S Snikholt skrev:
Hur ska läsaren förstå det när du förstärker påståendet med superlativ pleonasm?
Tja, kontext var sladd till Gotland. Förhoppningsvis tänker läsare inte i korta snuttar då.
Och så var det sagt inom parentes. Sådant bör man inte bli alltför hysterisk över enligt mitt förmenande.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Tja, kontext var sladd till Gotland. Förhoppningsvis tänker läsare inte i korta snuttar då.
Och så var det sagt inom parentes. Sådant bör man inte bli alltför hysterisk över enligt mitt förmenande.
Fair. Men det är inte direkt långt till Gotland.

S Snikholt skrev:
Fair. Men det är inte direkt långt till Gotland.
Ja, tidigare har man uppenbarligen tänkt att HVDC var det rätta.
Men nu verkar man ok med att ta förlusterna i överföringen. Och slippa AC/DC omvandlingen. Förhoppningsvis har man räknat på detta.
Någon har säkert kastat in lite annat i beräkningen som är svårt att kvantifiera.

S
Lite OT. (För ovanlighetens skull 🤣)

Råkade av misstag läsa en text av prof Allan Emren. Uppenbarligen en kritiker till att människan har en del i den globala uppvärmningen.

Intuitivt vill man ju säga att karln är ute och cyklar. Men en del av det han säger låter ändå plausibelt och han låter seriös… nån som har koll på vad det är för filur?

Han verkar bygga en del av sin teori på att minskningen av mänskliga CO2 utsläpp vid Covid inte gav någon effekt.

Men det är ju som att konstatera att ett godståg inte stannar för att man bromsade i två sekunder… så det kan man iaf kasta i sopkorgen.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Ja, tidigare har man uppenbarligen tänkt att HVDC var det rätta.
Men nu verkar man ok med att ta förlusterna i överföringen. Och slippa AC/DC omvandlingen. Förhoppningsvis har man räknat på detta.
Någon har säkert kastat in lite annat i beräkningen som är svårt att kvantifiera.
Hej
En stor anledning till att det blev en HVDC ledning till Gotland var rimligen att man ville pröva Uno Lamms utveckling av likströmsöverföring i ett skarpt läge för att kunna fortsätta utveckla tekniken utanför utvecklingslabotatoriet

Vi gjorde på samma sätt när dåvarande ASEA och Kungliga Vattenfallsstyrelsen prövade 130 kV och 400 kV transmissionnät

För dåvarande ASEA (senare ABB) innebar testanläggningen att den banade väg för att ABB under flera år var marknadsledande på att leverera HVDC överföringar till många länder världen runt

Mad det sagt så tror jag inte att HVDC anläggningen har ansett som den bästa lösningen

Rimligen så har HVDC-överföringen på den kort sträckan större förluster än en AC-överföring

Under min tid på ABB Corporate Research deltog jag bl.a. i ett arbete att utvärdera olika metoder att starta de synkompensatorer som står på Gotland i ständig rotation för att kunna tillföra kortslutningseffekt till det gotländska växelströmsnätet

Detta eftersom HVDC omriktare inte klarar av att leverera tillräckligt kortslutseffekt

Bygger man en AC-överföring till Gotland så behöver man rimligen inte längre dessa synkronkompensatorer

Redigerat:
  • Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Som sagts tidigare, du får nyttan av det starka fastlandsnätet. Där har du din kvantifiering.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
En stor anledning till att det blev en HVDC ledning till Gotland var rimligen att man ville pröva Uno Lamms utveckling av likströmsöverföring i ett skarpt läge för att kunna fortsätta utveckla tekniken utanför utvecklingslabotatoriet

Vi gjorde på samma sätt när dåvarande ASEA och Kungliga Vattenfallsstyrelsen prövade 130 kV och 400 kV transmissionnät

För dåvarande ASEA (senare ABB) innebar testanläggningen att den banade väg för att ABB under flera år var marknadsledande på att leverera HVDC överföringar till många länder världen runt

Mad det sagt så tror jag inte att HVDC anläggningen har ansett som den bästa lösningen

Rimligen så har HVDC-överföringen på den kort sträckan större förluster än en AC-överföring

Under min tid på ABB Corporate Research deltog jag bl.a. i ett arbete att utvärdera olika metoder att starta de synkompensatorer som står på Gotland i ständig rotation för att kunna tillföra kortslutningseffekt till det gotländska växelströmsnätet

Detta eftersom HVDC omriktare inte klarar av att leverera tillräckligt kortslutseffekt

Bygger man en AC-överföring till Gotland så behöver man rimligen inte längre dessa synkronkompensatorer
OK, nu gav du ett rimligt svar. Då kan jag förstå att man vill ha iaf en AC-lina till Gotland.

