804 441 läst ·
22 071 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
kanske lite sent inlägg.H hovapettson skrev:Tack för replik. Nu vet inte jag hur gammal du är, men så har man sagt hela tiden sedan omröstningen -80. Nu kommer alternativen. Nu! Nej, nu! Oj så bra det går. Vågkraft är framtiden. Jordvärme. Sol! Vi får väl se med den saken. Det är som undergångsprofetiorna - jorden går under om tio år. Snart. Nästa tio år. Nu ska vi koka. 70-tal och man hotade med istid.
Vindelen har motvind. Många dömer ut denna satsning såsom helt drivet av politisk ideologi. Jag tror C Steinbeck har intervjuats på Epoch times precis häromdagen faktiskt - kolla den! Det som han och många andra redovisar är nedslående, rätt otäckt verkligen.
Jag var själv andelsägare (SVEF) och har absorberat en del statsunderstöd (sparat pengar i plånkan som ni andra har betalat). Men lönsamt och vettigt är det ju inte. Jag skäms lite... Men tyckte också att verken var fina.
När det gäller hotande istid på 70-talet, måste jag tyvärr klargöra att de flesta forskare redan då såg att ingen istiden skulle komma i närtid, utan det var uppvärmning som kunde vara ett problem. Istids-diskussionen kommer sig av att media tyckte att detta var lite spännande, då några forskare uppmärksammade att vi borde få en en istid inom närmaste 5000 åren (vid denna tid) och det fanns säkert någon forskare som antydde att det kunde komma tidigare också. Ni måste ha i minnet att forskarna vid denna tid hade inte samma kunskap kring alternerande istidsperioder och värmeperioder som idag. Har för mig att man visste omkring 5 istider vid denna tidpunkt, samt att det var först på 60 talet som kontinentaldriften fullständigt accepterades. Idag vet vi att antal istider är omkring 50 stycken och startade vid så där 2,5 miljoner år sedan, då effekterna att Nord- o Sydamerika fick en fast förbindelse mellan sig (det som i dag är Latinamerika). När kommer nästa istid? Data är varierande och om vi ska ha ett spann så verkar det som om 30 000 - 100 000 år, dvs i princip hoppar vi över nästa istid.
Det finns mycket mer att skriva om ämnet, men vill inte vara allt för lång.
Även utan uppvärmning så hade det troligen blivit en kraftigt förlängd interglacial tid då kombinationen av de kylande effekterna är ovanligt ogynnsam i just denna interglaciala tid.trähandtag skrev:
kanske lite sent inlägg.
När det gäller hotande istid på 70-talet, måste jag tyvärr klargöra att de flesta forskare redan då såg att ingen istiden skulle komma i närtid, utan det var uppvärmning som kunde vara ett problem. Istids-diskussionen kommer sig av att media tyckte att detta var lite spännande, då några forskare uppmärksammade att vi borde få en en istid inom närmaste 5000 åren (vid denna tid) och det fanns säkert någon forskare som antydde att det kunde komma tidigare också. Ni måste ha i minnet att forskarna vid denna tid hade inte samma kunskap kring alternerande istidsperioder och värmeperioder som idag. Har för mig att man visste omkring 5 istider vid denna tidpunkt, samt att det var först på 60 talet som kontinentaldriften fullständigt accepterades. Idag vet vi att antal istider är omkring 50 stycken och startade vid så där 2,5 miljoner år sedan, då effekterna att Nord- o Sydamerika fick en fast förbindelse mellan sig (det som i dag är Latinamerika). När kommer nästa istid? Data är varierande och om vi ska ha ett spann så verkar det som om 30 000 - 100 000 år, dvs i princip hoppar vi över nästa istid.
Det finns mycket mer att skriva om ämnet, men vill inte vara allt för lång.
Jordens bana är just nu ovanligt rund och det gör att skillnaden mellan sommar och vinter är ovanligt liten. Detta gör att snöpåbyggnaden på vintern är låg, den hinner smälta undan under sommaren som ändå är relativt varm. Det är när vintern är varm och sommaren är kall som man bygger en istid. Varm vinter ger snö och kall sommar smälter inte undan den.
Lutningen på jordaxeln är dock fortfarande rätt stor, även om vi är på väg mot mindre lutning sedan 8500 år. vilket ger allt kallare somrar. Detta är den tydligaste signalen, men den behöver hjälp av ett långt avstånd till solen under sommaren för att det skall kicka igång en istid.
När det sedan gäller vår uppvärmning så skulle den med all säkerhet vara tillräcklig för att hålla borta istiden ändå...
