M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Som jag skrev i inlägg #16670 i denna tråd, ” Det nuvarande AC-nätet är byggt (byggs) för att ge bästa nytta för helheten”

Som jag ser det så vill man utnyttja fördelarna att ha ett stort sammanhållet robust och driftsäkert AC-nät genom Sverige och i det nu även inkludera Gotland.

De skriver ju själva: ”Svenska kraftnät planerar att bygga ut stamnätet till Gotland med två 220 kV mark- och sjökablar för växelström. Detta för att tillgodose det ökade elbehovet på Gotland och säkerställa en mer robust och driftsäker elförsörjning.”

De senaste åren så har även det allvarliga läget med krig och krigshot påverkat att man söker lösningar som innebär att vi har en möjlighet att ha inhemsk kompetens att driva, reparera och underhålla även om vi hamnar i krig.
Det skulle ju bli 2 matningar från land med en till. Handlar om frekvenssynkronisering så borde det räcka att en? Och den andra en modern, effektiv HVDC. Enligt min tanke om sjökablar så kunde Gotland bli en avtappning på en fet matning från Norrland men nu är jag väl okunnig igen...

K karlmb skrev:
Det skulle ju bli 2 matningar från land med en till. Handlar om frekvenssynkronisering så borde det räcka att en? Och den andra en modern, effektiv HVDC. Enligt min tanke om sjökablar så kunde Gotland bli en avtappning på en fet matning från Norrland men nu är jag väl okunnig igen.
Hej karlmb

Med två AC-ledningar så kan eleffekt föras i båda riktningarna och vara redundans för varandra. Ledningarna fördelar dessutom automatiskt lasten mellan varandra.

Nuvarande HVDC-länk till Gotland kan bara överföra effekt till ön. För att föra över effekt båda vägarna behövs dubbla HVDC stationer på båda sidor. Därför så har ibland man ibland inte kunnat nyttja all den elenergi som vindkraften på Gotland kunnat producera.

Blandar man överföringen så att det är både AC och DC då sker ingen automatisk lastfördelning utan då krävs det att styrningen löser detta. Skall de vara reserver för varandra då måste det finnas två HVDC stationer på båda sidorna av överföringen.

Du skriver ” effektiv HVDC”.

Men sträckan till Gotland är, kort ca 12 mil, det innebär rimligen, att det blir sämre verkningsgrad (mer förluster) med en HVDC överföring dessutom är installationen dyrare, en kostnad som stiger ytterligare om överföringen dessutom skall varas dubbelriktad.

M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Med två AC-ledningar så kan eleffekt föras i båda riktningarna och vara redundans för varandra. Ledningarna fördelar dessutom automatiskt lasten mellan varandra.

Nuvarande HVDC-länk till Gotland kan bara överföra effekt till ön. För att föra över effekt båda vägarna behövs dubbla HVDC stationer på båda sidor. Därför så har ibland man ibland inte kunnat nyttja all den elenergi som vindkraften på Gotland kunnat producera.

Blandar man överföringen så att det är både AC och DC då sker ingen automatisk lastfördelning utan då krävs det att styrningen löser detta. Skall de vara reserver för varandra då måste det finnas två HVDC stationer på båda sidorna av överföringen.

Du skriver ” effektiv HVDC”.

Men sträckan till Gotland är, kort ca 12 mil, det innebär rimligen, att det blir sämre verkningsgrad (mer förluster) med en HVDC överföring dessutom är installationen dyrare, en kostnad som stiger ytterligare om överföringen dessutom skall varas dubbelriktad.
Du menar att idag är det en HVDC och de vill bygga 2 AC för att komplettera den?
Jag trodde de bara hade en AC idag...
Men om de bygger en DC till så kan de ju både importera i exportera. Borde väl inte bli så mkt dyrare än 2 AC? Och som sagt, till samma ställe på Gotland kan man även dra en HVDC från norr. Då snackar vi redundans.

