805 245 läst ·
22 106 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jo det vet jag förstås.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, så är det i praktiken inte. Det är i första hand den intermittenta kraften vi exporterar. Bygger vi mer kärnkraft med statliga garantier gör vi det för att ha ett robustare elsystem som tål tillväxt, att andra reaktorer måste skrotas ut, för säkerhetspolitisk resiliens osv.
Vi gör det inte för att få mer el att exportera, även om det också skulle bli en effekt.
Men det vet du förstås.
Men skulle en ny reaktor idag startas så skulle den faktiska effekten vara att allt den producerade faktiskt skulle gå på export.
Eller visst, för att stödja din tanke så sorteras elektronerna på något ställe så 1,5GW vatten och vindkraft exporteras istället och dessa nya elektroner bara skickas till Svenska elkunder.
Om du blir gladare så har jag samma åsikt om all annan ny elproduktion, de vindkraftverk som driftsätts nu behövs inte, all deras elproduktion går på export.
Det är precis samma, eller vad tycker du?
Ny kärnkraft konsumeras i landet, medan ny vindkraft kommer att exporteras?
edit:
Men jag missade kanske lite din vinkling ändå.
För ja, våra gamla kärnkraftverk kommer inte att leva för evigt, och tar det 15 år att bygga ett nytt så är det nog dags att börja tänka på den framtiden och ta ett beslut nu.
Men i nuläget lider vi i alla fall inte pga våra nedlagda kärnkraftverk, men det finns en framtid också.
Men detta adresserade jag ju i mitt förra inlägg också.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Ja. Eftersom de matchar marknaden olika väl blir det så (men av sig självt). Av all el vi producerar går i första hand vindkraft på export då den varken kan planeras eller säljas på långa kontrakt.Mikael_L skrev:
Att du upprepat låtsas som om all produktion är lika mycket värd gör det inte sant.
Men lagar som skrivs i samband med nybyggnationen av kärnkraft så är det ju givet.Mikael_L skrev:
Precis som Magdalena sa:
Sverige först
*Pinsamt skratt*
Det lät som Trump
Helt vanligt bondförnuft med andra ord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej, det låtsas jag inte.Nötegårdsgubben skrev:
Jag konstaterar att vi i nuläget exporterar i drygt 8600 av årets timmar, och importerar i ca 100 av årets timmar, så därför spelar den figur du ritar upp ingen roll.
All ny produktion kommer att gå på export, även vindkraft.
Vi har ingen dålig energisituation i Sverige idag, och vi hade kunnat haft två reaktorer till kvar, men det de bidrar med hade alltså också gått på export.
Men detta är ju ingen evig jämvikt, det förstår jag.
(Och jag ser inte all kraftproduktion som likvärdig, även om du har fått för dig det)
Men jag diskuterar strikt talat inte med dig, utan jag vänder mig emot sådana har uttalanden.
Kan du inte istället förfasa dig över de oerhörda överdrifterna och rena felaktigheter som många andra kommer med, istället för att fingranska mig för att hitta att jag råkar ha en procent fel.Krilleman skrev:
Jag säger inte att du har fel.Mikael_L skrev:
Natt är natt.
Vindstilla är vindstilla.
Planerbar baskraft är just planerbar baskraft.
Inte svårare än så.
Lägg därtill Magdas "Sverige först" enligt ovan.
Redigerat:
Nu fortsätter du med att gissa batteripriser som är helt orimliga. Bara materialkostnaden per lagrad kWh i ett Natriumbatteri ligger på runt 7borebper lagrad kWh under dess livstid idag. Detta är billigare än LFP som har en materialkostnad på runt 10 öre.D daVinci skrev:7 miljarder dollar är ändå ganska bra. Men det gällde i sig ett lite enklare 1 GW kraftverk då. Och det är kanske rimligt. Sedan slipper dom kostnadshöjningar av byggnads och transport mfl. För sveriges del för man göra något tillägg där.