Edit: notera att cyklerna som styr istiderna bara har en global påverkan på istiden som motsvarar runt 0,1-0,2 grader, men den stora påverkan de har sker närmast polerna. Varmare på den ena och kallare på den andra. Men sedan påverkas andra delar av klimatet. Medeltemperaturen sjönk med runt 5-6 grader som mest under förra istiden, hälften pga reflektionen av ljus från snö och is och hälften pga lägre nivåer av växthusgaser och stoft i atmosfären.
Det brukar ofta påstås att människorna tog död på mega-faunan, men det är inte sant. Vi hade inte kunnat ge så snabb minskning av denna som skedde. Det var istället det snabbt minskande habitatet som tog död på denna. Visserligen så dödade människor de sista mammutarna, men de hade med största sannolikhet dött ut ändå. Utdöendet för de andra djuren i mega-faunan hade vi med all sannolikhet ingenting alls att göra med.
Redigerat:
Ja men såklart är det så, det är dock omöjligt att inte betänka tidigare förändringar inom industrin och de då och då desperata och meningslösa försöken att inbilla sig själv att man kan stå emot marknaden.Mikael_L skrev:
Vi hamnar ju hela tiden tillbaks i tysk bilindustri och det syns nog tydligast där, man är duktigare än andra på det som förr värderades men är idag sämre än andra på det som marknaden värdesätter idag. Då är ju frågan om man verkligen kan och vill bli konkurrenskraftig, med alla de konsekvenser detta kräver.
Man kan ju kika på de bilföretag i Europa som står ut åt andra hållet, bäst går väl Ferrari men även svenska Koenigsegg verkar ha fulla orderböcker, så nicheprodukter verkar funka men volymprodukter i övre segmenten, som i huvudsak ska exporteras verkar ta mest stryk.
Vad har du för bevis för att det var en massaker på himmelska fridens torg? Vad jag har läst var det demonstrationer med dialog från polis och militär som sen urartade till upplopp och sammandrabbningar där många militärer och poliser blev lynchade och även många demonstranter blev dödade. Men på torget hände inget våld direkt. Det finns avhemlighetstämplade Cia rapporter som beskriver detta. Sök på hela filmen där den klassiska gubben framför stridsvagnen klättrar upp på den och öppnar luckan och håller på för att
Vad skönt att ha en världsbild lika svart och vit som Harry Potter och analyser lika djupa som en vattenpöl, då behöver man inte tänka och kan vara nöjd och lycklig som ett litet barn. Jag avundas er liberaler för det.Fairlane skrev:
Folket har inte makten i Kina. Oliktänkande eller personer som uppfattas som ett hot av ledningen avrättas eller sätts i arbetsläger/omprogrammeringsläger. Att dölja massakern på Himmelska Fridens för det egna folket eller att ens låta massakern inträffa är väldigt långt ifrån att folket har makten.
Oligarker som i Ryssland är inte bättre, det är lika mycket en diktatur som Kina. Folket har makt om de får välja sitt styre i form av en demokrati. Hur man ens kan tänka tanken om att folket har makten i Kina är obegripligt.
Konstigt att mina kinesiska arbetskollegor hävdar att det var en massaker där då...L lop3r skrev:Vad har du för bevis för att det var en massaker på himmelska fridens torg? Vad jag har läst var det demonstrationer med dialog från polis och militär som sen urartade till upplopp och sammandrabbningar där många militärer och poliser blev lynchade och även många demonstranter blev dödade. Men på torget hände inget våld direkt. Det finns avhemlighetstämplade Cia rapporter som beskriver detta. Sök på hela filmen där den klassiska gubben framför stridsvagnen klättrar upp på den och öppnar luckan och håller på för att
Vad skönt att ha en världsbild lika svart och vit som Harry Potter och analyser lika djupa som en vattenpöl, då behöver man inte tänka och kan vara nöjd och lycklig som ett litet barn. Jag avundas er liberaler för det.
Om man har ett konsumtionsmönster, som avviker från det vanliga, med extra stor elförbrukning under de dyraste timmarna, och har svårt att påverka sin elanvändning, så förlorar man förstås på timpriser. Men de flesta har ett vanligt konsumtionsmönster, och de allra flesta kan också ändra sina elvanor åtminstone en smula. Det är ganska lätt att inte köra vattenkokaren samtidigt som brödrosten, att stänga av varmvattenberedaren strax innan man duschar och sedan låta den gå under låglast på dagen och förstås att ladda elbilen när elen är billigast. Allt detta kan göras helt automatiskt, och kan innebära ganska stor minskning av effektavgiften och möjligen även av energikostnaden.S Snikholt skrev:
Och det behövs ingen jättestor minskning av den sammanlagda effektutjämningen för att elpriset ska minska. Det finns säkert någon i tråden som vet hur mycket de högsta timpriserna skulle minska om effektbehovet minskade med 5 procent.