S
K karlmb skrev:
Du menar att idag är det en HVDC och de vill bygga 2 AC för att komplettera den?
Men om de bygger en DC till så kan de ju både importera i exportera. Borde väl inte bli så mkt dyrare än 2 AC? Och som sagt, till samma ställe på Gotland kan man även dra en HVDC från norr. Då snackar vi redundans.
Med AC får de fin svängmassa, och en trave synkrona egenskaper från kärnkraft mm. alldeles gratis 😁

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hög tid att du uppdaterar dig lite om du inte ens känner till att det varit DC-länk sen 50-talet. Ta hela vägen med kvicksilverventiler och Uno Lamm och de fina framsteg han låg bakom.

Egentligen skrämmande att tex du och daVinci är inne och vevar i områden där kunskaperna är så gott som noll. Det gör ju inte så mycket men med huvuden så högt i luften kunde man önska lite mer.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hej
Jag är inte involverad i planeringen av den nya övningen till Gotland så jag vet bara det media har förmedlat om förändringen

Den nuvarande DC- förbindelsen är gammal kan bara överföra i en riktning

De vill ersätta den nuvarande enkelriktade DC överföringen med en kraftigare dubbel tvåriktad AC överföring som är synkroniserad med elnätet på fastlandet

Redigerat:
Mikael_L
Jag misstänker att största anledningen till att man planerar en AC.förbindelse till Gotland nog har med viljan att få en synkron koppling till det nordiska elnätet, samt en del extra stabilitet som kommer på köpet, och inte bara frekvensstabilitet.

Ja som Snikholt var inne på.

Men jag ska också erkänna att detta är tillräckligt över mitt huvud att det bara ska ses som min gissning.
Jag vet inte om gasturbinen i Slite fortfarande kör något, men det är mig veterligen den sista fossila kraftproduktionen på Gotland. Men man vill säkert ha bort det fossila från ön, om den ens finns kvar.

Har dom inte gasturbinen kvar så befinner ön sig i ett ganska känsligt läge, och en AC-förbindelse till fastlandet blir mycket bra.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Hög tid att du uppdaterar dig lite om du inte ens känner till att det varit DC-länk sen 50-talet. Ta hela vägen med kvicksilverventiler och Uno Lamm och de fina framsteg han låg bakom.

Egentligen skrämmande att tex du och daVinci är inne och vevar i områden där kunskaperna är så gott som noll. Det gör ju inte så mycket men med huvuden så högt i luften kunde man önska lite mer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gotlandslänken

Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Den nuvarande DC- förbindelsen är gammal kan bara överföra i en riktning

De vill ersätta den nuvarande enkelriktade DC överföringen med en kraftigare dubbel tvåriktad AC överföring som är synkroniserad med elnätet på fastlandet
De nuvarande likströmskablarna är byggda på 1980-talet och har en
kapacitet om 130 MW vardera. De byggdes för att importera el till
Gotland och tanken var att den ena kabeln skulle fungera som reserv för
den andra. När vindkraften byggdes ut i större skala på Gotland uppstod
behov av att kunna exportera produktion från Gotland till fastlandet när
produktionen översteg konsumtionen. Då möjliggjordes för att vända
riktningen på den ena kabeln till export mot fastlandet. På den andra
kabeln importeras el till ön eftersom effektriktningen på kablarna inte kan
vändas tillräckligt snabbt.
Idag är den ena av kablarna vänd mot fastlandet under omkring
20 procent av årets timmar. Om det blir en störning på någon av kablarna
i samband med det driftläget är risken för totalavbrott på Gotland stor. Ju
fler antal timmar som en av kablarna är vänd mot fastlandet, desto större
är också risken för att ett avbrott inträffar. I dagsläget är det alltså inte
kablarnas kapacitet som är den primära begränsningen (den maximala
exporten på kabeln är idag omkring 55 MW) utan det är en fråga om
leveranssäkerhet. Som koncessionsinnehavare är Vattenfall Eldistribution

AB ansvarig för leveranssäkerheten till Gotland.

https://www.energimyndigheten.se/co...fornybart-energisystem-pa-gotland---final.pdf
Sid 16