K karlmb skrev:
OK, nu gav du ett rimligt svar. Då kan jag förstå att man vill ha iaf en AC-lina till Gotland.
Hej
Det tar oftast lång tid att sätta sig in i hur elkraftförsörjningen fungerar och hur man säkerställer att den är robust och långsiktigt driftsäker

Som jag tidigare påpekat så handlar bedömningen från Svenska Kraftnät om helheten i ett långsiktigt perspektiv

Vi har i Sverige haft en stor uppfinningsrikedom och starkt teknikkunnande

Tyvärr så verkat det som om teknikkunnandet sjunker och ersätts bl.a. med tyckande, idéer och visioner som många gånger inte är förankrade i naturvetenskap eller teknik

• Gilla
  • Ledsen
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Som jag tidigare påpekat så handlar bedömningen från Svenska Kraftnät om helheten i ett långsiktigt perspektiv
Men den långsiktigheten kan man ju tvivla på med tanke på hur långsamt förstärkningarna tar. Det ligger snart 100 miljarder fonderat och vi ser knappt ens en plan för hur de ska användas till ändamålet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Som sagts tidigare, du får nyttan av det starka fastlandsnätet. Där har du din kvantifiering.
Med kvantifiering menar man något som går att mäta/avgöra och sätta siffror på (som inte bara är godtycke).
Så hur kvantifierar man "det starka fastlandsnätet".

Har säger du kanske kärnkravtverkens svängmassa är en stor fördel.
Men vid diskussionen strömavbrottet i Spanien så undrade jag om inte spanska nätet hade nytta av svängmassan i de franska kkv. Men då var det helt plötsligt inte sant.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
MARI, nästa huvudvärk för Sverige:
[länk]
Ännu ett pungslag mot Sveriges elkonsumenter. Bara pålagor och noll uppsida, men producenter vill nog helst att det genomfördes igår.

Så kan Karlshamnsverket få fler drifftimmar också.

FINT I DAG
Vk producerar 5,6% av all el, det blåser alltid vintertid i Sverige...
karlshamn går för fullt
våra stackars 6 KKV ger 6ggr å mycket som 6000 VK, kan ju inte vara sant...

• Ledsen
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
J
returen returen skrev:
FINT I DAG
Vk producerar 5,6% av all el, det blåser alltid vintertid i Sverige...
karlshamn går för fullt
våra stackars 6 KKV ger 6ggr å mycket som 6000 VK, kan ju inte vara sant...
Fy alla som säger att kärnkraft inte behövs.

K karlmb skrev:
Men den långsiktigheten kan man ju tvivla på med tanke på hur långsamt förstärkningarna tar. Det ligger snart 100 miljarder fonderat och vi ser knappt ens en plan för hur de ska användas till ändamålet.
Hej
Svenska Kraftnät har nu i många år brottats med protester från kommuner, organisationer etc som förlänger den redan komplicerade tillståndsprocess som byggen av ekraftnät innebär

Att bygga ett ny elkraftöverföring tar ofta 10–12 år innebärande omfattande utredningar, samråd och tillstånd.

Dessutom saknar vi bland annat tillräckligt med utbildade och erfarna elkraftingenjörer När detta saknas sätter man tyvärr in personal i projekt som inte har tillräckligt med kunskaper

Har du inte läst Svenska Kraftnäts planer eftersom du påstår att de knappt finns planer?

Svenska kraftnät har i sina planer 2026 2035 redovisat en stor planerad utbyggnad
https://www.svk.se/om-oss/rapporter-och-remissvar/natutvecklingsplan/

Redigerat:
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.