harka harka skrev:
kan man skylla de höga kostnaderna för OL3 bara på dålig projektledning och att det är ett isolerat fall?
Det är definitivt inte ett isolerat fall till just OL3, eftersom Areva/Framatom verkar vara totalt värdelösa på att driva projekt överlag. Jag skulle definitivt inte rekommendera någon att köpa reaktor av dem i framtiden heller.

Sen är det inte bara projektledning. Många problem kommer väl också från att det är ny reaktor med ny teknik, och storleken gör att allting blir mer special och därmed dyrare. En annan försvårande faktor är att det inte byggts så mycket, så kompetensen hålls inte uppe.

men det vi vet är vad det kostar konsumenterna, då byggkonsortiet (det franska EdF och kinesiska CGN) har en garanterad ersättningsnivå per producerad kWh under de första 35 åren – hade de producerat något idag skulle de få 160 öre/kWh – alltså ungefär samma pris som vi hade i SE4 under fjolårets katastrofår (med efterföljande elstöd till gråtande befolkning och företag) eller fyra gånger högre än snittpriset som SE4 upplevde de föregående 15 åren
Ja, det är galet högt och många undrade hur brittiska regeringen kunde gå med på det. En stor del av det är riskpremium till EDF. (Vilket de verkligen kan behöva...)

Man kan också notera att garanterade ersättningsnivåer för havsbaserad vindkraft inte var mycket lägre vid den tidpunkten, eller för den delen senare. T.ex. vid Contracts for Difference (CFD) Allocation Round One 2015 så var garantipriset (i 2012 års penningvärde) £114,39/MWh respektive £119,89/MWh jämfört med Hinkley Points £92,50/MWh. Landbaserade projekt låg på ca £80/MWh.

Lyckligtvis har garantipriserna för både land- och havsbaserad vindkraft gått ner radikalt sen dess och i runda 4 (2022) låg havsbaserad vind på £37/MWh, landbaserad på £42/Mwh och solkraft på £46/MWh.

det vore väl bra om vi beställde några reaktorer till Sverige också – för visst blir man lite småsugen?
Jag kan nog inte se att någon kommer vilja bygga nya fullstora reaktorer inom överskådlig tid, om ens någonsin. Det nordiska elnätet är väl egentligen för litet för OL3 och nästan för O3 också.

Om man ska bygga så behöver man dessutom ha mer serieproduktion, dvs SMR.

mjaaa... jag skulle nog säga att Finlands elpris fortfarande är lite hårdare knutet till SE3 än till SE1 – fast det är verkligen målfoto och handlar om ören – priset i alla tre elområdena har varit i stort sett detsamma runt 90% av tiden den senaste månaden – det som hänt framför allt i april är just att skillnaderna i elpriset mellan alla tre elområdena SE1 (och SE2), SE3 samt Finland har utjämnats, till en situation som till mycket liknat hur det såg ut på 10-talet, även om elpriset Finland gärna låg några ören högre än di svenske
Under stora delar av april var det oftast samma pris i hela regionen. I slutet av april vad det spännande nog tidvis billigare i Finland, vilket verkar ha varit inlåsningseffekter orsakade av vindkraftsproduktionen. Den senaste veckan eller så har det främst varit koppling mellan SE1 och Finland, förutom imorgon.

Sen kan jag hålla med om att det viktiga är att priserna utjämnats i regionen. Framför allt har de tydliga gränserna mellan billigt och dyrt flyttats från att ofta gå mellan SE1 och Finland till att gå mellan Finland och Estland, eller längre söderut som Estland-Lettland eller Litauen-Polen/Tyskland.

Jag tycker det är svårt att spå något om vilken effekt det här kommer ha framöver, iom att såpass många kärnkraftverk har revision under perioden. När Finlands elbehov ökar i höst så kan bilden nog se annorlunda ut igen.

(För nyfikna läsare kan jag tipsa om Entso-e:s nya transparency platform som har bättre grafer där man lättare kan jämföra elområdespriser.)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan väl tillfoga Sverige till den listan också.
Då vi har en regering med partier som lovade ny kärnkraft för att vinna valet. :giggle:
Talk is cheap. Jag räknar bara med länder där man bygger reaktorer, återstartar reaktorer eller som minimum satsar betydande mängder pengar på att kunna bygga dem.

Men ny kärnkraft verkar alltså alldeles för riskfyllt?
Men vi får väl se vart det kommer till sist, osvuret är bäst. Det sägs ju att Vattenfall planerade ringhals 5 och 6 innan miljöpartiet bytte ut halva styrelsen. Jag vet inte om det är sant.
Det jag åtminstone hoppas med sittande regering är att de lyckas få bort alla löjliga hinder för ny kärnkraft, t.ex. begränsningen av antal och platser t.ex. Den vanliga miljöprövningen och allmänhetens protester (MP's fotfolk?) räcker gott som hinder.
Jag tror inte det händer något innan det kommer tydliga planer för att typgodkänna SMR. Det är nog en av de viktigaste ändringarna regeringen skulle kunna göra - sätta ett tydligt direktiv för att få fram typgodkännande, med ett måldatum när det ska vara på plats. (Utöver att få bort begränsningen på antal och plats.)

Som jag skrev till Harka så har jag svårt att se någon bygga fullstora reaktorer inom överskådlig tid. Risken är för stor, och det går fortare att bygga kompetens med SMR-projekt än med fullstora.

Vänta du bara, snart bygger de en till utlandsförbindelse för att få ordning på lönsamheten för OL3. ;)
Det är ju det bra med OL3 - ägarna är stora elkonsumenter, så de har inget intresse av marknadspriset ska gå upp.