Nog går det att spara på timpriser - men för att det ska bli någon besparing värd namnet för de som anammar det, så måste lejonparten avvika från beteendet. Det ligger i sakens natur.B bjorn.abelsson skrev:Om man har ett konsumtionsmönster, som avviker från det vanliga, med extra stor elförbrukning under de dyraste timmarna, och har svårt att påverka sin elanvändning, så förlorar man förstås på timpriser. Men de flesta har ett vanligt konsumtionsmönster, och de allra flesta kan också ändra sina elvanor åtminstone en smula. Det är ganska lätt att inte köra vattenkokaren samtidigt som brödrosten, att stänga av varmvattenberedaren strax innan man duschar och sedan låta den gå under låglast på dagen och förstås att ladda elbilen när elen är billigast. Allt detta kan göras helt automatiskt, och kan innebära ganska stor minskning av effektavgiften och möjligen även av energikostnaden.
Och det behövs ingen jättestor minskning av den sammanlagda effektutjämningen för att elpriset ska minska. Det finns säkert någon i tråden som vet hur mycket de högsta timpriserna skulle minska om effektbehovet minskade med 5 procent.
Och absolut tjänar soffliggaren på att andra optimerar, frågan är var gränsen går när det inte är lönt att optimera så att säga.
Höga effekttariffer följer inte naturligt höga spotpriser, även om det såklart kommer att sammanfalla mer ofta än sällan, i vissa modeller.
Jag förespråkar rak effektavgift 24/7/365.
Då elpriset bildas i kontinentaleuropa och rätt ofta i Finland , så är det helt enkelt danskarna, Litauerna och Finnarna som måste minska sitt effektbehov med 5% eller varför inte 25%.B bjorn.abelsson skrev:
Jag har ingen koll på om samma sak adresseras i länder som vi har elförbindelser med.
Det finns nog lite olika skäl till att man har 15-minuterpris och optimerar, man ska inte underskatta teknikintresse och läggning. Som du säger så det ju småpengar i det hela, det är inte här man trollar bort sin ekonomi så att säga.S Snikholt skrev:Nog går det att spara på timpriser - men för att det ska bli någon besparing värd namnet för de som anammar det, så måste lejonparten avvika från beteendet. Det ligger i sakens natur.
Och absolut tjänar soffliggaren på att andra optimerar, frågan är var gränsen går när det inte är lönt att optimera så att säga.
Höga effekttariffer följer inte naturligt höga spotpriser, även om det såklart kommer att sammanfalla mer ofta än sällan, i vissa modeller.
Jag förespråkar rak effektavgift 24/7/365.
Gällande din sista mening så anser jag att vi ska "avgifta" allt som rör el, det hade också redan varit gjort om vi menat allvar med att vi vill flytta från fossilt till el, det hade varit enkelt att göra el mer attraktivt, istället gör vi tvärtom och kan hålla fast vid fossilt ett tag till.
Ja, effektavgifterna i sin utformning ger jag inte mycket för.D djac skrev:
Där det inte finns någon samlad strategi, lite lösa styrdokument framtagna utifrån EU-direktiv som respektive nätbolag själva ska tolka och implementera.
Visst - nätbolagen har olika förutsättningar, men så stora skillnader som vi ser hos de som redan implementerat det...
Samma dumheter återfinns i kommuner och länsstyrelsers olika tolkningar av samma direktiv. Allt från återvinning till vattendirektiv...
Med 400 öre/kWh så skulle även kärnkraft gå plus.returen skrev:
Bra profit då för vindkraftsparker som kanske har en kostnad på 30 öre.
Idag ser jag dock att priset i SE3 inte är så högt. Svår för kärnkraft. Men prisskillnaden från lägsta på natten till högsta på dagen är runt 70 öre/kWh. Bra för de med batterier. De kan spara in en hel del idag.
Antar att du menar ny hypotetisk icke-existerande kärnkraft? För ägarna av de befintliga mår nog rätt bra en dag som denna...D daVinci skrev:
För övrigt... vad jag läst om havsbaserad vindkraft, så ligger de i härad med ny kärnkrafts föreslagna garantipris eller högre.
Än en gång, bolagen i fjällen har högsta elförbrukningen på nyårsafton.S Snikholt skrev:
Det är stora skillnader. De stora bolagen är dock likartade.