20 år låter också rimligt. Bättre projektledning och systemgubbar än för OL3 gör att man kan undvika de största missarna.
Tja, startar man nu så är det klart 2045 då.
Fortsätter batterikostnaden falla med 8% per år är man nere i 183 kr/kWh. Vi talar om 2 öre i lagringskostnad då. Men troligen klinar det väl av. Kanske blir 3 öre.
Ligger sol och vind då och levererar till 30 öre/kWh så blir priset ca 31 öre i snitt om vi räknar med viss lagring. Pensionsspararna som då skall investera sitt pensionssparande i ett kkv får då subventionera med 100 öre/kWh. Det blir 24 miljoner per dygn dom skall ut med från sitt pensionssparande i subventioner till andras el. Vet inte varför dom gillar det. Men det vet dom väl själva.
Ja det blir inte mycket pension dom får.
Om du skall komma under dessa priser så behöver du ta fram nya batterityper.
Om Lyten lyckas få många laddcykler (8000 har visats i labb), då skulle materialkostnaden för svavel-batterier nå nedåt 3 öre/kWh, men nu pratar vi bara om materialkostnaden! Om vi då också räknar in rimliga tillverkningskostnad er på det batteriet så hamnar vi på 7 öre.
Lägg sedan på att företagen har omkostnader för att bygga parkerna, skall betala lån osv och vi hamnar på kanske 10 öre i bästa fall. Det vore fantastiskt om vi når dit!
Installationer i Nedre Norrland sänker elpriset | ENERGInyheter.se https://share.google/yvBzHhOrBAqihwgv5
Man har hittat små åtgärder som kan höja överföringen mellan SE2 och SE3 med 800 MW
Man har hittat små åtgärder som kan höja överföringen mellan SE2 och SE3 med 800 MW
Det historiken visar är att ökningen sannolikt inte blir så hög som prognoser visar.Mikael_L skrev:
Elefanten i rummet är förstås vårt framtida elbehov.
Skulle vi ha en fungerande kristallkula så skulle det gå att avgöra ifall en start på kärnkraftsbygge idag som blir klar om 10,12 15 år, kommer ha en helt perfekt timing för produktionsstart då.
Det kan ju gå lite hur som helst, det finns så mycket nya tekniker som har börjat komma på bred front så det är inte gott att veta om kärnkraften då kommer vara en perfekt grej, eller en som precis har blivit totalt utkonkurrerad.
[länk]
"Under flera år planterades ek för att säkra flottans behov av timmer. Ekarna stamkvistades för att bli långa och raka och passa för skeppsbyggeri. 1975 var ekarna redo att avverkas, marinchefen erbjöds ekarna men avböjde – nu byggdes inte längre båtar av timmer."
Jag håller med i @Nötegårdsgubbens resonemang.
Och jag tycker det blir tramsig retorik som du för, att säga att all produktion som ny kärnkraft ger går på export.
Det är förmodligen mer sant vad gäller vindkraft, eftersom den samvarierar.
(Men du klumpar ihop all produktion)
Jag utgick precis som jag skrev om priserosionen som gällt i flera år för batterier. Och skrev var vi hamnar om den fortsätter.pacman42 skrev:
Jag skrev även att den troligen inte fortsätter utan "klingar av".
Nu är du ohederligt och försöker tillskriva mig något annat.
Jag har inte gissat några batteripriser 2045. Jag har visat var man hamnar om man använder historisk priserostion.
Försök läs vad jag skriver istället.
En relevant kommentar från dig hade varit att du skriver att du håller med mig om att priserosionen inte fortsätter i samma takt.
Det är något skrivfel här som gör att iaf jag inte förstår. "7borebper" ?pacman42 skrev:
Råvarukostnaden för Na-jon uppges till $4/kWh.
CATL talar om 10k laddcykler för deras 2 gen Na-jon batterier. NU.pacman42 skrev:
Och då slarvar du bort all utveckling som sker under kommande 20 år.
Antalet laddcykler lär vara högre och återstående kapacitet vara högre.
