K karlmb skrev:
Man kan ju låta industrin använda den.
Och på vintern, koleldning?

• Gilla
  • Älska
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det här gjorde mig lite upprörd att Vattenfall, medvetet eller inte, har kunnat leverera mer el än de gjort. Är det medvetet så behöver många huvuden rulla.

[länk]
Varför bli upprörd? Vattenfall är ju ett affärsdrivande företag och inte nått bolag som ska se till vanliga människors bästa ( och såna bolag existerar väl inte?). Men vi får väl ändra på det så att dom bara ska bära sina egna kostnader och ger befolkningen så lågt elpris som möjligt efter dom olika förutsättningarna beroende på vart i landet man bor.

E elmont skrev:
Varför bli upprörd? Vattenfall är ju ett affärsdrivande företag och inte nått bolag som ska se till vanliga människors bästa ( och såna bolag existerar väl inte?). Men vi får väl ändra på det så att dom bara ska bära sina egna kostnader och ger befolkningen så lågt elpris som möjligt efter dom olika förutsättningarna beroende på vart i landet man bor.
för det är ett statligt företag, sen att det har skett under sosse styre med en tillsatt styrelse av sossar och MP så är man inte förvånad. Sossarna älskar att snacka goja och förse sig själva med både pengar och makt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Så det var annorlunda under den tid borgarna har suttit vid makten? Att man inte gillar sossar gör ju inte att man ska skylla allt på dom speciellt inte om deras motpart har haft lång tid på att ändra förutsättningarna.
Så när det gäller vattenfalls uppdrag har dom nog varit rätt ense.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
E elmont skrev:
Så det var annorlunda under den tid borgarna har suttit vid makten? Att man inte gillar sossar gör ju inte att man ska skylla allt på dom speciellt inte om deras motpart har haft lång tid på att ändra förutsättningarna.
Så när det gäller vattenfalls uppdrag har dom nog varit rätt ense.
Motparten gör just det i detta nuet, möblerar om i Vattenfalls styrelse!

D
G Ganescha skrev:
Du tänker att det är styrelsebeslut på marknadsmanipulation, jo tjena.. haha, in med det i protokollet bara!

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
G Ganescha skrev:
Liksom i alla aktiebolag tillsätts styrelsen av årsstämman. Vattenfalls årsstämma hölls den 26 april. Det är därför omöjligt att just i detta nu möblera om i styrelsen.

Jag ser i protokollet också att ledamöterna valdes enligt förslag och det var 5 omval och 3 nyval, förutom de ledamöter som representerar de olika facken. Så det verkar inte ha varit mycket till förändring av styrelsen då heller.

Att manipulera den finska marknaden lite vid tre tillfällen lär inte ge några pengar som just märks för Vattenfall.

• Gilla
tslabot
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och på vintern, koleldning?
Det kommer ju mkt ny industri nu som kan anpassa sin produktion efter eltillgång. Men visst kan man tänka sig att tända en gaspanna ibland om det ändå bara blir några få procent av årsproduktionen. (Inte med ryzk gas förstås)

K karlmb skrev:
Det kommer ju mkt ny industri nu som kan anpassa sin produktion efter eltillgång. Men visst kan man tänka sig att tända en gaspanna ibland om det ändå bara blir några få procent av årsproduktionen. (Inte med ryzk gas förstås)
Så länge som du förstår att solkraft på våra breddgrader är helt beroende av kompletterande fossilkraft det halvår när solenergin inte producerar (och det därtill behövs mycket mer energi) får jag väl vara nöjd.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vart får du "några få procent" ifrån? Energiförbrukningen på vintern är dubblad.

D djac skrev:
Du tänker att det är styrelsebeslut på marknadsmanipulation, jo tjena.. haha, in med det i protokollet bara!
Jag tänker att det är sossar och miljötalibaner! Skulle inte förvåna mig ett skit om så är fallet.

BirgitS
G Ganescha skrev:
Jag tänker att det är sossar och miljötalibaner! Skulle inte förvåna mig ett skit om så är fallet.
Menar du i Vattenfalls styrelse?
Vilka som sitter styrelsen står på Vattenfalls webbplats så du behöver inte hålla på och gissa. Det blir lätt väldigt fel då.

Som sagt fem st i styrelsen valde denna regering att behålla, två ersattes och ytterligare en valdes in i styrelsen. Tror du verkligen att det hade varit så om styrelsen bestod av bara de som du tror?

Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du i Vattenfalls styrelse?
Vilka som sitter styrelsen står på Vattenfalls webbplats så du behöver inte hålla på och gissa. Det blir lätt väldigt fel då.

Som sagt fem st i styrelsen valde denna regering att behålla, två ersattes och ytterligare en valdes in i styrelsen. Tror du verkligen att det hade varit så om styrelsen bestod av bara sossar och miljötalibaner?
Att S och MP tillsatte en stadsrådsgrupp för att göra vattenfall ledande inom ”förnybart” är ingen hemlighet. En viktig del av styrningen var att rekrytera nya styrelseledamöter med ”god kompetens” kring just förnybart. Den nuvarande regeringen gör samma fast tvärtom och tittar mer mot kärnkraft.
Det viktigaste av allt är att Tomas Kåberger får gå.

BirgitS
G Ganescha skrev:
Att S och MP tillsatte en stadsrådsgrupp för att göra vattenfall ledande inom ”förnybart” är ingen hemlighet. En viktig del av styrningen var att rekrytera nya styrelseledamöter med ”god kompetens” kring just förnybart. Den nuvarande regeringen gör samma fast tvärtom och tittar mer mot kärnkraft.
Det viktigaste av allt är att Tomas Kåberger får gå.
G Ganescha skrev:
Jag tänker att det är sossar och miljötalibaner!
Så hur var det nu. Har det funnits någon sån styrelse eller har det inte funnits någon sån styrelse?

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.