Mikael_L Mikael_L skrev:
De nuvarande likströmskablarna är byggda på 1980-talet och har en
kapacitet om 130 MW vardera. De byggdes för att importera el till
Gotland och tanken var att den ena kabeln skulle fungera som reserv för
den andra. När vindkraften byggdes ut i större skala på Gotland uppstod
behov av att kunna exportera produktion från Gotland till fastlandet när
produktionen översteg konsumtionen. Då möjliggjordes för att vända
riktningen på den ena kabeln till export mot fastlandet. På den andra
kabeln importeras el till ön eftersom effektriktningen på kablarna inte kan
vändas tillräckligt snabbt.
Idag är den ena av kablarna vänd mot fastlandet under omkring
20 procent av årets timmar. Om det blir en störning på någon av kablarna
i samband med det driftläget är risken för totalavbrott på Gotland stor. Ju
fler antal timmar som en av kablarna är vänd mot fastlandet, desto större
är också risken för att ett avbrott inträffar. I dagsläget är det alltså inte
kablarnas kapacitet som är den primära begränsningen (den maximala
exporten på kabeln är idag omkring 55 MW) utan det är en fråga om
leveranssäkerhet. Som koncessionsinnehavare är Vattenfall Eldistribution

AB ansvarig för leveranssäkerheten till Gotland.

[länk]
Sid 16
Hej
Tack för påminnelsen att man för några år sedan modifierade och vände effektrikningen på en kabel när vindkraften hade ökat på Gotland

Just nu är det för övrigt strömavbrott på Gotland

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/stromavbrott-pa-gotland-nastan-12-000-kunder-drabbade

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Tack för påminnelsen att man för några år sedan modifierade och vände effektrikningen på en kabel när vindkraften hade ökat på Gotland

[länk]
Jaha, då ser jag ännu mindre anledning att bygga gammal AC.

Krilleman
D daVinci skrev:
En riktig karl får tåla lite svart bussrök.
Vanligt påstående när man vill blunda för sanningar.
D daVinci skrev:
Med tiden så blir elbussar utvecklade i kina så billiga att man skrotar det gamla fossila skärpet och köper elbussar. Lite grovt löser kapitalism detta.
Vanligt påstående när man vill blunda för sanningar.
D daVinci skrev:
I bästa fall levererar något svenskt företag någon komponent i de kinesiska bussarna. Men vet inte vad jag skall tro om konkurrenskraften. Ser iaf ut som att kina går om Japan som största bilproducent.
Vad blir miljöeffekterna bättre för detta påstående?
Ska Swea Rike skeppa prylar till Kina?

Krilleman
M Martin Lundmark skrev:
Hej

[länk]
Menar du att framtidens kraft inte finns på Gotland?

Det är ju lösningen på alla problem beträffande elförsörjningen...
Dom gröna gör ju allt för att påverka "framtidens" elförsörjning via sol & vind.

Hör och häpna så sa dom i "morgonsoffan" idag att elpriserna ser stabila ut för hela 2026.

Enligt talaren berodde detta på:
  • Fulla vattenmagasin för vattenkraft
  • Utbyggd fossilfri kraft
  • Stabil Kärnkraft
Man åsidosätter alltså både både solens procentuella belysning och vindens procentuella påverkan, och enkom uteslutande litar på stabil baskraft för 2026.

33% var alltså INTE sk. "förnybar kraft" (=Smutsig utan dess like) detta påståendet som allt baserades på.

Glöm int detta!

Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Menar du att framtidens kraft inte finns på Gotland?

Det är ju lösningen på alla problem beträffande elförsörjningen...
Dom gröna gör ju allt för att påverka "framtidens" elförsörjning via sol & vind.

Hör och häpna så sa dom i "morgonsoffan" idag att elpriserna ser stabila ut för hela 2026.

Enligt talaren berodde detta på:
  • Fulla vattenmagasin för vattenkraft
  • Utbyggd fossilfri kraft
  • Stabil Kärnkraft
Man åsidosätter alltså både både solens procentuella belysning och vindens procentuella påverkan, och enkom uteslutande litar på stabil baskraft för 2026.

33% var alltså INTE sk. "förnybar kraft" (=Smutsig utan dess like) detta påståendet som allt baserades på.

Glöm int detta!
Hej
Kan du förklara vad du menar när du skriver ”Menar du att framtidens kraft inte finns på Gotland?”

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.