Jag använde data från Energiforsk. Är din uppfattning att dom har gjort fel?pacman42 skrev:
------------------------------------------------------
Finns det något som säger att vi inte hamnar ungefär där jag landade?
En invändning är att priserosionen kommer vara lägre. Ja. Men vilken skall vi anta då för kommande 20 år?
Kommer estimaten från Energiforsk att ändras under de kommande 20 åren. Så kan de väl bli. Men vad ska vi anta då för förändringar av estimatet? Vilka förändringar mot idag är det som vi skall anta?
Fram med det då så räknar vi om.
Jag ser ändå problem pga. att det är arbitrage som ska betala kalaset.D daVinci skrev:Jag utgick precis som jag skrev om priserosionen som gällt i flera år för batterier. Och skrev var vi hamnar om den fortsätter.
Jag skrev även att den troligen inte fortsätter utan "klingar av".
Nu är du ohederligt och försöker tillskriva mig något annat.
Jag har inte gissat några batteripriser 2045. Jag har visat var man hamnar om man använder historisk priserostion.
Försök läs vad jag skriver istället.
En relevant kommentar från dig hade varit att du skriver att du håller med mig om att priserosionen inte fortsätter i samma takt.
Det är något skrivfel här som gör att iaf jag inte förstår. "7borebper" ?
Råvarukostnaden för Na-jon uppges till $4/kWh.
CATL talar om 10k laddcykler för deras 2 gen Na-jon batterier. NU.
Och då slarvar du bort all utveckling som sker under kommande 20 år.
Antalet laddcykler lär vara högre och återstående kapacitet vara högre.
Jag använde data från Energiforsk. Är din uppfattning att dom har gjort fel?
------------------------------------------------------
Finns det något som säger att vi inte hamnar ungefär där jag landade?
En invändning är att priserosionen kommer vara lägre. Ja. Men vilken skall vi anta då för kommande 20 år?
Kommer estimaten från Energiforsk att ändras under de kommande 20 åren. Så kan de väl bli. Men vad ska vi anta då för förändringar av estimatet? Vilka förändringar mot idag är det som vi skall anta?
Fram med det då så räknar vi om.
Det blir kannibalisering som eroderar lönsamhet ganska snabbt tror jag.
Det är ju helt störda volymer som måste till för att klara ens ett dygn dessutom.
Nu får du förklara dig.S Snikholt skrev:
Just nu, så exporterar Sverige 3,4 GW.
(Öresundskablarna och Polink ligger på max kapacitet, till Danmark och Polen, med 1,3 och 0,6 GW, inget kraftutbyte i Nordbalt till Tyskland, Kontiskan till DK1 också full 0,7GW , mot Finland och Norge inga fyllda kablar)
Om det precis nu skulle anslutas en nybyggt vindkraftpark som gav 0,5 GW, skulle detta göra att vår export ökade?
Eller om vi startade Karlshamnsverket?
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Jag svarar framför allt på inlägg som jag tycker är värda att ta på allvar eller som andra inte ger en fullgod motbild mot.Mikael_L skrev:
Vad jag eventuellt förfasar mig över och vad jag svarar på är därför olika saker.
Ja det är ju en rimlig hållning, jag har ju också slutat att diskutera med en del.Nötegårdsgubben skrev:
En lite märklig grej just nu är att vi exporterar till Finland trots att de har lägre elpris än både SE3 och SE1, dvs effektflödet är från högt elpris mot lågt.Mikael_L skrev:
Däremot har SE2 lite lägre elpris än FI, så det verkar som att både SE1 och SE3 får agera rent transitflöde, för billig el från SE2 mot FI.
Det är kanske inte så konstigt, jag har för mig att vi åratal haft sådana effekter mot de olika elområdena i Norge. (Men jag är lite osäker på vilka osynliga mekanismer det är som styr sådana här flöden)
Det såg lite konstigt ut då SE3 har typ 80 öre, medan Finland har ca 40 öre, att de då skulle vara sugna på köpa dubbelt så dyr el ...