805 458 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jo, det är precis så det fungerar. Som elhandelsbolag behöver du bara ha garantin och annullera den innan dess giltighetstid går ut.K karlmb skrev:
Du kan annullera garantier om vindkraftel för konsumtion under dagar när det inte blåser och vindkraften därmed producerar noll energi, eller garantier för solel mitt i natten i december.
Ok.K krfsm skrev:Jo, det är precis så det fungerar. Som elhandelsbolag behöver du bara ha garantin och annullera den innan dess giltighetstid går ut.
Du kan annullera garantier om vindkraftel för konsumtion under dagar när det inte blåser och vindkraften därmed producerar noll energi, eller garantier för solel mitt i natten i december.
Då kommer vi tillbaka till frågan varför detta behövs om man bara köper av vind och vattenkraft tex.
För att ditt elbolag vanligtvis inte köper el direkt från en vind- eller vattenkraftproducent. Har man t.ex. timpris så köps elen på spotmarknaden, och då blir det ju vad det blir. Så för att kunna säga att man erbjuder "100% förnybar el" så köper man ursprungsgarantier.K karlmb skrev:
Det är bara ett sätt att omsätta folks vilja att agera miljövänligt och betala extra för det. Ursprungsgarantier leder till att de extra pengarna går till producenter av vind/vattenkraft/förnybart, istället för till producentkollektivet som helhet.
Nejdå, jag har helt enkelt den el som kommer ur de två hålen i väggen, vare sig mer eller mindre.K krfsm skrev:
Jag har inte något märkligt speciellt elavtal, timprisdebitering är det märkligaste.
Jo, det kanske står skrivet någonstans 100% fossilfritt, jag vet faktiskt inte, men det är ju bara floskler i alla fall.
Jag kör elbil (för det mesta) numera, och jag brukar, på fullt allvar, mena att jag bytt bränsle från bensin till kol.
Nu är det ju inte riktigt så, utan det är nog mer gas än kol, iofs.
Vidare är det ju en vald betraktningsvinkel, men den jag gör är att jag genom mitt byte från bensinbil till elbil lade till en förbrukning på marginalen, dvs en elförbrukning som annars inte funnits, därför är elen till min bil en marginalproduktion också.
Dvs, något kol eller gaskraftverk i Europa eldar något kg extra för Sverige inte exporterade den elen som min bil slukade.
Men visst, några timmar om året så ger vindkraften såpass mycket att troligen står samtliga gas och kolkraftverk (utom de som måste köras för t.ex. ge varmvatten) och just då laddar jag fossilfritt, men inte annars.
Idag om någon timme framåt kommer jag ladda lite el som antagligen är fossilfritt, då hela Europas elpris är negativt - jag tvivlar på att någon eldar i sitt kolkraftverk då.
Och varför köper man inte direkt om man är noga med ursprunget?K krfsm skrev:För att ditt elbolag vanligtvis inte köper el direkt från en vind- eller vattenkraftproducent. Har man t.ex. timpris så köps elen på spotmarknaden, och då blir det ju vad det blir. Så för att kunna säga att man erbjuder "100% förnybar el" så köper man ursprungsgarantier.
Det är bara ett sätt att omsätta folks vilja att agera miljövänligt och betala extra för det. Ursprungsgarantier leder till att de extra pengarna går till producenter av vind/vattenkraft/förnybart, istället för till producentkollektivet som helhet.
Garantierna går till staten, du tänker på de numera marginella certifikaten.
Diskuteras det här i någon tråd?
https://www.dagensps.se/varlden/energi/nya-karnkraftverket-stanger-elen-blev-for-billig/
Finlands nya kärnkraftverk skruvar ner för att elen är för billig... De som hävdar att elproblemet inte är ett marknadsproblem får svårare och svårare.
https://www.dagensps.se/varlden/energi/nya-karnkraftverket-stanger-elen-blev-for-billig/
Finlands nya kärnkraftverk skruvar ner för att elen är för billig... De som hävdar att elproblemet inte är ett marknadsproblem får svårare och svårare.
T tergo skrev:
Jaså, men när det gäller Vattenfalls misstänkta manipulationer i Finland så påverkades inte Sveriges elmarknad?