Sen måste de som är kvar klura ut hur de ska dubbla företagets produktivitet.

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Jag gissar att formeln är något i riktning av att 25% av managers kan behålla 25% av lönen, och 50% av arbetarna kan behålla 50% av sin lön, vi kommer fortfarande ligga högt i kostnader men som en akut första åtgärd. Sen måste de som är kvar klura ut hur de ska dubbla företagets produktivitet.
Ojoj, snacka om stålbad.
Gissar att miljön blir lågt prioriterad i en sådan verklighet.

D
S Snikholt skrev:
Ojoj, snacka om stålbad.
Gissar att miljön blir lågt prioriterad i en sådan verklighet.
Ja, det är väl därför jag tycker att man kan ta sig en funderare på om vi verkligen ska fokusera på att konkurrera inom robotintensiv låglöneindustri, eller om det kan finnas något annat vettigt att ägna sig åt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.