805 454 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
HejK karlmb skrev:
De två DC överföringarna kan vardera bara köras år ett håll
Det ena till Gotland det andra från
Dessutom önskar man ökad effekt, redundans och en synkronisering mer elnätet på fastlandet
Det jag skriver är en upprepning av vad jag skrivit tidigare
Förhoppningsvis förstod alla utom Krilleman att jag skämtsamt travesterade en finländsk politiker som under kärnkraftsdebatten menade att en riktig karl får tåla lite strålning.Krilleman skrev:
Uttrycket har levt kvar.
Lite oklart vad detta har med att blunda för sanningen att göra. Det jag beskrev är konsekvensen av kapitalism. Och så har det rullat på i 200 år. Bor man i Sverige borde det varit närmast omöjligt att undgå att notera det. Har Krilleman undgått det?Krilleman skrev:
Swea Rike? Staten??Krilleman skrev:
Staten kommer aldrig att kunna leverera komponenter till en kinesisk busstillverkare, i konkurrens med privata företag. Själva tanken är absurd. Tanken var att något stort privat företag kanske skulle klara av det.
Ja miljöeffekten blir att det blir mindre svart bussrök i Afrika. Är inte det uppenbart.
Orsaken uppges vara systemrisk när länkarna är ställda åt motsatt håll. Dyker då den som går till Gotland, och det är underskott på Gotland, så släcks hela Gotland ned. Levererar båda effekt till Gotland finns redundans.K karlmb skrev:
Men de gotländska vindkraftverken leder till överproduktion på ön, och det överskottet vill man få över till fastlandet. Därför står den ena länken riktad mot fastlandet tidvis.
Sedan vill man bygga mer vindkraft där. (Just nu så obstruerar Länstyrelsen dock).
Verkar nog ok att bygga en länk till. (Men AC som sjökabel är inte det mest optimala).
Det stod i artikeln Mikael länkade.S Snikholt skrev:
(Jag har ju egenheten att jag läser igenom saker).
Förhållandet att likström ger lägre förluster än växelström är ännu mer påtagligt för en undervattenskabel på grund av de förluster som fås i en växelströmsledning som är omgiven av vatten. Vilken kabellängd som gör likströmsöverföring lönsam (genom lägre förluster som "betalar" kostsamma omriktarstationer) beror på flera tekniska och ekonomiska faktorer, men för längder över 200 km är (2019) likströmsöverföring dominerande. (ref 9)
D daVinci skrev:
Vanligt påstående när man vill blunda för sanningar.D daVinci skrev:
Nej, det är inte uppenbart då Afrika skiter fullständigt i vad dom gör.D daVinci skrev:Swea Rike? Staten??
Staten kommer aldrig att kunna leverera komponenter till en kinesisk busstillverkare, i konkurrens med privata företag. Själva tanken är absurd. Tanken var att något stort privat företag kanske skulle klara av det.
Ja miljöeffekten blir att det blir mindre svart bussrök i Afrika. Är inte det uppenbart.
Var inte debatten att vi ska återvinna textil i Sverige för att rädda världen?!
Afrika återgår lugnt till att skita i allt. Liksom Kina & Indien.
Mer tvättad textil till folket i återvinningsholken!