805 458 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Vad har man för fackliga avtal när man ska jobba beroende på om elen kostar si eller så? Får man notis via nån app om man ska åka eller inte?K karlmb skrev:
Här kan du åtminstone få höra Lise Nordin (MP) (ledamot i näringsutskottet på den tiden) berätta hur de gjorde med Vattenfall i kraft av ägare av bolaget. Vilka slutsatser man drar antar jag beror stort på vad man själv har för politisk hemvist och inställning till olika produktionsmedel.BirgitS skrev:
https://www.solcellskollen.se/podcast/lise-nordin-om-vad-som-komma-skall-i-energipolitiken
Det går att spola fram till ca 13:40 och lyssna 2-3 minuter framåt, om man endast vill höra om det med vattenfall.
Just av den orsaken som @Ganescha anförde. Jag förväntar mig en rejäl moralisk kompass av ett statligt bolag.E elmont skrev:Varför bli upprörd? Vattenfall är ju ett affärsdrivande företag och inte nått bolag som ska se till vanliga människors bästa ( och såna bolag existerar väl inte?). Men vi får väl ändra på det så att dom bara ska bära sina egna kostnader och ger befolkningen så lågt elpris som möjligt efter dom olika förutsättningarna beroende på vart i landet man bor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Jag kunde inte höra något om att hela Vattenfalls styrelse skulle bestå av "sossar och miljötalibaner" (Ganeschas uttalande) utan att regeringen tillsatte en person med grön inriktning (dock inte socialdemokrat) för att förbättra Vattenfalls kunskapsläge inom förnybar energi. Är det inte lämpligt att styrelsen har den kunskapen när det gäller ett bolag som t.ex. äger många vindkraftverk?Mikael_L skrev:
Här kan du åtminstone få höra Lise Nordin (MP) (ledamot i näringsutskottet på den tiden) berätta hur de gjorde med Vattenfall i kraft av ägare av bolaget. Vilka slutsatser man drar antar jag beror stort på vad man själv har för politisk hemvist och inställning till olika produktionsmedel.
[länk]
Det går att spola fram till ca 13:40 och lyssna 2-3 minuter framåt, om man endast vill höra om det med vattenfall.
En person är ju mindre påverkan än vad nuvarande regering har gjort som har tillsatt tre personer. Betyder det att hela styrelsen nu består av "moderater och antimiljötalibaner"?
Det enda jag har invänt mot är faktafel.
Fast bytet då är ju som om man skulle byta ut 80 M och KD-ledamöter i riksdagen mot V-ledamöter, och det nya som om man bytte 120 S- och V-ledamöter mot M och KD. Det betyder förstås inte att hela riksdagen efter det består av enbart vänster respektive höger, men besluten som fattas kommer bli radikalt olika i båda fallen.BirgitS skrev:
Jag kunde inte höra något om att hela Vattenfalls styrelse skulle bestå av "sossar och miljötalibaner" (Ganeschas uttalande) utan att regeringen tillsatte en person med grön inriktning (dock inte socialdemokrat) för att förbättra Vattenfalls kunskapsläge inom förnybar energi. Är det inte lämpligt att styrelsen har den kunskapen när det gäller ett bolag som t.ex. äger många vindkraftverk?
En person är ju mindre påverkan än vad nuvarande regering har gjort som har tillsatt tre personer. Betyder det att hela styrelsen nu består av "moderater och antimiljötalibaner"?
Det enda jag har invänt mot är faktafel.
(Sen känns Ganeschas utgångspunkt väldigt konspirationsteoretisk.)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Det blir lätt medvetna missförstånd när någon överdriver. Det borde såväl de som överdriver som de som säger emot tänka på. Men det är ju lätt sagt när man som omväxling inte är med och polariserar. 
Apropå det här så kom jag in på ursprungsmärkning och residualmix tidigare idag - där du antingen är en fin medborgare som har 100% förnybart i din el (eller 100% kärnkraft som vissa rebeller har), eller så är du en första gradens miljöskurk som har 55% fossilt och 32% kärnkraft i din el.Mikael_L skrev:
Det låter ju lite märkligt att icke-ursprungsmärkt el i Sverige, som exporterar praktiskt taget hela tiden och knappt har annan fossil produktion än Karlshamnsverket, skulle innehålla mer fossilt än kärnkraft.
Så varför är det så? Jo, för att det redovisas bara en Nordisk residualmix. För det skulle ju inte låta lika hemskt att inte donera till kraftbolagen om elen man fick då var 75% kärnkraft, 20% vattenkraft och 5% fossilt...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Nu är väl i och för sig Kåberger troligen inte vänsterpartist utan tillhör det borgerliga blocket (eftersom han varit på tankesmedjan Fores), men visst blir det ungefär så (även om jag inte förstår vad dina siffror kommer ifrån). Men på Genescha lät det ju verkligen som att hela styrelsen bestod av "sossar och miljötalibaner" och i så fall hade nog en majoritet bytts ut i stället för en minoritet.K krfsm skrev:Fast bytet då är ju som om man skulle byta ut 80 M och KD-ledamöter i riksdagen mot V-ledamöter, och det nya som om man bytte 120 S- och V-ledamöter mot M och KD. Det betyder förstås inte att hela riksdagen efter det består av enbart vänster respektive höger, men besluten som fattas kommer bli radikalt olika i båda fallen.
(Sen känns Ganeschas utgångspunkt väldigt konspirationsteoretisk.)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Det är väl snarare så att ursprungsmärkningar säljs på en separat marknad. Sverige och Norge har enligt de redovisningarna hög andel fossilkraft efter som ursprungsmärkningar säljs till länder med låg andel fossilfri produktion. 55% är klart över ett nordiskt snitt.K krfsm skrev:Apropå det här så kom jag in på ursprungsmärkning och residualmix tidigare idag - där du antingen är en fin medborgare som har 100% förnybart i din el (eller 100% kärnkraft som vissa rebeller har), eller så är du en första gradens miljöskurk som har 55% fossilt och 32% kärnkraft i din el.
Det låter ju lite märkligt att icke-ursprungsmärkt el i Sverige, som exporterar praktiskt taget hela tiden och knappt har annan fossil produktion än Karlshamnsverket, skulle innehålla mer fossilt än kärnkraft.
Så varför är det så? Jo, för att det redovisas bara en Nordisk residualmix. För det skulle ju inte låta lika hemskt att inte donera till kraftbolagen om elen man fick då var 75% kärnkraft, 20% vattenkraft och 5% fossilt...
Det är naturligtvis ett problem om viss produktion inte kan kan köras kontinuerligt. Men det får du fråga de industrier som ser detta som en möjlighet.G OMathson skrev: