Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men snälla du. Hur långt ifrån verkligheten lever du.
I den verklighet som en överväldigande majoritet av forskarvärlden lever i?, eller vad syftar du på?

D
S Snikholt skrev:
Eu har egentligen alla möjligheter i världen att bli bäst på allt. Det är synd att det inte görs.
Kanske, jag tror det har nära noll med energifrågan att göra dock, största hindret är nog vår kultur, som i vissa avseenden också är en tillgång, som påverkar allt från våra utbildningar till hur vi styr företag, dess utveckling och produktion. Listan är mycket lång innan vi kommer ner till energifrågan men den är mycket jobbigare och känsligare att ta tag i, då tar man något populistiskt och lyfter fram, så kan alla andas ut och känna att det är "någonannans" fel även denna gången.

Suvi5700
L lop3r skrev:
Klimatförnekare?
Det är väl ingen som förnekar att det finns ett klimat?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Kanske, jag tror det har nära noll med energifrågan att göra dock, största hindret är nog vår kultur, som i vissa avseenden också är en tillgång, som påverkar allt från våra utbildningar till hur vi styr företag, dess utveckling och produktion. Listan är mycket lång innan vi kommer ner till energifrågan men den är mycket jobbigare och känsligare att ta tag i, då tar man något populistiskt och lyfter fram, så kan alla andas ut och känna att det är "någonannans" fel även denna gången.
Ja, jo.. gjorde kopplingen mot energi för att det är vad tråden handlar om, och det är enligt mig vitalt.
Men visst är kulturen i många avseenden ett hinder såväl som en tillgång.

Jag tycker det är minst lika mycket populism från sol/vind hållet/greentech - men det motsäger iofs inte ditt påstående.

Men härinne verkar populism vara synonymt med att man förespråkar planerbar elproduktion framför det andra alternativet.

D
S Snikholt skrev:
Ja, jo.. gjorde kopplingen mot energi för att det är vad tråden handlar om, och det är enligt mig vitalt.
Men visst är kulturen i många avseenden ett hinder såväl som en tillgång.

Jag tycker det är minst lika mycket populism från sol/vind hållet/greentech - men det motsäger iofs inte ditt påstående.

Men härinne verkar populism vara synonymt med att man förespråkar planerbar elproduktion framför det andra alternativet.
Det som är det populistiska här är något helt annat, istället för att erkänna att vi har mindre effektiv produktutveckling än andra, längre time to market, mindre effektiva produktionsmetoder, osv, som ju då skulle peka finger på sina egna väljare, så tar man energifrågan som ju är något mer abstrakt och det finns många olika syndabockar, utanför och i länderna men någon får berätta för mig hur en annan elproduktion ska kapa lager av mellanchefer i Tyska bilindustrin, gör mjukvaruutvecklingen mer rationell, osv, osv.

S
D djac skrev:
Det som är det populistiska här är något helt annat, istället för att erkänna att vi har mindre effektiv produktutveckling än andra, längre time to market, mindre effektiva produktionsmetoder, osv, som ju då skulle peka finger på sina egna väljare, så tar man energifrågan som ju är något mer abstrakt och det finns många olika syndabockar, utanför och i länderna men någon får berätta för mig hur en annan elproduktion ska kapa lager av mellanchefer i Tyska bilindustrin, gör mjukvaruutvecklingen mer rationell, osv, osv.
Jag vet inte om "man" gör det - jag skrev nedanstående (citatet)...
Men det ska inte läsas som att bara vi fixar stabil energiförsörjning så blir vi bäst på allt.
Det jag skriver är att Eu har alla förutsättningar för att bli bäst.
Det jag skriver är att energi är en viktig komponent, inte att det ensamt gör oss bäst.

Det är väl inget enkelt svar på en komplex fråga?
S Snikholt skrev:
Ja, det var väl ganska väl sammanfattat om än dystert.
Vad jag med säkerhet vet är att utan stabil energiförsörjning så går det åt pipan.

Eu har egentligen alla möjligheter i världen att bli bäst på allt. Det är synd att det inte görs.

S Snikholt skrev:
Du vet mycket väl att Kina inte bedriver ren kapitalism,
Ren kapitalism? Finns det otvättad kapitalism också?

S Snikholt skrev:
de har någon form av statskapitalism.
Vilket är vaddå? Deras statliga företag?
De som bara går med förlust? Var har du sett något statligt företag utveckla en produkt och sälja på världsmarknaden i konkurrens med privata företag?

Är det de statliga företagen som då handlas på börsen där?

S Snikholt skrev:
Där staten dirigerar - sen kan du dra exempel hit och dit men de konkurrerar inte med sin omvärld på lika villkor, det kanske ser ut så när etablerade bolag når ut på världsmarknaden, men hur kom dom dit?
I den mån staten dirigerar så går det illa.

Framgången och tillväxten i Kina beror på att staten INTE lägger sig i.

I Sverige reser staten hinder för en vindkraftspark att ha en elektrolysör så parken kan producerar vätgas när elpriset är lågt. Vilket gör att det inte sker. Vet inte hur det är i Kina med det man där kanske staten inte lägger ut hinder och då sker det.

Bara staten låter bli att hindra och jävlas så skapar marknaden tillväxt.

L lop3r skrev:
Ofan! Fantastiskt att partiet är så bra på att gissa marknaden att deras 5 års planer stämmer helt överens med kapitalisternas nycker 😅. som svar på ditt föregående inlägg så har kommunister också kostnadssignaler, det baseras på mängden arbetskraft som krävs för att framställa en produkt eller tjänst. Det fina med planekonomi är att man kan förutse vad som kommer behövas framåt. Man behöver inte vänta på att företag har gått i konkurs och massor av resurser gått upp i rök.
Foxconn är ett taiwanesiskt företag som står för ca 40% av världens elektronik-produktion. Mesta sker i Kina. Bara i Shenzhen (som var ödemark när Kina etablerade det som en ekonomisk frizon där rå kapitalism fick råda), så har Foxconn ca 500'000 anställda arbetare.
Är det kanske så i din värld att det tvärtom är kinesiska staten som äger Foxconn?

Skulle Foxconn gå med på att kinesiska staten styr och ställer över företaget?
Nej, enda skälet till att Foxconn är i kina och producerar är att staten håller sig borta.

Vad hände när president Xi fick för sig att han kunde styra och ställa mer?
Svar: internationellt kapital drog sig tillbaka. Investeringarna stannade av. Tillväxten stannade av.
Vad ledde det till?
Svar: Xi fick förödmjuka sig inför internationella placerare och förklara att dom var välkomna och att Kina var deras vänner bla bla.
So much för statlig styrning i kina.

Kina kan göra 5-årsplaner för sina statliga förlustbolag.

S Snikholt skrev:
Inte omöjligt, men jag hoppas som sagt att samarbetet består. För det är i grunden ett fredsprojekt som fungerat. Och jag hoppas det består.

Dock så tycker jag att det enbart ska gälla handel - inte en massa annat.
Ett (lagom) kul exempel ur verkligheten: Scanias VD, eller om det var någon Europahöjdare, sa att deras lastbilar åtföljs av 20 000 sidor regler. Om en byråkrat skriver en sida om dagen så blir det en hel del "arbete" som ska utföras bara för en lastbilsmodell när den ska ut och köra grejer, bl a skrivarpapper till Brysselkontoret.

Alla vet att det är fel, men denna koloss verkar inte kunna hejdas.

S
H hovapettson skrev:
Ett (lagom) kul exempel ur verkligheten: Scanias VD, eller om det var någon Europahöjdare, sa att deras lastbilar åtföljs av 20 000 sidor regler. Om en byråkrat skriver en sida om dagen så blir det en hel del "arbete" som ska utföras bara för en lastbilsmodell när den ska ut och köra grejer, bl a skrivarpapper till Brysselkontoret.

Alla vet att det är fel, men denna koloss verkar inte kunna hejdas.
Om din anekdot stämmer, så är det såklart bedrövligt.
Jag håller med om att byråkratin och överregleringen inom EU har havererat, och ser gärna en tillbakagång av detta.

Det som skett och sker är konsekvenser av byråkratisk cancer typ, som bara blir värre.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Jag vet inte om "man" gör det - jag skrev nedanstående (citatet)...
Men det ska inte läsas som att bara vi fixar stabil energiförsörjning så blir vi bäst på allt.
Det jag skriver är att Eu har alla förutsättningar för att bli bäst.
Det jag skriver är att energi är en viktig komponent, inte att det ensamt gör oss bäst.

Det är väl inget enkelt svar på en komplex fråga?
Den är ju enkel, att fixa det är svårare.

Vi tar för lång tid på oss att ta fram för dyra produkter försent, som i sin tur tar för lång tid och är för dyra att tillverka, vi klara heller inte förbättra de i takt med marknaden, dvs konkurrenterna.

Om elen kostar några kronor mer eller mindre per enhet är en ickefråga, lös det andra så kommer allt bli bra.

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Den är ju enkel, att fixa det är svårare.

Vi tar för lång tid på oss att ta fram för dyra produkter försent, som i sin tur tar för lång tid och är för dyra att tillverka, vi klara heller inte förbättra de i takt med marknaden, dvs konkurrenterna.

Om elen kostar några kronor mer eller mindre per enhet är en ickefråga, lös det andra så kommer allt bli bra.
EU kanske nått vägs ände? Dags att rulla tillbaka samarbetet till enabrt handel?

• Gilla
hovapettson och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
EU kanske nått vägs ände? Dags att rulla tillbaka samarbetet till enabrt handel?
Jag ser inte det som en EU-fråga, det är ju inte någon EU-tjänsteman som sitter och bevakar industriföretagen för att stoppa effektiviseringar. Detta måste industrin förstå och lösa själva, sluta peka finger på andra.

Jag läste en artikel om en kinesisk strategi, de går efter lönsamma bolag i europa och USA och gör konkurrerande produkter som ska hålla minst 95% av kvalitén men till 25% av priset, ett exempel som nämndes var ett företag som Dyson. I sammanhanget intressant att amerikanska iRobot just köpts upp av sin kinesiska fabrik, som kommer effektivisera bolaget.

D
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Fredsprojekt? Nä dom är ju krigshetsare allihopa. Det finns ju inga där som vill ha fred i Ukraina.
Det alternativet finns tyvärr inte, det du menar är att ge Ryssland seger och kontroll över europa? Det är därför ingen vill ha "fred" i Ukraina men visst om du menar att Ryssarna packar ihop och åker hem så är det nog många som glatt skulle ta den.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Suvi5700
S Snikholt skrev:
Vad menar du med det egentligen?
Precis det jag skriver. Hade dom velat ha fred och slut på massa död och elände. Då hade man slutat att skicka mer vapen och pengar till ett sönderkorruperat land.

• Ledsen
TommyC
  • Laddar…
Suvi5700
D djac skrev:
Det alternativet finns tyvärr inte, det du menar är att ge Ryssland seger och kontroll över europa? Det är därför ingen vill ha "fred" i Ukraina men visst om du menar att Ryssarna packar ihop och åker hem så är det nog många som glatt skulle ta den.
Ryssland seger Ja. Men kontroll över Europa det förstår jag inte hur du menar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.