G
harka harka skrev:
det känns som att vi haft den här diskussionen otaliga gånger...

tills vidare har vi god tillgång till vattenkraft, kärnkraft och värmekraft – vi pratar väl om tekniska förutsättningar i 20 år till eller så – och man jobbar redan med effekthöjande åtgärder inom vattenkraft och utbyggnad av värmekraftverk

det ökade elbehovet behövs främst för sådant som kan ha en varierande tillverkningsprofil (vätgasproduktion, e-bränsleproduktion, batteriladdning) och därför inte behöver ett garanterat effektuttag från nätet 7/24

bygger man nya gaskraftverk i Tyskland (primärt för att kunna fasa ut den än värre kolkraften) kan vi ju hoppas att de byggs med CarbonCapture-teknik så att de inte bidrar till CO2-utsläpp, men de kommer inte heller att köras non-stop på maxeffekt utan mer sparsamt – kanske lite grand som vårt Karlshamnsverk?

och tittar vi på hur den svenska vindkraften sett ut den senaste vintern (favorit i repris – från inlägg #1242 ovan där mer resonemang kring bilden återfinns):

[bild]

så är "hålen/sjöarna" eller energisvackorna ganska marginella (och kommer rimligen minska i takt med mer havsvindkraft, speciellt om den lokaliseras till både öst- och västkusten) – att fylla de små sjöarna med något annat om behov ens finnes, torde vara billigare än att ensidigt fylla landet med kärnkraft

och som jag visade i det länkade inlägget (#1242), där bilden först publicerades, så är "bortfallet av vindkraften" i grafen ovan långt mindre än när en reaktor står stilla – och det överlever vi uppenbarligen

eller tror du att exempelvis den svenska gjuterinäringen skulle må bättre om de vore dömda att ständigt betala 160 öre/kWh för elen de närmaste 35 åren?
Så Sverige ska göra som Danmark, kolla gärna Danmark just nu, import ca 2500MW, egen vind ca 50MW och detta när det inte behövs värme till bostäder och företag?

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Så Sverige ska göra som Danmark, kolla gärna Danmark just nu, import ca 2500MW, egen vind ca 50MW och detta när det inte behövs värme till bostäder och företag?
Det är väl ingen här som bestämmer vad Sverige ska göra.
Och vi kan ju alla se vad som görs, var investeringarna läggs.

Du kan istället fundera på varför det ser ut som det gör.

Och förutom detta så har Sverige producerat mer el 2022, exporterat mer och importerat färre timmar än året innan, och det var bättre än året innan, som var bättre än året för det osv, i minst 20 år.

Så det ser ju inte ut som att det har varit helt käpprätt åt ...
...i alla fall.

Det är inte Sverige som har problem (eller Norge) utan det är övriga Europa.

Mikael_L
K krfsm skrev:
Det är ju det bra med OL3 - ägarna är stora elkonsumenter, så de har inget intresse av marknadspriset ska gå upp.
Ja så är det väl.
Den tanken har jag missat, men nu finns den i mitt huvud med! (y)

pacman42 pacman42 skrev:
Och nu planerar finnarna för en SMR-reaktor i Torneå, dvs vid svenska gränsen:
[länk]
Intressant att de vill bygga kärnkraft så nära den ymniga tillgång på vatten- och vindkraft som finns i området.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Intressant att de vill bygga kärnkraft så nära den ymniga tillgång på vatten- och vindkraft som finns i området.
Det beror nog på att Finland bara är ett elområde.

Nja, hade man trott att den vind- och vattenkraft som finns räckt och blivit över hade det väl varit enklare med fler och grövre kablar över gränsen. Så något mer finns nog bakom.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Nja, hade man trott att den vind- och vattenkraft som finns räckt och blivit över hade det väl varit enklare med fler och grövre kablar över gränsen. Så något mer finns nog bakom.
Man är rädd för Hybrit kanske?

Det finns väl ingen tillgång till vattenkraft i Torne Älv. Den älven har ingen fallhöjd som krävs för att utvinna vattenkraft!
Jämför vår vattenrikaste älv Götaälv. Den har inte ett enda kraftverk nedströms Trollhättefallen och ner till Göteborg !

L Leif i Skåne skrev:
Det finns väl ingen tillgång till vattenkraft i Torne Älv.
Nej, men SE1 har Sveriges billigaste el, så om det bara är överföringskapacitet som saknas kan man ju börja i den änden.

L Leif i Skåne skrev:
Det finns väl ingen tillgång till vattenkraft i Torne Älv. Den älven har ingen fallhöjd som krävs för att utvinna vattenkraft!
Jämför vår vattenrikaste älv Götaälv. Den har inte ett enda kraftverk nedströms Trollhättefallen och ner till Göteborg !
Fel, det finns kraftverk i Lilla Edet.

Fallhöjden i Torne älv är inte problemet, det är att den är gränsälv. Både Kalix och Torne älvar saknar dock naturliga vattenmagasin längs vägen mot havet och det är inte särskilt kuperad terräng att bygga sådana i, så de är svåra att använda till vattenkraft närmare havet annat än genom ren genomströmning.

Nu syftades antagligen på närheten till Sveriges klart största vattenkraftsresurs, Lule älv.

Det pågår f.ö. redan utbyggnad där - Aurora Line.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Men vad är då till slut meningen med solelen? När det är varm och solig med lite effektbehov så behövs den inte och när det är kallt och mörkt ger den inget.

Det är förstås att dra det till extrem men det måste ju finnas en större strategi bakom.
Man kan ju låta industrin använda den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.